آیت الله رییسی: تهدید امنیت غذایی مردم توسط سودجویان جنایت علیه مردم است


رییس قوه قضاییه گفت: تهدید امنیت غذایی مردم توسط سوداگران و سودجویان جنایت علیه مردم است و بازی کردن با امنیت جانی مردم یک مسأله عادی نیست.

11/23/2020 9:00:30 AM
کد خبر: 5316

به گزارش سارنا به نقل از مهر و به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز (یکشنبه) در نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مأموریت‌های کمیسیون کشاورزی مجلس از مصادیق صیانت از حقوق عامه است.

رئیس قوه قضائیه موضوع محیط زیست، آب و منابع طبیعی و همچنین امنیت غذایی را از مهم‌ترین مصادیق حقوق عامه دانسته و گفت: تهدید امنیت غذایی مردم توسط سوداگران و سودجویان جنایت علیه مردم است و بازی کردن با امنیت جانی مردم یک مسأله عادی نیست.

آیت الله رئیسی بر همین اساس به مسئولان اجرایی و همکاران خود در دستگاه قضا متذکر شد که با هرگونه سوداگری و سودجویی و تهدید امنیت غذایی مردم قاطعانه و بدون اغماض برخورد کنند.

رئیس قوه قضائیه، تولیدات کشاورزی را از مهم‌ترین محورهای استقلال اقتصادی و رونق و جهش تولید عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری هر سه قوه را مأمور برطرف کردن موانع تولید کردند و باید در اجرای فرمان رهبری موانع موجود بر سر راه فعالیت کشاورزان و دامداران و کارآفرینان این حوزه شناسایی و با فوریت رفع شوند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم اجرای احکام برنامه‌های توسعه، خاطر نشان کرد: برخی کوتاهی‌ها و ترک فعل‌ها، خسارت‌بارتر از انجام برخی کارهاست و گاهی بی توجهی یک مسئول یا مدیر و عدم انجام به موقع وظیفه، به مردم خسارت می‌زند.

آیت الله رئیسی تأکید کرد که قوه قضائیه در اجرای قوانین مربوط به برخورد با ترک فعل‌ها، دستورالعمل‌هایی را به بخش‌های مختلف قضائی ابلاغ کرده است که بر اساس آنها، ترک فعل‌هایی که موجب خسارت و ضرر و زیان به منافع ملی می‌شود، در محاکم قضائی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اجرایی شدن ۳۶ تکلیف قانونی دستگاه قضائی در برنامه ششم توسعه در یک سال و نیم اخیر، از همه مسئولان اجرایی و قانونگذاران خواست که قبل از تدوین برنامه هفتم توسعه بازنگاهی به قانون برنامه ششم داشته باشند و احکام برزمین مانده را احصا و به سرعت عملیاتی کنند.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه اجرای قانون ضعیف بهتر از بی قانونی است، متذکر شد: گاهی برخی قوانین به بهانه وجود ابهام اجرایی نمی‌شوند، اما اگر قانونی ابهام داشت باید نسبت به آن رفع ابهام شود و هیچ کسی نباید به این بهانه به خود اجازه دهد به قانون عمل نکند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تغییر کاربری غیرقانونی اراضی زراعی اظهار داشت: تغییر کاربری اراضی به جز مواردی که کمیسیون تخصصی مجوز می‌دهد، ممنوع است و هر جا اراضی بدون مجوز قانونی تغییر پیدا کرده، باید برخورد شود.

آیت الله رئیسی با تأکید بر لزوم صیانت از منابع طبیعی و ذخایر ملی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا مرجع صدور حکم تغییر کاربری نیستند و سودجویان و سوداگران حق ندارند با مجوز شوراها به اراضی کشاورزی دست اندازی کرده و کاربری آن‌ها را برای ویلاسازی یا ایجاد مراکز تفریحی تغییر دهند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت تولید کالاهای استراتژیک کشاورزی اظهار داشت: استقلال کشاورزی همچون استقلال صنعتی از مهم‌ترین ابعاد استقلال اقتصادی است و باید با جلوگیری از صید ترال در دریا، اجازه نداد مردم و آبزیان و صیادان متضرر شوند.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: مسئولان مناطق بندری و همچنین همکاران دستگاه قضائی و نیروهای سپاه به عنوان حافظان دریا باید با صید ترال با قاطعیت برخورد کنند و اجازه ندهند ثروت‌های ملی در دریا از بین برود.

رئیس قوه قضائیه با تقدیر از اقدام مجلس در تصویب قانون تضمین خرید کالاهای کشاورزی تأکید کرد: اگر از کشاورزان حمایت نکنیم و کالاهای تولیدی به قیمت عادلانه از کشاورزان خریداری نشود، باید همین کالاها را با قیمتی مضاعف و گزاف از خارج کشور خریداری کنیم.

آیت الله رئیسی در همین راستا از دولت خواست که به وظایف خود در این زمینه عمل نماید تا کشاورزان نسبت به تضمین محصولات و مردم نسبت به تأمین کالاهای موردنیاز خود به قیمت مناسب احساس آرامش کنند.

رئیس دستگاه قضا سنددار کردن اراضی کشاورزی را نیز ضروری دانست و با تأکید بر نقش استفاده از اسناد رسمی به جای اسناد عادی در کاهش پرونده‌های قضائی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دستور داد موضوع را با حرکت جهادی پیگیری نماید.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش بر لزوم مدیریت آب در کشور نیز گفت که «در کشور کمبود آب نداریم بلکه نیازمند مدیریت ذخایر و منابع آبی هستیم» و تصریح کرد: توزیع عادلانه آب موجب کاهش پرونده‌های قضائی و دعاوی افراد ذینفع در مناطق مختلف می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم راه اندازی شعب تخصصی رسیدگی به پرونده‌ها و دعاوی مربوط به حوزه کشاورزی و آب و منابع طبیعی اظهار داشت: دستگاه قضا با مفسدان برخورد می‌کند و اموال به یغما رفته بیت المال را باز می‌گرداند و دولت هم باید روش‌ها را اصلاح کند، اما درخواست ما از مجلس این است که بسترهای فساد را شناسایی و مقررات را اصلاح کند تا منافذ فساد برچیده و راه سودجویان مسدود شود.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های شوراهای حل اختلاف در رسیدگی به دعاوی حوزه کشاورزی و آب تأکید کرد و گفت: رونق اقتصادی و توسعه اقتصادی فرع بر حفظ محیط زیست است و هر کاری در حوزه اقتصاد باید با حفظ محیط زیست انجام شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: تهدید محیط زیست، تهدیدی برای همه است و نباید اجازه داد تحت هیچ شرایطی محیط زیست و منابع طبیعی و اراضی ملی تخریب و تهدید شوند و دستگاه قضائی نیز توجه به این مساله را از مأموریت‌های محوری خود می‌داند.

آیت الله رئیسی با اشاره به درخواست رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس برای پیگیری اجرای قانون تمرکز اختیارات وزیر کشاورزی در نشست شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، گفت که این موضوع را در نخستین جلسه سران قوا پیگیری خواهد کرد.

در این نشست، زارعی نماینده ساری با تقدیر از رئیس دستگاه قضا در صدور دستور آزادسازی ساحل ۶۰ متری از اراضی مربوط به قوه قضائیه گفت: با توجه به تجربه چهارسال فرمانداری شهر ساری، در آن ایام هر چه تلاش کردیم نتوانستیم این اراضی را آزاد کنیم. اراضی زیادی در سواحل خزر در اختیار دستگاه‌های دولتی است که لازم است با آزاد سازی آن زمینه استفاده عموم مردم از این اراضی فراهم شود.

رئیس قوه قضائیه نیز با تأکید بر تداوم این روند گفت: بر این باور بودیم که اگر قوه قضائیه اراضی در اختیار خود در سواحل را واگذار نکند، نمی‌تواند به دیگران بگوید این کار را انجام دهند

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، دکتر سالارنژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تقدیر از رویکرد فسادستیزی دستگاه قضا و رسیدگی به تخلفات ناشی از ترک فعل‌ها، گفت که «سال ۹۱ قانونی تحت عنوان «تمرکز اختیارات جهاد کشاورزی» تصویب شد، اما در جلسه تیر ماه ۹۸ سران قوا لغو و بخشی از این اختیارات به وزارت صمت تفویض شده است».

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه وزارتخانه‌های جهاد و صمت برای بازگشت اختیارات وزارت جهاد و اجرای قانون مذکور، نابسامانی‌ها و کمبودها در حوزه کشاورزی را ناشی از اجرایی نشدن قانون و تفاهم نامه مربوطه دانست و خواستار آن شد که در اولین نشست شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوبه‌ای که مانع از اجرای قانون شده، لغو شود.

در ادامه تعدادی از اعضای کمیسیون به بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادات و مطالبات خود برای تقویت حوزه کشاورزی کشور و حُسن انجام مأموریت‌های کمیسیون متبوع‌شان پرداختند که «رسیدگی به مفاسد ناشی از تخصیص ارزهای ترجیحی در بخش کشاورزی»، «رسیدگی قضائی به تخلفات در واگذاری شرکت کشت و صنعت پارس»، «تسریع در صدور حکم پرونده استفاده از مواد سمی بایوجمی در تالاب ها»، «برخورد قاطع با تغییردهندگان کاربری اراضی»، «ارائه گزارش مربوط به وضعیت ذخایر استراتژیک از سوی دولت»، از اهم آن‌ها بود.

«لزوم توجه جدی وزارت خارجه به مباحث اقتصادی و کشاورزی»، «برخورد با قاچاق در مبادی رسمی کشور»، «ممانعت از اجرای پروژه‌های فاقد مجوز انتقال آب»، «رسیدگی دستگاه قضا به گزارش‌های تحقیق و تفحص‌های مجلس تا حصول نتیجه»، «تقویت نظارت در حوزه ایمنی و سلامت غذا»، «برخورد قاطع با محتکران مواد غذایی و استفاده از نیروهای بسیج در این عرصه» و «اجرای کامل قانون سنددار کردن اراضی زراعی» از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست بود.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین خواستار «توجه به حقوق همه مناطق کشور در اجرای قانون جدید جامع آب کشور»، «افزایش هزینه جرم و برخورد قاطع با متخلفان صید ترال»، «اجرای احکام برنامه ششم توسعه در زمینه تولید ماهی در قفس»، «ایجاد شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده تخلفات حوزه کشاورزی و آب و منابع طبیعی»، «ایجاد هیأت‌های حل اختلاف سیار روستایی» و «معرفی یک نماینده برای حضور در جلسات فراکسیون محیط زیست مجلس» شدند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.