برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۰: علم، امید من برای ادامه زندگی است


آندره‌آ اِم. گِز(Andrea M. Ghez) از برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۰ در مصاحبه خود با سایت نوبل پرایز به عنوان چهارمین زن برنده نوبل فیزیک، این جایزه را "یک فرصت و یک مسئولیت" توصیف کرد.

10/7/2020 1:37:34 PM
کد خبر: 5029

آندره‌آ اِم. گِز(Andrea M. Ghez) از برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۰ در مصاحبه خود با سایت نوبل پرایز به عنوان چهارمین زن برنده نوبل فیزیک، این جایزه را "یک فرصت و یک مسئولیت" توصیف کرد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا و به نقل از نوبل پرایز، "آدام اسمیت"(Adam Smit) از سایت "نوبل پرایز"(nobelprize)، مصاحبه‌ای را با " آندره‌آ اِم. گِز" (Andrea M. Ghez)  از برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۰ انجام داد. گز طی این مصاحبه درباره نگرش خود درباره علم گفت: دیدن افرادی که شبیه شما هستند یا متفاوت از شما هستند ، به شما نشان می‌دهد فرصتی برای انجام کار وجود دارد.

اسمیت: آدام اسمیت هستم از نوبل پرایز تماس می‌گیرم. با آندره‌آ گز صحبت می‌کنم؟

گز: بله بفرمایید

اسمیت: بردن جایزه نوبل را به شما تبریک می‌گویم.

گز: ممنون خیلی هیجان زده‌ام هنوز کاملاً باور نکرده‌ام.

اسمیت: فکر می‌کنم صبح عجیبی داشتید درسته؟

گز: بله بهترین بود

اسمیت: چگونه خبر را شنیدید؟

گز: ساعت دو بامداد خبر را با یک تماس تلفنی شنیدم. در خواب عمیق بودم و فکر می‌کنم چند دقیقه اول فکر می‌کردم خواب می‌بینم.

اسمیت: شما چهارمین زن برنده نوبل فیزیک هستید. چه حسی دارید؟

گز: سوال جالبی است. برای من همیشه تشویق زنان جوان به علوم بسیار مهم بوده است، بنابراین از نظر من این فرصت خوبی برای تشویق نسل بعدی دانشمندانی است که علاقه مند به کار در این زمینه هستند.

اسمیت: شما در حال حاضر مربی و الگویی خوب برای مردم هستید و فکر می‌کنم این واقعاً شما را بسیار در کانون توجهات قرار می‌دهد.

گز: من فکر می‌کنم این مسئله بسیار مهم است زیرا فکر می‌کنم دیدن افرادی که شبیه شما هستند یا افرادیکه متفاوت هستند نشان می‌دهد فرصتی وجود دارد که می‌توانید کاری را انجام دهید و درهای موفقیت به روی شما باز است. بنابراین من فکر می‌کنم که دید بسیار مهم است.

اسمیت: مطمئناً شما کارها را به صورت گروهی انجام می‌دهید، فکر می‌کنید کار گروهی چگونه است؟

گز: روش‌های مختلف نگاه کردن به مسائل. در طول سال‌ها هرچه سنم بالاتر رفت، فرصتی پیدا کردم که کمی بیشتر در مورد مسئله تنوع فکر کنم و یکی از مواردی که فکر می‌کنم عامل موفقیت است کار کردن با افراد مختلف است زیرا سبب انجام کاری متفاوت و جدید می‌شود. تا زمانی که اعتماد به نفس داشته باشید که کارهای مختلفی را انجام دهید، فرصتی وجود دارد.

اسمیت: بررسی تئوری و آزمایش در فیزیک بسیار زیبا است.

گز: در واقع من فکر می‌کنم سومین مورد که این موضوع را زیبا می‌کند، فناوری است، فناوری توانایی دیدن جهان را به شکلی متفاوت ارائه می‌دهد.

اسمیت: کاملاً خارق العاده است که شما می‌توانید این کارها را انجام دهید. آیا انجام دادن این کار بازهم شما را هیجان زده خواهد کرد؟

گز: بله این من را متحیر می‌کند و هر وقت که ما از تلسکوپ استفاده می‌کنیم و فکر می‌کنیم این نوری که ما اکنون می‌بینیم ۲۶ هزار سال در یک سفر بوده است، این مرا متحیر می‌کند. خیلی شگفت آور است که فکر کنیم ما می‌توانیم این کار را به عنوان یک انسان انجام دهیم.

اسمیت: با تمام توجهی که پس از این زمان به شما معطوف خواهد شد، با این وجود فکر می‌کنید وقت دیگری برای کار دارید؟

گز: امیدوارم که بتوانم چون علم، امید من برای ادامه زندگی است.

اسمیت: می‌خواستم در مورد رابطه شما با رینهارد گنزل بپرسم. آیا کاملا رقابتی وجود دارد؟

گز: رقابت بسیار خوب است و من فکر می‌کنم در پروژه ای مانند این که بسیار دشوار است، رقابت یک مزیت فوق العاده برای پیش بردن پروژه ها است. هیچ چیزی مانند رقابت برای ادامه کار و  پیش بردن شما به جلو وجود ندارد.

اسمیت: مطمئنم پس از برنده شدن جایزه قطعا تماس‌های زیادی با شما گرفته شده است. فکر می‌کنم شاید قصد دارید زمانی را برای گرفتن جشن در نظر بگیرید.

گز: بله، من واقعاً دوست دارم جشن بگیرم. اما مطمئناً اکنون زمان درستی برای برگزار کردن جشن نخواهد بود و در صورت برگزاری باید در مورد برگزاری جشن‌های خود درست عمل کنیم. اما من هیجان زده‌ام.

اسمیت: مجددا تبریک می‌گویم

گز: خیلی ممنون و سپاسگزارم آدام. خداحافظ.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.