بالاخره از شنبه تهران تعطیل شد یا نشد؟ / نظر اصلاح طلبان و حامیان دولت محترم درباره این طرز مدیریت کشور چیست؟ آیا با مذاکره این مشکلات حل می شود؟


بحث تعطیلی دو هفته ای شهرهای با وضعیت قرمز کرونا به ویژه در تهران مدتی است که سر زبا ن ها افتاده است و تقریبا تمام دستگاه های متولی مبارزه با کرونا از وزارت بهداشت تا شورای شهر تهران بر لزوم تعطیلی دو هفته ای به خصوص در تهران تاکید کردند. همچنین بسیاری از کارشناسان پزشکی و بهداشتی تعطیلی دو یا سه هفته ای تهران را خواستار شدند.

11/16/2020 1:36:58 PM
کد خبر: 5287

سارنا - سروش دلیری

بحث تعطیلی دو هفته ای شهرهای با وضعیت قرمز کرونا به ویژه در تهران مدتی است که سر زبا ن ها افتاده است و تقریبا تمام دستگاه های متولی مبارزه با کرونا از وزارت بهداشت تا شورای شهر تهران بر لزوم تعطیلی دو هفته ای به خصوص در تهران تاکید کردند. همچنین بسیاری از کارشناسان پزشکی و بهداشتی تعطیلی دو یا سه هفته ای تهران را خواستار شدند.

بالاخره جلسه ستاد ملی کرونا در اول هفته برگزار شد و در حالیکه تمام کارشناسان و مسئولان مربوطه موافق تعطیلی دو هفته ای تهران بودند اما این تعطیلی تصویب نشد. بسیاری از رسانه ها مخالفت شخص رئیس جمهور را علت تصویب نشدن این تعطیلی دانستند که بلافاصله مسئولان نزدیک به رئیس جمهور این مطلب را تکذیب کردند و گفتند اتفاقا رئیس جمهور اصلا مخالف تعطیلی تهران نبود.

به هر حال مشخص نشد چرا وقتی همه اعضای ستاد ملی کرونا موافق تعطیلی تهران بودند ولی تهران تعطیل نشد.

اما یک روز بعد رئیس جمهور و وزیر کشور و سخنگوی دولت سخن از تعطیلی زدند که ما هر چه متن این سخنان را خواندیم بالاخره نفهمیدیم که از شنبه هفته بعد تهران تعطیل هست یا نیست.

به برخی از این سخنان مسئولان محترم توجه کنید:

رئیس جمهور: " امروز وظیفه اصلی دولت حفظ سلامت مردم و مهار ویروس کروناست. به همین منظور و با توجه به گسترش بیماری، افزایش ابتلا و مرگ و میر و فشار سنگین به بخش بهداشت و درمان، دولت ناچار است مطابق نظر کارشناسان، سیاست ها و محدودیت های جدیدی مقرر کند و با تعطیلی فراگیر، مانع پیشروی این ویروس مخرب شود."

علی ربیعی سخنگوی دولت پس از نشست هیات دولت : " همه پیشنهادهای مطرح شده از سوی وزارت بهداشت در جلسه امروز تصویب شد و حتی در بحث آموزش و پرورش تاکید شد هر سه وضعیت متفاوت دیده شود و رئیس جمهوری خواستند تا این قضیه سختگیرانه‌تر شود و هر سه وضعیت به شکل غیرحضوری انجام شود.  براساس تصمیم ستاد ملی کرونا و پیشنهاد و اصرار وزارت بهداشت از این به بعد افراد در زیر سقف‌ها بیش از تعدادی نتوانند جمع شوند. این موضوع ممکن بود کل نظام اداری ما را با مشکل روبرو کند. حضور یک‌سوم کارمندان بر سر کار در نظام اداری نیاز به آمادگی داشت بنابراین تصمیم درستی بود که اعضا پیشنهاد کردند رییس‌جمهوری هم پذیرفت که تعطیلات از روز شنبه عملیاتی شود."

وزیر کشور: "در این طرح اگر ۵ شهر یا بیشتر در هر استانی دارای شرایط نارنجی یا قرمز باشد، ما فقط برای آن شهر‌ها تصمیم می‌گیریم نه کل استان، و این امر موجب خواهد شد این شهر‌ها در قرنطینه کامل و اگر قرمز باشد، تقریبا تعطیلی کامل صورت گیرد. وزیر کشور افزود: به جزء مشاغل سطح ۱ و بخشی از کارکنان که ضروری است در محل کار خود باشند، بقیه کار‌ها در این شهر‌ها تعطیل خواهد بود."

در این بین استاندار تهران هم گفت: "کارکنانی که در دستگاه‌های اجرایی فعالیت می‌کند بجز آن دسته که وظیفه امدادی، اورژانسی و درمانی دارند، مقرر شده یک سوم نیروی انسانی در محیط کار مشغول به کار باشد و دو سومی مابقی از دورکاری و شیفت بندی استفاده کنند البته مقرر شده که چگونگی انجام این عمل از طریق سازمان امور استخدامی اعلام شود. همچنین دستگاه‌های که براساس وظیفه حاکمیتی باید در محیط کار مشخص خود حاضر باشند نیز توسط سازمان امور استخدامی لیست آنها اعلام خواهد شد."

بالاخره تهران تعطیل شد یا نه؟ یعنی از شنبه کارمندان به سر کار می روند یا خیر؟ کلا تعطیل هستند یا به صورت یک سوم می روند؟ شرایط تهران چه رنگی هست؟ مگر قرمز نبود؟ پس اگر قرمز است که طبق صحبت وزیر کشور ادارات تعطیل است. پس استاندار تهران چه می گوید؟ رئیس جمهور دقیقا با چه چیزی موافق کرده اند و منظور از تعطیلی سراسری چیست؟

واقعا این چه وضع تصمیم گیری است؟ صحبت های مبهم و کلی و بدون هیچ گونه جزئیاتی. آیا واقعا دولت اینگونه کشور را اداره می کند؟ حامیان دولت که دائم در حال تخریب مجلس و قالیباف و جناح رقیب هستند نظرشان در مورد اینگونه اداره کشور توسط دولت متبوعشان چیست؟ آیا اگر صد بار هم با بایدن توافق کنیم با این وضع تصمیم گیری به جایی می رسیم؟

البته یک نکته کلیدی وجود دارد و آن هم این است که در دولت حرف اول و آخر را آقای روحانی می زند که اشکالی هم ندارد به هر حال رئیس جمهور مسئول دولت است اما در ستاد ملی کرونا عقلانیت می گوید که باید براساس نظر کارشناسان و متخصصان بیشتر عمل کرد اما گویا در آنجا هم تنها دستورات رئیس جمهور محترم ابلاغ و قرائت می شود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.