از جلسه شورای عالی موزه‌های دانشگاهی چه خبر؟


رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران از احتمال برگزاری جلسه‌ شورای عالی موزه‌های دانشگاهی تا پایان سال خبر داد.

10/21/2020 8:51:55 AM
کد خبر: 5122

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران از احتمال برگزاری جلسه‌ شورای عالی موزه‌های دانشگاهی تا پایان سال خبر داد.

دکتر سیف‌الله جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که شورای عالی موزه‌های دانشگاهی یک گردهمایی بوده که به ابتکار موزه‌ علوم و فناوری برگزار می‌شد، ولی در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا جلسه‌ این شورا تشکیل نشد، گفت: اگر شرایط به همین شکل پیش رود، شاید تا پایان سال این گردهمایی به صورت مجازی تشکیل شود تا درباره مشکلاتی که موزه‌های علوم در سراسر کشور دارند، بحث شود. متاسفانه امسال شرایط همه‌ موزه‌ها چه موزه‌های علوم و چه موزه‌های سنتی به دلیل شیوع کرونا از لحاظ بازدیدکننده تعریفی ندارد. اغلب فعالیت‌های  موزه‌ها به صورت مجازی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه موزه‌های علوم و فناوری در آیین‌نامه‌های دانشگاهی، اظهار کرد: اکثر موزه‌های دانشگاهی زیر نظر معاونت پژوهش‌وفناوری هستند و برخی از آن‌ها ممکن است زیر نظر ریاست دانشگاه باشند، ولی قاعده یکسانی که همه‌ موزه‌های دانشگاهی از آن تبعیت کنند، وجود ندارد. اساسا مصوبه یا دستورالعملی برای تشکیل موزه‌های دانشگاهی به طور یکسان وجود ندارد.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران ادامه داد: از آن جایی که اکثر این موزه‌های دانشگاهی هم به طور خودجوش و با مشارکت اعضای هیئت علمی علاقه‌مند راه‌اندازی شده‌اند، بنابراین با توجه به این‌که آن شخص یا معاونت چه ارتباطاتی داشته باشد، موزه‌ دانشگاه مربوطه توسط یکی از واحدهای دانشگاه اداره می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان این که پلتفرم بانک اطلاعاتی موزه‌های دانشگاهی آماده شده است و این بانک از لحاظ نرم‌افزاری مهیاست، گفت:  بناست در جلسات بعدی شورای موزه‌های دانشگاهی این موضوع به بحث گذاشته شود. در جلسه قبلی این شورا تفاهم بر روی این که این اطلاعات به چه شکلی ارائه شود، وجود نداشت. اگر اطلاعات موزه‌های دانشگاهی به صورت یک پایگاه اطلاعاتی منسجم شکل بگیرد، نه تنها برای داخل کشور بلکه برای افراد خارج از کشور هم قابل استفاده است.

جلیلی افزود: تفاهم خوبی در زمینه‌ ایجاد این بانک اطلاعاتی وجود ندارد و هر دانشگاه و موزه‌ای ایده‌ جداگانه‌ای در این زمینه دارد. با این وجود ما تلاش کردیم بستر لازم را فراهم کنیم تا همه‌ موزه‌ها اطلاعات خود را ثبت کنند، اما هنوز نهایی نشده است و قرار است در جلسه‌ بعدی شورای عالی موزه‌های دانشگاهی  رباره این موضوع صحبت کنیم تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

وی با بیان این که «اساسا هیچ قاعده‌ مشخصی برای بودجه‌ موزه‌های دانشگاهی وجود نداشت»، خاطرنشان کرد: اما در سال گذشته، بندی در ردیف بودجه‌ دانشگاه‌ها آمد که بر اساس آن می‌توانستند از یک سری ردیف‌ها به موزه‌های خود کمک کنند. عنوان این ردیف بودجه کمک به احداث مساجد، مرمت بناهای تاریخی و موزه‌های دانشگاهی است و قرار بود موزه‌های دانشگاهی از آن استفاده کنند. این پیشرفت خوبی بود، اما من گزارش دقیقی از این که واقعا در حال حاضر چه مقداری از این بودجه تخصیص پیدا کرده است، ندارمدر جلسه شورای عالی موزه‌های دانشگاهی رؤسای این موزه‌ها گزارش خواهند داد که آیا این بند اجرایی شده است یا خیر.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که برگزاری جلسه‌ این شورا امسال نهایی شود. اساسنامه‌ این شورا تدوین شده، ولی نهایی نشده است.

وی در پایان درباره فعالیت‌های موزه‌ ملی علوم و فناوری در دوران شیوع کرونا، گفت: اکثر فعالیت‌های موزه به صورت مجازی دنبال می‌شود، هر چند که با رعایت پروتکل‌ها تعداد محدودی بازدیدکننده داریم. استقبال از فعالیت‌های مجازی موزه در بخش‌هایی بسیار خوب است و در بخش‌هایی دیگر خیر. اما در مجموع رضایت نسبی وجود دارد. خوشبختانه استقبال مردم روزبه‌روز بهتر می‌شود. علاوه بر این، مشغول برنامه‌ریزی هستیم تا در نیمه‌ دوم سال با برنامه‌های مجازی مدارس آموزش‌هایی به دانش‌آموزان ارائه دهیم.

به گزارش ایسنا، در پنجمین نشست تخصصی موزه‌های دانشگاهی که در تاریخ ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۷ در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، شورای عالی موزه‌های دانشگاهی به ریاست مسعود برومند، معاون پیشین پژوهش و فناوری وزیر علوم و دبیری سیف‌الله جلیلی، رئیس موزه ملی علوم و فناوری تشکیل شد. در این شورا که در راستای ایجاد شبکه، تقویت، سامان‌دهی، توسعه زیرساخت‌ها، تثبیت جایگاه حقوقی، برنامه‌ریزی برای تأمین و مدیریت منابع مالی و ایجاد نظام موزه‌داری در مجموعه وزارت عتف تشکیل می‌شود، ۵ نماینده موزه‌های دانشگاهی نیز حضور دارند.

سیامک خادمی، معاون پیشین پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران در این نشست یکی از مهمترین مسائل موزه‌های دانشگاهی را "جایگاه حقوقی" آن‌ها عنوان و تشریح کرد: در حال حاضر رد پای موزه‌های دانشگاهی در اسناد بالادستی دیده شده، اما جایگاه مشخصی برای موزه‌ها در چارت دانشگاه در نظر گرفته نشده است؛ از جمله آنکه بعضی از آن‌ها زیرمجموعه کتابخانه، روابط عمومی یا معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه هستند.

وی در ادامه این جلسه از آمادگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تعیین جایگاه موزه‌های دانشگاهی در چارت دانشگاه خبر داد و افزود: از مسئولان موزه‌های دانشگاه تقاضا دارم نسبت به ثبت درخواست خود در این زمینه اقدام کنند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.