لاوروف به وزیر خارجه آذربایجان: باید فوراً آتش بس برقرار شود/ آمادگی مسکو برای میانجیگری


وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با همتای آذربایجانی خود، ضمن ابراز نگرانی از افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان در نتیجه درگیری‌ها در منطقه قره باغ، خواستار آتش‌بس فوری شد و پیشنهاد برگزاری نشست سه‌جانبه در مسکو را داد.

10/6/2020 1:59:46 PM
کد خبر: 5018

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم و به نقل از خبرگزاری «نووستی»، " سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با "جیحون بایراموف" وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، از افزایش تعداد تلفات در میان غیرنظامیان در نتیجه درگیری‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار برقراری آتش‌بس فوری شد.

طبق اطلاعات منتشره از سوی وزارت خارجه روسیه، در جریان مکالمه تلفنی روز دوشنبه بین سرگئی لاوروف و همتای آذربایجانی وی، طرفین بررسی وضعیت درگیری‌های نظامی در منطقه قره باغ را ادامه دادند. طرف روسی از تشدید درگیری‌های در خطوط تماس و افزایش تلفات در میان غیرنظامیان ابراز نگرانی جدی کرد. با اشاره به این واقعیت، وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم برقراری فوری آتش بس در منطقه تأکید کرد.

علاوه بر این، لاوروف آمادگی خود برای برگزاری نشستی با وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو، با شرکت روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در حل مناقشه قره باغ کوهستانی را نیز مورد تأیید قرار داد.

ضمن اینکه، وزیر خارجه روسیه روز گذشته، مذاکراتی تلفنی با "ژان ایو لو دریان" وزیر امور خارجه فرانسه داشت و دو طرف از ادامه درگیری‌ها در جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی، بشدت ابراز نگرانی کردند.

درگیری ‌های نظامی بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ 27 سپتامبر( 6 مهر ماه) بار دیگر از سر گرفته شد. در این درگیری ‌ها، دو طرف از سلاح ‌های سنگین استفاده می‌کنند که منجر به برجای ماندن تلفاتی در میان نظامیان و حتی غیرنظامیان ساکن مناطق مرزی شده است.

رؤسای جمهوری روسیه، فرانسه و آمریکا و همچنین دبیر کل سازمان ملل، از طرفین این مناقشه خواسته ‌اند تا سریعاً به برقراری آتش بس در منطقه درگیری و انجام مذاکرات مسالمت آمیز روی آوردند. این در حالی است که مقامات باکو و ایروان، شروطی را برای توقف درگیری ‌ها عنوان می‌کنند که برای طرف مقابل، غیرقابل پذیرش است.  

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.