دانش جعفری: در تمام دولت‌ها ارزش پول ملی ۴۷ تا ۹۰ درصد کم شد/باید از وابستگی نفتی رها شویم


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تمام دولت‌ها بین ۴۷ درصد تا ۹۰ درصد افت ارزش پول ملی داشته ایم که ناشی از افزایش نقدینگی به علت کسر بودجه و چاپ پول است که پدیده دلاری شدن اقتصاد را شکل می‌دهد.

11/25/2020 8:58:14 AM
کد خبر: 5330

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، داوود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه تیتر امشب با بیان این که همه مشکلات اقتصادی کشور راه حل دارد، افزود: درونزا نبودن تولید به این معنی است که رشد تولید همواره متکی به عوامل بیرونی و خارج از کنترل ما است یعنی با بالا و پایین شدن قیمت نفت یا ایجاد مشکل در فروش آن، اقتصاد دچار مشکل می‌شود حتی وقتی هم که درآمدمان از نفت بیشتر بود هم دچار بیماری هلندی و افزایش واردات و آسیب دیدن صنایع داخلی بودیم، از این جهت باید کاری کنیم که از وضع وابستگی به نفت رها شویم.

این کارشناس اقتصاد با تاکید بر این که اداره کشور با صادرات غیر نفتی شدنی است گفت: یکی از راه‌های آن سرمایه گذاری است، باید کاری کنیم که مشکلات تولید که یکی از آن سرمایه گذاری است حل شود و باید سرمایه گذاری در کشور را تشویق کنیم.

دانش جعفری با اشاره به ناپایداری‌های مالی در کشور و کاهش قدرت خرید مردم گفت: هر چقدر افت ارزش پول ملی بیشتر باشد نیاز به افزایش نقدینگی بیشتر خواهد شد، ما در تمام دولت‌ها بین 47 درصد تا 90 درصد افت ارزش پول ملی داشته ایم که ناشی از افزایش نقدینگی به علت کسر بودجه و چاپ پول است که پدیده دلاری شدن اقتصاد را شکل می‌دهد.

او با بیان این که نباید فروش نفت را به بودجه جاری کشور متصل کرد گفت: از جمله راهکار‌های حفظ قدرت خرید مردم، ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد تناسب بین نوع کار‌ها و دستمزدهاست.

دانش جعفری با اشاره به ضرورت جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش پایه‌های مالیاتی گفت: باید امنیت و تامین اجتماعی جدیدی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی مثل کرونا به وجود بیاوریم.

مجیید شاکری دیگر کارشناس مسائل اقتصادی هم با اشاره به توسعه سنتی در ایران و وابستگی اش به نفت گفت: در دوران رکود اتفاقا نیازمند سرمایه گذاری دولت هستیم و برای ادامه جریان توسعه و سرمایه گذاری نیز نیازمند جریان صادرات نفت هستیم، اما برای این که بتوانیم به جریان صادرات نفت ادامه دهیم باید کاری کنیم که درصورت لزوم بتوانیم نفت نفروشیم، یعنی باید اقتصادی بسازیم که بدون نفت هم به خوبی کار کند.

این کارشناس با تاکید بر این که در ایران تا به امروز سیاست مالی ندشته ایم افزود: یکی از ظرفیت‌های سیاست مالی در ایران فروش اوراق بدهی است که امر بی نهایتی نیست با وجود این در برابر فروش اوراق هم مقاومت وجود دارد، بعد از فروش اوراق، ظرفیت مولدسازی دارایی‌های دولت وجود دارد که معنی اش فروختن دارایی‌های دولت نیست، دولت اشکال متفاوتی از دارایی دارد که باید به سمت افزایش کارایی آن‌ها برود.

شاکری با انتقاد از این که هنوز پایه‌های مالیاتی جدید به آن صورت که باید ایجاد نشده گفت: در حوزه مالیات، چون نمی‌دانیم کلان ایده ما چیست هنوز داریم این طرف و آن طرف می‌رویم.

او گفت: ما به هیچ وجه نشان نداده ایم که متوجه شده ایم که شرایط در دنیا عوض شده است و ما با سؤال‌های جدیدی روبرو هستیم که همچنان داریم پاسخ‌های گذشته را به آن می‌دهیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما از سال 88 به بعد از ریل توسعه خارج شده ایم، اما پاسخ این مذاکره نیست، مشکلات اقتصادی ما راه حل دارد، اما اول باید ببینیم مشکل و سوال جدید چیست و پاسخ جدید به آن بدهیم نه این که همان حرف‌های همیشگی را تکرار کنیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.