ستاد کرونا با قاطعیت تصمیم بگیرد/ بیمارستان‌های شهرهای شمالی مملو از بیماران است


کرونا،‌ مرزها را بست‌ و‌ حسرت زیارت اربعین در بین‌الحرمین را بر دل مشتاقان گذاشت؛‌‌ عاشقان تمکین کردند. اما یک سوال؛ تمام‌‌ استان‌ها ‌در وضعیت قرمز و هشدارند؛ آیا تصمیمی‌ برای محدودیت سفرهای بین‌شهری ‌و کنترل زنجیره شیوع کرونا اتخاذ شده یا نه؛ فقط به مرزها بسنده شده است.

10/7/2020 1:23:13 PM
کد خبر: 5024

به گزارش سارنا به نقل از فارس_مریم عرب انصاری: کرونا که آمد جامعه را تحت تأثیر خود قرار داد. مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرد. کسب و کارها را کساد کرد و رفت و آمدها را کنسل. ابتدا فکر می‌کردیم کرونا که آمده، به زودی هم می‌رود، اما این گونه نشد و انگار هم قرار نیست به زودی زود برود.

حالا روزها، هفته‌ها و ماه‌هاست که کرونا با ماست. زندگی‌مان را تحت تأثیر قرار داده، خوشی و ناخوشی‌هایمان را تغییر داده و کلا سبک زندگی را عوض کرده است؛ تا آنجا پیش رفته که حتی حرم‌ها و زیارت اماکن متبرکه را با محدودیت همراه کرده است.

همه محدودیت‌هایی که کرونا برایمان ایجاد کرد به کنار؛ اما موانع‌‌ کرونا در راه عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان‌‌، داغ را بر دل هر عاشق و دلباخته از عشق و شور حسینی برجای گذاشت.

چند سالی بود که عادت کرده بودیم به پیاده‌روی در اربعین حسینی. آنها که توفیق داشته و طلبیده شده بودند، پر پرواز می‌گرفتند و برای زیارت اربعین خود را به حرم آقا‌حسین(ع) می‌رساندند و آنهایی که جا می‌ماندند در فراغ و حسرت، لبریز از حزن و اندوه‌‌ راهی‌‌ اماکن مذهبی شده‌‌ و روز اربعین بقاع متبرک ‌‌میزبان‌‌ جاماندگانی می‌شد که حسرت در آغوش گرفتن ضریح امام حسین(ع) را داشتند.

اما‌‌ اینک امسال در آستانه اربعین‌‌ حسینی دیگر هیچ فرقی وجود‌‌ ندارد؛ چراکه‌‌ همه‌‌ لبریز از عشق و شور حسینی در آتش فراغ پابوسی آقا اباعبدالله الحسین پروانه‌‌وار می سوزند.

کرونا باعث شد مرزها بسته بماند؛ هیچ رفت و آمدی نشود و دلباختگان از دور زیارت اربعین را به جای بیاورند.

بستن مرزها بنا بر مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بود. اگرچه‌‌ عنوان شد که کشور عراق‌‌ هم پذیرای زائران نیست و آمادگی پذیرش آنها را ندارد.

اظهارات‌‌ رئیس جمهور مبنی بر اینکه «هیچ رفت و آمدی برای راهپیمایی اربعین در عراق وجود ندارد؛ مرزها بسته است. هیچ کس به سمت مرز حرکت نکند؛ این حرکت قانونی نیست، ما امسال در داخل کشور هم راهپیمایی نمادین اربعین مانند سال‌های گذشته که برگزار می‌شد نخواهیم داشت» حجت را تمام کرد؛ چراکه تصمیمات اتخاذ شد و به مرحله اجرا درآمد.

رهبر معظم انقلاب نیز اعلام کردند که باید تابع تصمیمات ستاد کرونا بود و عزاداری‌ها را از منزل انجام داد؛‌‌ پس مرزها بسته ماند و هیچ زائری به آن طرف مرز نرفت.

خیلی از مردم تمکین کردند‌‌ اما در این بین تعدادی ‌‌با‌‌ آنکه مقید‌‌ به اجرای‌‌ مصوبات ستاد کرونا هستند  نگران بوده و می‌گویند همان گونه که مرزها بسته شد بهتر است برای مدیریت سفرهای استانی نیز تصمیمی‌ اتخاذ شود، اگر قرار است کرونا را کنترل کنیم، در داخل نیز باید این کار را انجام دهیم؛ نه این که فقط مرزها را ببندیم و سفرها به خصوص سفرهای شمالی آزاد باشد.

***نامه نمایندگان مازندران: مانع سفر مردم به استان‌های شمالی شوید

این حرف و حدیث‌ها در فضای مجازی ادامه داشت و توئیت‌هایی با این مضمون منتشر می‌شد تا این که اعضای مجمع نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان خواستار جلوگیری از ورود مسافران به مازندران در تعطیلات پایانی هفته جاری‌‌ شدند.‌‌

اعضای مجمع نمایندگان مردم‌‌مازندران ‌‌اعلام کردند: باعنایت به اهمیت شرایط موجود در اثر شیوع ویروس کرونا و در پیش بودن موج سوم این ویروس مرگبار که به اعتقاد متخصصان و مدافعان عرصه سلامت در فصل پاییز نگرانی‌ها را تشدید کرده تقاضا داریم با توجه به تعطیلات پیش رو در اربعین حسینی که تقاضای سفر به مازندران افزایش و به‌علت فقدان زیرساخت‌های لازم مشکلات بهداشتی درمانی ناشی از انتشار ویروس کرونا در سطح این استان شدت می‌یابد، دستور فرمایید با هماهنگی وزارت کشور و ستاد ملی مبارزه با کرونا نسبت به جلوگیری از ورود مسافران در تعطیلات پایانی هفته جاری اقدام مقتضی به‌عمل آید

***شهرهای‌‌ شمالی« قرمز»‌‌ اند/بیمارستان‌ها بیش از ظرفیت، متقاضی دارند

رضا حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فارس، در خصوص شرایط خاص استان‌های شمالی با توجه به شیوع کرونا و مسافرپذیر بودن شهرستان های مازندران، اظهار داشت: برنامه ریزی، بودجه و خدماتی که برای استان مازندران در نظر گرفته شده، برای جمعیت حدود 3 میلیون و 300 هزار نفری آن است اما ما به طور هفتگی باید خدمات را به بیش از 6 تا 7 میلیون نفر ارائه دهیم؛ چراکه هر هفته از استان‌های دیگر مسافر وارد مازندران می‌شود.

وی افزود:‌‌ باید گفت تعداد مسافران در ایام خاص مانند اعیاد، محرم و تعطیلات چند روزه حتی تا 15 و 16 میلیون نفر هم می‌رسد. با توجه به شیوع کرونا و افزایش مسافران در استان همواره شاهد تجمعات و حضور بی‌شمار افراد در مغازه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و اماکن‌‌ مختلف بوده که این تجمعات می‌تواند ویروس کرونا را بیش از پیش‌‌ منتقل‌‌کند  و این در حالیست که ظرفیت‌های بیمارستانی هر شهرستان با توجه به ظرفیت ساکنین تعیین شده و متأسفانه در حال حاضر بیش از ظرفیت موجود متقاضی دارد.

حاجی پور اضافه کرد: نامه‌ای که مجمع نمایندگان استان مازندران برای رئیس جمهور نوشتند مبنی بر این نبود که جاده‌ها را ببندیم، بلکه ما کمک خواستیم تا در این اوضاع بتوان کاری کرد و از مردم خواست که از حجم ترددها بکاهند تا از انتقال زنجیره کاسته شود.

***ستاد کرونا با قاطعیت تصمیم بگیرد

آری ما خود مردم باید شرایط را رعایت کنیم و با توجه به شرایط قرمز کرونایی از سفرهای غیرضرور خودداری کرده و در خانه بمانیم تا از ایجاد تجمعات کاسته و به تعداد مبتلایان و فوتی هااضافه نشود.

در طول این سال‌ها با حضور گسترده شیعیان مسیر راهپیمایی اربعین حسینی به جلوه‌ای از نهضت حسینی تبدیل شده بود و با گسترش این موضوع و پیاده روی به عتبات این نهضت تبدیل به جریان خروشانی در دنیا شده بود که از جای جای دنیا برای شرکت در این راهپیمایی به سمت عتبات می‌رفتند.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون عمران در گفت و گو با فارس در این خصوص گفت: امسال به علت بیماری فراگیر جهانی و شیوع ویروس کرونا این مسیر برای سلامتی خود مردم و زائران محدود شد و ستاد کرونا در ایران و عراق چنین تصمیمی را گرفت؛ مقام معظم رهبری نیز در این راستا فرمودند که باید به دستور ستاد کرونا عمل کنیم و زیارت و عزاداری خود را در منزل سپری کنیم که خوشبختانه اکثر مردم پذیرفتند و فردا زیارت اربعین را به انحاء مختلف در خانه و یا مکان‌های باز انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر این مطلب که هر فرد باید ابتدا خودش موارد بهداشتی و پروتکل ها را رعایت کرده تا دامن گیر مردم  نشود، با طرح سوالی گفت‌‌ که آیا پلیس راهور می‌تواند مقررات منع رفت و آمد را در استان‌های مسافرپذیر برگزار کند؟ کار بسیار دشواری است؛ چراکه تفکیک افرادی که منزلشان آنجاست یا خدمات انجام می‌دهند و یا بار می‌برند، کار بسیار دشوار است.  شاید در آینده بتوان با ظرفیت علمی و فناورانه رفت و آمدها را با یک مدل پلاک خوانی تفکیک کرد، اما آیا باید به این سمت برویم یا باید فرهنگ‌سازی کنیم؟

نماینده مردم تهران با تأکید بر این مطلب که همه تصمیمات بستگی به ستاد کرونا دارد اعلام کرد: ستاد کرونا باید در هر موضع، تصمیم قاطع بگیرد و بگوید این تنها راه است؛ نه تنها در مورد سفر بلکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ چراکه ستاد کرونا تنها مرجع است و من توصیه می‌کنم در هر مورد به صورت واضح و شفاف بدون ابهام، دستوراتش را اعلام کند؛ مثل فرمانده میدان. گاهی مواقع می‌بینیم این کار به خوبی انجام نمی‌شود و علاوه بر ابلاغ توضیح هم داده نمی‌شود، نحوه رعایت گفته می‌شود. به نظرم اینها لازم است.

***تصمیم درباره اعمال و اجرای‌محدودیتها به استانداری‌ها واگذار شده است‌

یکی از مسؤولان وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس در خصوص چرایی اجرای ممنوعیت تردد به کشور عراق گفت: این تصمیم جزو مصوبات ستاد ملی کروناست و با توجه به آنکه هر ساله تعدادی از زائران در بازگشت از عراق دچار بیماری‌هایی همچون آنفلوآنزا و... می‌شدند با توجه به شیوع ویروس کرونا در شرایط کنونی؛ ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌تواند بسیار ‌‌خطرناک باشد.  این تصمیم در راستای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع و چرخه بیماری‌های دیگری همچون آنفلوآنزاست که می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند.

این منبع آگاه به نامه نمایندگان مازندران به رئیس جمهور اشاره و بیان داشت: هر استان اختیاراتی دارد و استاندار می‌تواند تصمیم بگیرد؛ چراکه ستاد خود استان می‌تواند در شورای استان‌ها شرایط را سنجیده و بر اساس آن و اختیاراتی که به آن محول شده، تصمیماتی را گرفته و مصوب کند و در نهایت نیز رأی مثبت را از ستاد بگیرد.

وی افزود:‌‌ محدودکردن فعالیت هتل‌ها، کافه‌ها،‌ رستوران‌ها و حتی انسداد راه‌ها می‌تواند با تصویب استانی و گرفتن رأی مثبت از ستاد کرونا به مرحله اجرا گذاشته شود؛ چراکه به هر استان اختیارات داده شده است.

***پلیس راهور: جاده‌های شمالی را در تعطیلات اربعین حسینی یکطرفه نمی‌کنیم

سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در گفت و گو با فارس به تصمیم نهایی مبنی بر عدم انجام راهپیمایی اربعین اشاره و اظهار داشت: طبق تأکید رهبر معظم انقلاب و لزوم رعایت شرایط بهداشتی طبق مصوبات ستاد کرونا اجازه راهپیمایی داده نشد و حجت تمام شد. در این راستا مأموران پلیس راه در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام حضور یافته و مراقبت‌های لازم را انجام دادند تا از تردد بی‌مورد به مرزهای چهارگانه کاسته شود؛ خوشبختانه با همکاری خوب مردم با مسأله جدی مواجه نبودیم؛ اگرچه خیلی پراکنده در خوزستان و مهران مراجعاتی داشتیم که با تذکر مأموران و توجیه موضوع حل و فصل شد.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان این مطلب که در حال حاضر وضعیت مرزها بسیار مناسب است در مورد محورهای شمالی اعلام کرد: مقرر شد با توجه به وضعیت کرونا و قرمز بودن استان‌های شمالی، پلیس هیچ گونه محدودیت ترافیکی به شکل یکطرفه کردن اعمال نکند. محورها دوطرفه هستند چه در مرحله رفت و چه در مرحله بازگشت و مردم این نکته را بدانند که پلیس هیچ گونه محدودیتی را به صورت یکطرفه اجرا نمی‌کند. مردم باید با توجه به شرایط کرونا از سفرهای غیرضرور خودداری کنند؛ ‌محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترددی در محورهای چالوس و هراز اعمال نمی‌شود و پلیس قاطعانه با تخلفاتی ‌‌همچون حرکت ‌‌در‌‌ شانه خاکی و انحراف به چپ برخورد می‌کند.

وی با تأکید بر این مطلب که پلیس راهور مجری تصمیمات مراکز ذی صلاح در کشور است اعلام کرد: پلیس هر تصمیمی را که به آن ابلاغ شود بدون چون و چرا می‌پذیرد. چه اجرای محدودیت باشد چه ممنوعیت، اما در حال حاضر با توجه به شرایط، پلیس محدودیت‌های ترافیکی را که به شکل یکطرفه شدن اعمال می‌کرد و مشکلات زیادی برای بومی‌ها و ساکنین محدوده‌های آبعلی، دماوند، آمل، مرزن‌آباد، گچسر و روستاهای مسیر چالوس و ساکنین کرج و بخشی از ساکنین تهران ایجاد می‌کرد اجرا نخواهد کرد.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تأکید بر این مطلب که پلیس راهور در مجموع با یکطرفه کردن محورها مخالف است، گفت: اجرای این موارد از سر ناچاری بود، اما در حال حاضر به خاطر جامعه کوچکی، جامعه بزرگی را به خطر و مشکل نمی‌اندازیم، اگرچه مأموران پلیس راه در جاده‌ها حضور فعال دارند.

***

پنجشنبه اربعین است؛ زیارت اربعین را به نیت قربه الی الله با حسرت و آه و ناله از خانه‌های خود به بارگاه ملکوتی آقا اباعبدالله الحسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع) نثار می‌کنیم؛ باشد تا این ویروس کرونا هرچه زودتربرود و پابوسی حرم نصیب‌مان شود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.