سید حسن نصرالله در گفتگو با المیادین:

ترور رهبران مقاومت هدف مشترک آمریکا و اسرائیل است/ قاتلان شهید سلیمانی و المهندس باید مجازات شوند


دبیرکل حزب الله لبنان یکشنبه شب با شبکه خبری المیادین گفتگو کرد و به اظهارنظر در خصوص موضوعات مختلف از جمله شهادت سردار سلیمانی، تحولات منطقه و اوضاع داخلی لبنان پرداخت.

12/28/2020 9:16:48 AM
کد خبر: 5466

به گزارش سارنا به نقل از مهر، دبیرکل حزب الله لبنان یکشنبه شب با شبکه خبری المیادین پیرامون موضوعات مختلف از جمله شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و محور مقاومت و تحولات منطقه گفتگو کرد.

تبریک میلاد حضرت مسیح (ع) و تسلیت سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس

سید حسن نصرالله در ابتدای این مصاحبه میلاد حضرت مسیح (ع) و سال جدید میلادی را به تمام مسیحیان در لبنان و جهان تبریک گفت.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» جانشین سابق رئیس سازمان حشد شعبی عراق را تسلیت گفت.

اقدامات احتمالی ترامپ در واپسین روزهای ریاست جمهوری

سید حسن نصرالله ادامه داد: اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه ترامپ یا دشمن اسرائیلی اقدامی خواهند کرد وجود ندارد اما برخی تحلیل‌ها در این زمینه وجود دارد. همه منتظرند ببینند ترامپ در روزهای آینده چه اقدامی خواهد کرد.

وی افزود: از شخصیتی مثل ترامپ که جنون خود بزرگ بینی دارد و در حالی که خشمگین است نمی‌توان توقع چیزی داشت. تمام آنچه ترامپ ممکن است طی روزهای آخر ریاست جمهوری خود انجام دهد همچنان در حد تحلیل است. باید با مدت زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ با هوشیاری و احتیاط برخورد شود.

دبیرکل حزب الله گفت: وقتی می‌شنوید که اسرائیلی‌ها دست به جنجال سازی رسانه‌ای می‌زنند بدانید که پشت آن، اقدامات حقیقی وجود ندارد.

هدف قرار دادن رهبران حزب الله، هدف مشترک آمریکا و اسرائیل

سید حسن نصرالله با بیان اینکه هدف قرار دادن رهبران حزب الله هدف مشترک اسرائیل و آمریکا است، افزود: اطلاعات ما حاکی است که عربستان مدت‌ها و دست کم از آغاز جنگ یمن نسبت به ترور من تشویق می‌کند. عربستان مخصوصاً در سال‌های اخیر کینه توزانه رفتار می‌کند نه عاقلانه. برخی منابع به من گفتند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در نخستین سفر خود به واشنگتن و دیدار با ترامپ خواهان ترور من شده بود. این منابع گفتند که عربستان کلیه هزینه‌های مالی شعله ور شدن جنگ پس از ترور من را تقبل کرده بود. آمریکایی‌ها با درخواست سعودی‌ها برای ترور من موافقت کردند تا اسرائیل آن را اجرا کند.

شریک بودن آمریکا، اسرائیل و عربستان در ترور شهید سلیمانی و المهندس

دبیرکل حزب الله ادامه داد: آمریکا، اسرائیل و عربستان در جنایت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس شریک هستند. ترور این دو شهید برخلاف ترور شهید مغنیه و فخری زاده آشکارا انجام گرفت. شهید سلیمانی از شخصیتی کاریزماتیک برخوردار بود و قدرت تأثیرگذاری زیادی داشت و یک شخصیت انسانی متمایز بود. شهید سلیمانی مرد اقدامات راهبردی و برنامه ریزی و همزمان مرد میدان و تاکتیک بود.

ویژگی‌های شهید سلیمانی و المهندس

سید حسن نصرالله گفت: شهید سلیمانی از لحاظ نظامی فرمانده ای راهبردی و همزمان رهبری تاکتیکی بود. در برهه قبل از شهادت حاج قاسم بسیار نگران بودم و بارها به وی در این خصوص هشدار دادم. من دلم برای حاج قاسم بسیار تنگ می‌شود، ما بارها با هم کار کردیم و با چالش‌ها مبارزه کردیم. من حس می‌کردم که من و حاج قاسم یک فرد واحد هستیم.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: حاج ابومهدی المهندس شخصیتی بزرگ بود و باید به شکل بیشتری شناسانده شود. وی برای برعهده گیری مسئولیت در عراق شخصیتی مطرح بود اما همواره مشتاق میدان بود. خداوند عاقبت حاج قاسم و ابومهدی را به شهادت ختم کرد.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه آمریکایی‌ها علیرغم میل خود و در نتیجه ضربات مقاومت از عراق خارج شدند، تاکید کرد: شهید ابومهدی المهندس در پیروزی علیه اشغالگران آمریکایی و داعش یک شریک اصلی بود. آمریکایی‌ها زیر آتش از عراق خارج شدند تا جایی که برای توقف عملیات مقاومت عراق علیه خود دست به دامن شهید سلیمانی شدند.

دبیرکل حزب الله افزود: شهید المهندس یکی از رهبران مقاومت در عراق و تمام موضوعات منطقه بود. شهید سلیمانی رابطه با گروه‌های مقاومت فلسطین را با تمام اختلافات رویکردی آنها توسعه داد. شهید سلیمانی برای حمایت لجستیک از گروه‌های فلسطینی هیچ خط قرمزی نداشت. وی در رساندن موشک‌های کورنت به مقاومت فلسطین در غزه نقش داشت. موشک‌های کورنت که ما در جنگ تموز از آن استفاده کردیم سوری‌ها از روسیه خریده بودند و سپس ما از آنها گرفتیم. بشار اسد رئیس جمهور سوریه با رساندن موشک‌های کورنت به حماس و جهاد اسلامی در غزه که دمشق از روسیه خریده بود، موافقت کرد.

شهید سلیمانی و فلسطین

سید حسن نصرالله تصریح کرد: شهید سلیمانی و گروهش در حمایت از فلسطین در تمام سطوح از هیچ چیز دریغ نکردند. بشار اسد رئیس جمهور سوریه رابطه ما با حماس بعد از بحران سوریه را درک می‌کرد.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: از خفت و خواری کشورهای عربی غافلگیر نشدم چرا که اکثر رژیم‌های عربی تنها در حرف از فلسطینی‌ها حمایت می‌کردند. ما به توافقات سازش از این زاویه نگاه می‌کنیم که مرحله نفاق تمام شد و ماسک‌ها برچیده شد و حقیقت این رژیم‌ها روشن گشت.

سید حسن نصرالله ادامه داد: ایران برای رژیم‌های عربی که توافقات سازش امضا کردند یک بهانه است چرا که آنها آرمان فلسطین را باری برای خود می‌بینند. هیچ چیز کسی در جهان را برای دست کشیدن از فلسطین توجیه نمی‌کند.

دبیرکل حزب الله افزود: قدرت محور مقاومت نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر است اما مهم مدیریت است. فلسطینی‌ها در مرزهای ۱۹۴۸ برادران و خانواده ما هستند و جزو کسانی هستند که بیشترین تمایل را برای آزادی فلسطین از بحر تا نهر دارند. در هرگونه جنگ آینده ذهن و قلب فلسطینی‌ها در مرزهای ۱۹۴۸ با ما خواهد بود.

دیدار با اسماعیل هنیه و رابطه بین حماس و سوریه

سید حسن نصرالله با اشاره به دیدارهای متعدد با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در سفیر اخیرش به لبنان، گفت: با برادر اسماعیل هنیه طی سفر اخیرش به لبنان چندین بار دیدار کردم و پیرامون موضوعات مختلف منطقه از جمله روابط دوجانبه و رابطه با سوریه صحبت کردیم.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: رابطه بین حماس و سوریه باید ساماندهی شود و فضای مثبتی در این خصوص وجود دارد هرچند این موضوع نیاز به زمان دارد. فکر می‌کنم رویکرد حماس ساماندهی روابطش با دمشق بر اساس منطق است. با برادر هنیه در این خصوص صحبت کردیم که جنبش حماس باید در اصلاح رویکردهای منطقه از جمله نبرد حزب اصلاح یمن علیه جنبش انصارالله کمک نماید.

سازش مغرب با رژیم صهیونیستی

سید حسن نصرالله در خصوص سازش مغرب با رژیم صهیونیستی هم گفت: موضع حزب عدالت و توسعه مغرب دردناک‌تر و خطرناک‌تر از سازش رژیم‌های عربی است.

رزمایش مشترک گروه‌های فلسطینی در غزه

دبیرکل حزب الله لبنان رزمایش مشترک بین گروه‌های مقاومت در غزه را اقدامی بسیار مهم دانست که قدرت را نمایش می‌دهد و دشمن را می‌ترساند.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: حضور شهید قاسم سلیمانی در رسانه‌ها از زمان نبرد با داعش در عراق آغاز شد و این موضوع عمدی نبود. تلاش‌های حاج قاسم و سپاه قدس در حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطین به دور از رسانه‌ها انجام می‌شد. حاج قاسم دنبال رسانه‌ای شدن، حضور در اخبار و مدح و ستایش نبود.

دبیرکل حزب الله در ادامه گفت: رابطه حاج قاسم با مرجعیت دینی در عراق بویژه در موضوعات اصلی خوب بود. بخش اعظم عملیات نظامی علیه اشغالگران آمریکایی در عراق توسط گروه‌های مقاومت اجرا شد. گروه‌های جوان بدون پوشش سیاسی، مقاومت مسلحانه علیه نیروهای آمریکایی در عراق را آغاز کردند. شبکه‌های ماهواره‌ای عربی از پخش ویدئوهای عملیات مقاومت عراق علیه اشغالگران آمریکایی خودداری می‌کردند. مقاومت در عراق از حمایت حقیقی سپاه قدس و حاج قاسم سلیمانی برخوردار بود.

سید حسن نصرالله افزود: ۴۸۰۰ عملیات انتحاری توسط القاعده علیه عراقی‌ها اجرا شد اما عملیات مقاومت به صورت دقیق و برای فشار بر اشغالگران انجام شد. ارتش آمریکا حاج قاسم و سپاه قدس را به بمباران مراکز آنها در ایران در صورت تداوم حمایت از مقاومت عراق تهدید کرده بود. ارتش آمریکا نامه‌ای را به حاج قاسم برای کمک به عقب نشینی از عراق بدون در معرض خطر قرار گرفتن نیروهایش ارسال کرد.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: ترامپ برای غارت نفت و ثروت‌های عراق و سوریه نظامیان آمریکایی را در آنها حفظ کرده است. ما در محور مقاومت در حال دفاع مشروع از خودمان یعنی کشور، مقدسات، ملت و ثروت‌های خود هستیم. اگر مقاومت عراق نبود این سفارت آمریکا بود که عراق را اداره می‌کرد. محور مقاومت پیروزی‌های بسیار بزرگی کسب کرده است و بدون هیچ مبالغه‌ای از هر زمان دیگری قوی‌تر است. محور مقاومت شهادت حاج قاسم سلیمانی را علیرغم اینکه بسیار سخت هم بود، هضم کرد.

حمله به پایگاه عین الاسد یک سیلی تاریخی بود / تاکید بر مجازات قاتلان شهید سلیمانی و المهندس

سید حسن نصرالله گفت: حمله به پایگاه عین الاسد واکنش مهمی بود که نشان داد چطور رهبر یک کشور در جهان به آمریکا سیلی می‌زند. حمله به عین الاسد یک سیلی تاریخی بود چرا که معادله در رویارویی با آمریکایی‌ها برجاگذاشتن کشته نیست. واشنگتن گمان می‌کرد با ترور رهبران، به محور مقاومت خاتمه خواهد داد در حالی که حقیقت این است که محور مقاومت بر شخص استوار نیست. قصاص قاتلان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس هدف هر فرد شریفی است و آمران و مجریان این اقدام هرکجا که هستند باید مجازات شوند.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: آنچه باید تمام جهان بداند این است که خون رهبران پایمال نمی‌شود و قاتلان حاج قاسم و ابومهدی باید دیر یا زود مجازات شوند.

تحولات و بحران سوریه

سید حسن نصرالله گفت: شهید سلیمانی نسبت به تلاش آمریکایی‌ها برای موج سواری روی انتفاضه ملت‌ها برای هدف قرار دادن برخی نظام‌ها نگران بود. شهید سلیمانی اولین کسی بود که نسبت به خطر علیه سوریه به دلیل حمایتش از مقاومت و به بهانه بهار عربی پی برد. طرف‌های حامی و تأمین کننده مالی و فرمانده حقیقی گروه‌های معارض در سوریه به سرعت به درگیری‌های مسلحانه روی آوردند. با توافق بشار اسد رئیس جمهور سوریه با طرف‌های معارض برای حل سیاسی بحران تماس گرفته شد اما همه می‌گفتند که ما در شرایط راهکار سیاسی و مذاکره با نظام نیستیم و دولت سوریه طی چند روز سقوط خواهد کرد.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: یک تصمیم بسیار جدی از سوی کشورهای منطقه و بین الملل در جنگ علیه سوریه وجود داشت تا مانع از هرگونه حل و فصل سیاسی بحران شود. طرف‌های خارجی که از معارضان سوری حمایت می‌کردند به این نتیجه رسیده بودند که نظام سوریه طی دو ماه سقوط خواهد کرد. می‌خواستند سوریه را به نظام ضعیف و شکننده‌ای تبدیل کنند که علاوه بر سازش با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن، به کسانی که آن را به قدرت رسانده‌اند نیازمند باشد.

سید حسن نصرالله افزود: ما دو گزینه یعنی اولی تسلیم و سقوط منطقه و دیگری مقاومت و پایداری نداشتیم و گزینه مقاومت را انتخاب کردیم. وجه تمایز سوریه استقلال در تصمیم گیری و شجاعت رهبران آن و عدم فرمانبرداری از دشمنان است. سوریه نه تنها بخاطر فلسطین و مقاومت بلکه بخاطر اشغال و غارت و چپاول نفت و گاز این کشور مورد هدف بود. تصمیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای پایداری انگیزه اصلی متحدان برای حمایت از دمشق و وارد شدن به درگیری در کنار وی بود. بشار اسد در طول نبرد و در دشوارترین مراحل جنگ به هیچ وجه دمشق را ترک نکرد و قدرتمند و مستحکم بود.

دبیرکل حزب الله ورود نظامی روسیه به جنگ سوریه را بسیار تأثیرگذار عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور پوتین در ابتدا برای ورود به سوریه مردد بود سپس حاج قاسم به روسیه رفت و بر روی نقشه اوضاع میدانی را توضیح داد و در آن جلسه پوتین به حاج قاسم گفت که برای ورود به سوریه قانع شده است. حاج قاسم با شخصیت کاریزماتیک و منطق قوی و توضیحات راهبردی در قانع کردن پوتین برای ورود به سوریه بر اساس منطق و تحولات نقش داشت.

سید حسن نصرالله افزود: شهید سلیمانی در طول جنگ تموز بجز ۴۸ ساعت آن هم برای ارائه گزارش اوضاع و تماس با برادران در سوریه و ایران از حومه جنوبی بیروت خارج نشد. بمباران هوایی اسرائیل طی جنگ تموز نتوانست مانع حمایت لجستیک از مقاومت شود. شهید سلیمانی نقش آفرینی کرد و مسئولیت پیگیری طرح اسکان آوارگان پس از جنگ تموز را برعهده داشت. برخی سیاستمداران لبنان برای کودتا علیه مقاومت، تلاش داشتند مردم پس از جنگ تموز مدت بیشتری در خیابان‌ها آواره بمانند. حاج اسماعیل قاآنی زمانی که معاون حاج قاسم بود از تمام پرونده‌ها اطلاع داشت و حاج قاسم می‌گفت که حاج اسماعیل قاآنی جانشین او خواهد بود.

واکنش حزب الله به شهادت رزمنده خود در سوریه قطعی است

دبیرکل حزب الله گفت: وضعیت حزب الله و قدرت، روحیه و اراده آن بسیار خوب است. آنچه از تهدیدات دشمن می‌شنوید به این دلیل است که می‌داند ما به قتل شهید خود در سوریه پاسخ خواهیم داد. همچنان بر سر وعده خود درباره واکنش به هدف قرار دادن شهید علی محسن در سوریه توسط دشمن اسرائیلی هستیم. آماده باش مقاومت در تمام سطوح و مقابل چشم اسرائیل بود. پرواز پهپادهای اسرائیل در آسمان به دلیل ترس از واکنش مقاومت با اختلال زیادی مواجه شده است. اسرائیل می‌داند که ما علیه پهپادهایش از سلاح مناسب استفاده کردیم هرچند که این موضوع علنی نشده است. تعداد موشک‌های نقطه زن مقاومت دو برابر یک سال گذشته است. مقاومت امروز وضعیت خوبی دارد و قدرتمند است و نسبت به آینده و کسب پیروزی اطمینان داریم.

وی افزود: این اسرائیل است که نگران است نه مقاومت بویژه اینکه ترامپ رفتنی است و امکان دارد واشنگتن به توافق هسته‌ای بازگردد.

سید حسن نصرالله ادامه داد: ما میزان معینی از پدافند هوایی را مقابل دشمن نشان دادیم اما اینکه سطح بیشتری دارد یا نه اعلام نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم اسرائیل از داشته‌های مقاومت بیشتر بداند. مقاومت اموری دارد که اسرائیل از آن چیزی نمی‌داند. محور ما دست بالاتر را دارد و اسرائیل، بحران زده است. تصمیم ما انجام واکنش به شکل مناسب است که موجب قوی شدن بازدارندگی می‌شود و دربرگیرنده هدف قرار دادن نظامیان دشمن است. به اقدام نمایشی در مرزها نیاز نداریم بلکه واکنش ما واقعی خواهد بود.

اوضاع داخلی لبنان و مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی

دبیرکل حزب الله درباره مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی هم گفت: مذاکرات پیرامون ترسیم مرزهای دریایی با بودن دولت فعلی آمریکا به جایی نخواهد رسید. حق ما در ممانعت از سرقت اسرائیل در آب‌هایمان طبیعی است و توان ما برای انجام این کار چیزی است که جای بحث ندارد.

سید حسن نصرالله درباره اوضاع داخلی لبنان هم اظهار داشت: بین ما و بین سعد الحریری نخست وزیر لبنان فضای مثبت و همکاری وجود دارد. این مشکل عدم اعتماد است که تشکیل دولت را به تأخیر انداخته و این مشکل به صورت اساسی بین میشل عون رئیس جمهور و الحریری است.

دبیرکل حزب الله افزود: مقاومت برای اهالی جنوب لبنان، دشواری نیست بلکه برای آنها سپر دفاعی است. ما برای کمک رسانی به لبنانی‌ها به هر طریقی که بتوانیم تلاش می‌کنیم. مشکل لبنان مشکل گزینه‌های جایگزین است چرا که کسی جرأت نکرده است برای ایجاد راهکار به سمت شرق بنگرد.

ایران یک قدرت منطقه‌ای است

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: ایران یک قدرت منطقه‌ای بزرگ و محور اساسی در منطقه است و به نیابت از هیچیک از متحدانش در منطقه سخن نمی‌گوید. ایران در خصوص پرونده‌های مختلف خرید و فروش نمی‌کند و به نیابت از ملت‌های منطقه با آمریکایی‌ها مذاکره نمی‌کند. همانگونه که ایران به اروپایی‌ها گفت که مذاکره و گفتگو به نیابت از یمنی‌ها یا دیگران در منطقه به آن مربوط نمی‌شود.

سید حسن نصرالله ادامه داد: هنگامی که واشنگتن نسبت به نشستن بر میز مذاکره با تهران برای بررسی پرونده عراق پافشاری داشت ایران بر حضور عراقی‌ها و علنی بودن مذاکرات تاکید می‌نمود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.