روحانی: بی‌احترامی به پیامبر اسلام، ضداخلاق است/ مجلس و دولت به دنبال رفع مشکلات مردم هستند


رئیس‌جمهور گفت: در دنیای امروز در صورتی می‌توانیم در کنار هم زندگی کنیم و صلح و ثبات برقرار باشد که همه به هم احترام بگذاریم. بی‌احترامی به پیامبر هنر نیست، ضداخلاق است.

10/28/2020 1:17:33 PM
کد خبر: 5176

به گزارش سارنا به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت طی سخنانی با اشاره به نزدیک شدن به هفته وحدت، گفت: اساس زندگی پیامبر اسلام تنها برای هدایت جامعه مسلمانان آن روز نبود و پیامبر معلم بشریت و رحمت برای همه جهانیان بود. اینکه امروز می‌بینیم علم تبدیل به امتیاز شده و عدالت و عدم تبعیض به عنوان ارزش مهم است و این که در جهان امروز بخشی بر مبنای پیمان است و در جوامع امروزبه این که دنبال دموکراسی و مشورت مردم هستند، افتخار می‌کنند این‌ها ارزش هایی است که پیامبر اسلام برای بشریت آورد و بعد در مسیر هدایت‌های ایشان قرار گرفتند.

روحانی تصریح کرد: ما مسلمانان و همه خانواده بزرگ اهل قبله در کنار هم هستیم و امامان بزرگ ما تاکید کردند که شیعیانشان نسبت به آن‌هایی که حتی به دلایلی مخالف اهل بیت هستند و نسبت به آنهایی که مسلمان هستند ولی افکار انحرافی دارند اگر کسی از آنها درگذشت، در تشییع جنازه آنان شرکت کند و اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروند و حقوق و آبروی همه مردم را مورد احترام قرار دهند.

رئیس جمهور افزود: اساس دعوت پیامبر اسلام و ائمه هدی برمبنای برابری و اخوت میان همه مسلمانان بوده حتی آنان که در تفکرشان دچار انحراف بودند ولی مسلمان بودند به وحدت توصیه شده است و این درس بزرگی برای ماست

روحانی با بیان اینکه در سراسر قرآن نوعی وحدت میان همه ادیان الهی را می بینیم، گفت: در قرآن مجید در آیات مختلف هم نام ادیان و هم نام انبیا برده شده است.

وی تصریح کرد: مسلمان بودن به این نیست که نبوت پیامبر اسلام را بپذیریم و قبول داریم، بلکه نبوت عامه را نیز قبول داریم. همه انبیا را قبول داریم چه آنان که نامشان در قرآن است و چه آنان که نامشان در قرآن نیست همه آنان به عنوان پیامبران همه مسلمانان هستند.

رئیس جمهور یادآور شد: در دنیای امروز در صورتی می توانیم در کنار هم زندگی کنیم و صلح و ثبات برقرار باشد که همه به هم احترام بگذاریم. بی احترامی کردن به پیامبر هنر نیست، ضد اخلاق است، اینکه احساسات میلیون ها و میلیاردها نفر را تحریک کنیم هنر نیست، بی‌احترامی به پیامبر ضد اخلاق است

رئیس جمهور ادامه داد: جای تعجب از کسانی است که ادعای دموکراسی دارند ولی به نحوی ولو ناخواسته تشویق به خشونت می‌کنند. تعجب از کسانی است که ادعای حقوق، اخلاق و فرهنگ دارند، دیگران را به توهین بزرگان تشویق کنند. غربی‌ها بفهمند پیامبر(ص) مورد عشق سراسر مسلمانان و آزادیخواهان جهان است.

روحانی ادامه داد: کجای آزادی آمده آزادی به معنای تعطیلی درس اخلاق است، آزادی باید با اخلاق آمیخته باشد. پیامبر اسلام به گردن تک تک اروپاییها و انسانها حق دارد، زیرا معلم اخلاق بشریت بوده است.  جای تعجب است در کشورهایی که ادعای آزادی دارند مردم را به توهین به همدیگر و خشونت تشویق می کنند. 

وی افزود: غربی ها بفهمند پیامبر اسلام مورد احترام همه مسلمانان است، توهین به پیامبر، توهین به انیبا، و توهین به ارزش ها اسلامی، توهین به اخلاق است. درس پیامبر، درس احترام به دیگران و اخلاق و آزادی است به معنای آنکه، اندیشه‌های صحیح انسانی و مفید و سازنده را تبادل کنیم.

روحانی اظهار داشت: غرب، اروپا و فرانسه اگر راست می‌گویند که به دنبال صلح، صفا و برادری در جامعه بشری هستند، از دخالت در امور داخلی مسلمانان دست بردارند. تمام مشکلات و کینه ها به خاطر ظلم و مداخله غرب در امور مسلمان ها است. نمونه آشکار این جریان یمن است، که مردم این کشور زیر بمب‌ها و هواپیماهای غربی‌هاست.

وی تصریح کرد: فحاشی کردن، توهین کردن و کاریکاتور زشت کشیدن جز اخلاق و انسانیت نیست. بحمدالله دنیای اسلام واکنش قاطعی را در مقابل این اهانت ها نشان داد و امیدواریم اینهایی که اشتباه کردند هرچه زودتر جبران کنند و برگردند به اخلاق.

روحانی با اشاره نشست ستاد کرونا با رهبر انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب بیانات مهمی را در این جلسه ایراد کردند که تقریبا همه بیانات ایشان، الهام‌گرفته از همین مکتب پیامبر و مکتب امام صادق (ع) و توصیه‌هایی است که دین راجب سلامت مردم و راجب اخلاق و برادری دارد و نکات مهمی را برای تکمیل و تصحیح راهی که ستاد کرونا دارد طی می کند، بیان کردند. 

رئیس جمهور در ادامه ضمن قدردانی از همه افراد و دستگاه هایی که در ایام شیوع کرونا به مردم کمک کردند، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب دستور دادند قرارگاهی تشکیل شود که این قرارگاه همه مصوبات را به دقت دنبال کند. 

وی گفت: نقصی که وجود داشت، این بود ستاد مصوبات زیادی را می‌گذراند و آن را ابلاغ می‌کرد، برخی از این مصوبات به‌صورت دقیق اجرا نمی‌شد و برخی از این مصوبات هم خیلی کم اجرا می‌شد و یا اجرا نمی‌شد. قرارگاه باید به عنوان ناظر و نگهبان باشد برای اینکه کار ستاد بتواند برای نجات جامعه نتیجه بخش باشد.

روحانی تصریح کرد: گاهی سخنان مختلف در استان‌های مختلف و افراد به مناسبت‌های مختلف در مصاحبه‌های خود بیان می‌شود که مردم دچار یک سردرگمی می‌شوند که کدام حرف درست است که براساس بیانات رهبر معظم انقلاب ما سخنگویی را در نظرگرفتیم تا سخن او به عنوان مرجع باشد. البته رهبر انقلاب توصیه های دیگری هم داشتند که ما داریم آن ها را دنبال می کنیم. کارانه کادر درمان را تاکید کردیم پرداخت شود. البته هر نیازمندی که وزارت بهداشت دارد باید تامین شود.

وی تاکید کرد: یکی از نکات مهم که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند مسئله انسجام و وحدت است، ما در یک شرایط عادی نیستیم که اگر بودیم هم باز برای پیشرفت و کمال جامعه نیاز به برادری، الفت و اخوت داشتیم. ما می توانیم با اتحاد از گردنه ها عبور کنیم.

روحانی اظهار داشت: کار بسیار عظیمی در این ۸ ماه صورت گرفته و کار بزرگی هم پیش رو داریم. این کار بزرگ و سنگینی که بر دوش کادر درمان هست که در این مدت ‌فداکاری کردند و با همه توان و دانش و تجربه به میدان آمدند و باعث حفظ جان ده‌ها هزار جمعیت در میان جامعه شدند و ما از آنها سپاسگزاریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: هیچ کس نیست که بگوید من معصوم هستم و کار و برنامه من قابل نقد نیست، یکی از برنامه های هم ما این است که صدای همه را بشنویم و با نخبگان، دانشگاهیان و اهل نظر مشورت کنیم. البته که نقد لازم است، اما این مهم است که نقد برای چه باشد. نقد نباید برای این باشد که امید مردم از بین برود و روحیه مردم مشوش شود. این چگونه نقدی است که خوبی ها و نقاط قوت را اصلا نمی بیند.

روحانی تصریح کرد: نقد آنجایی است که نقاط ضعف و قوت در کنار هم دیده شود و راهکار پیشنهاد شود. تمام مسئولان می توانند مورد نقد مردم قرار گیرند و نقد همان نصیحت و خیرخواهی دلسوزانه است. هتک حرمت افراد، لجن پراکنی، نسبت دروغ به هم دادن و هم دیگر را متهم کردن ربطی به نقدکردن ندارد. و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند این کار آمریکایی ها است.

وی گفت: من از مقام معظم رهبری تشکر و سپاسگذاری می کنم که در این شرایط سخت سخنان ایشان بار مسئولیت ما را سنگین تر کرد و وقتی رهبر انقلاب از دولت حمایت می کنند بار ما سنگین تر می شود تا برای باز کردن گره مردم و حل مشکلات تلاش کنیم.

رئیس جمهور افزود: خواسته من از همه این است که همدیگر را یاری کنیم. از دو قوه دیگر، نیروهای مسلح، نخبگان و همه آنهایی که می‌توانند در شرایط کنونی نقش ارزشمندی داشته باشند، می خواهیم کمک کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 67 لایحه مهم تقدیم مجلس شده ، گفت: از مجلس می خواهیم ما را یاری کند، بزرگترین کمک مجلس به ما این است که لوایح ما را تصویب کنند و برای رفع مشکلات مردم همدیگر را یاری کنیم.

روحانی تاکید کرد: مجلس و دولت به دنبال رفع مشکلات مردم هستند اما باید برای این کار با هم همفکری کنیم. درخواست من از قوای مقننه و قضائیه این است که هم دیگر را در این شرایط سخت یاری کنیم و چهره دولت آنگونه که هست به مردم معرفی شود وگرنه آن کانال های ضدایران پول می گیرند که ما را تخریب کنند. 

رئیس جمهور اظهار داشت: ما در هفته گذشته و مخصوصا دیروز بحث مهمی را با اعضای ستاد اقتصادی برای حل مشکلات داشتیم. ما باید نیازهای کشور را تامین کنیم. مردم می دانند اقتصاد ما اقتصاد نفتی بود و امروز اتکای ما به نفت از حدود50 درصد به ده درصد رسیده است، ما در مسیرعبور از اقتصاد نفتی به غیرنفتی هستیم، در کنارش تحریم و کرونا هم هست و ما باید بتوانیم با تدبیر همه اینها را حل کنیم.

وی گفت: ما در جلسه دیروز به دنبال این بودیم که چگونه ارتباط مناسبی بین نهادهای اقتصادی برقرار کنیم و تصمیمات خوبی هم گرفتیم. ما در جلسات هفته گذشته و در جلسه دیروز درباره هماهنگی بین وزارت صمت، وزارت نفت، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و دیگرانی که امروز مسوولیت و بار اصلی تامین مواد مورد نیاز جامعه و کالاهای اساسی را بر دوش دارند، به جمع بندی خوبی دست یافتیم.

رئیس جمهور در تکمیل سخنانش افزود: با این جمع بندی بانک مرکزی منابع ارزی اش عمدتا بر نفت میعانات و گاز پتروشیمی و فولاد بیشتر متکی می‌شود و وزارت صمت تلاش می کند در بقیه بخش‌ها ارز را به کشور برگرداند و در موارد لازم تهاتر را انجام دهد و در مواردی که لازم هست صادرات و واردات را به هم وصل کند.

روحانی در ادامه با اشاره به رفتار خصمانه آمریکا گفت: این که می بینید وقتی ما در سیاست خارجی موفق می شویم،  آمریکا عصبانی می‌شود و وزیر خارجه را تحریم می کند، در فروش نفت موفق می شویم آمریکا عصبانی می شود و وزیر نفت را تحریم می کند این نشان موفقیت ایران و استیصال آمریکا است.

وی با اشاره مناظره های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: در مناظره‌هایشان می‌بینید چه می‌گویند و در سیاست خارجی هیچ چیزی ندارند و در روابط خارجی با دوستان خود هم دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: ما در جلساتی که داشتیم تلاش کردیم  هماهنگی‌های بیشتری ایجاد شود تا کالاهای مورد نیاز مردم و فعالیت های اقتصادی و تجاری  تولید بهتر انجام شود که مصوبات نهایی جلسه ابلاغ می شود.

 روحانی اظهار داشت: برخی افراد نباید  مردم را با گفتار خود متزلزل کنند،  یک نفر یک حرفی را می‌زند به دنبال آن موجی در جامعه به راه می‌افتد و گرانی‌هایی ایجاد می‌شود برخی افراد کالاهای خود را پنهان و احتکار می‌کنند. 

رئیس جمهور تاکید کرد: قرار ما این است که کالاهای اساسی ما یک بخش بزرگ آن هم سال گذشته و هم در سال ۹۹ با ارز ترجیحی وارد شده که همچنان هست و ادامه دارد.

رییس جمهور افزود: بیش از ۸ میلیارد برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و بیش از ۶.۲ میلیارد دلار ارز کالای اساسی تامین شده و وارد شده و در حال ورود است بقیه هم هفته‌های آینده تامین و تمام می‌شود.

وی تاکید کرد: هرگونه حرف زدن از اینکه «کالای اساسی با ۴۲۰۰ تومان نیست» به معنای آن است که عده‌ای از آنهایی که کالاها را وارد کردند به دنبال سود بادآورده هستند، در این مقطع سخن گفتن در مسائل اقتصادی باید به مسئولان واگذار شود.

روحانی تاکید کرد: در مسئله ارز کسی که  از طرف دولت حرف می‌زند بانک مرکزی است و وزارت صمت از طرف دولت درباره کالاهای مورد نیاز مردم حرف می‌زند، و رییس سازمان برنامه و بودجه در زمینه بودجه کشور حرف می زند، و اگر دولت مطلبی را می‌خواهد اعلام کند سخنگوی دولت اعلام می‌کند تا مردم بر این مبانی زندگی خود را برنامه‌ریزی ‌کنند.

 وی اضافه کرد: ما هر هفته در روز پنج‌شنبه‌ افتتاح‌های مهمی داشتیم. البته در وسط هفته هم بوده و این هفته هم به مردم تهرانی بشارت می‌دهم، البته افتتاح‌ها فقط در تهران نیست بلکه در هرمزگان هم است ولی بخش بزرگی از افتتاح‌های فردا، مربوط به تهران و آب آشامیدنی مردم است. 

رییس جمهور با اشاره به تلاش دولت‌ برای تکمیل تصفیه‌خانه ششم، اضافه کرد: تفصیه‌خانه هفتم مدتی پیش در شرق تهران افتتاح شد و چهار پنج منطقه آب بهتر و گواراتر خواهند داشت با طرح فردا برخی از آب تهران که از چاه‌ها تامین می‌شد، بخش بزرگی از این چاه‌ها بسته و مردم از آب سالم و گوارا استفاده خواهند کرد. 

روحانی گفت: از ابتدای سال تا به امروز، ۱۱۷ پروژه آب و برق افتتاح و ۱۳۱ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان در زمینه آب و برق افتتاح‌هایی خواهیم داشت، در هفته‌های آینده در بخش‌های دیگر هم افتتاح‌هایی خواهیم داشت.

 وی در پایان تصریح کرد: مردم بدانند دولت هم برای معیشت مردم، هم برای پیشرفت کشور و هم سلامت مردم در شرایط کرونایی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.