تولید صفر تا صد ماهواره در داخل کشور/ ظفر 2 آماده پرتاب است


رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه دومین ماهواره تولید این دانشگاه آماده پرتاب است، گفت: امروز توانایی طراحی و ساخت ماهواره از مرحله صفر تا صد توسط دانشمندان و نخبگان ایرانی بدون وابستگی به خارج انجام می شود.

12/28/2020 9:32:04 AM
کد خبر: 5471

به گزارش سارنا به نقل از فارس، جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه مدت زمان ساخت ماهواره در داخل کشور حداکثر از ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد، گفت: در حال حاضر دانشگاه علم و صنعت ایران دومین نمونه ماهواره ظفر را آماده پرتاب کرده است، به طوری که این ماهواره تمام مراحل تولید را طی کرده و با تأیید سازمان فضایی می‌تواند برای قرار گرفتن در مدار فضایی پرتاب شود.

وی افزود: این دانشگاه برای طراحی و ساخت ماهواره با وزارت ارتباطات قرارداد بسته است؛ اولین تولید ماهواره ظفر بود که تحویل سازمان فضایی شد و به دلیل مشکل فنی در پرتابگر نتوانست در مدار فضایی قرار گیرد، اما دومین تولید این دانشگاه به نام ماهواره ظفر۲ شرایط بهتری از ماهواره قبلی را دارد.

ذاکری تصریح کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۸۸  مرکز تحقیقات ماهواره راه اندازی کرد که در طول سال‌های گذشته در رشته مهندسی فناوری ماهواره اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کرده و امسال نیز در این رشته برای اولین بار در مقطع دکتری دانشجو جذب کرده است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد:‌ ماهواره امید به عنوان اولین تولید این دانشگاه که به مدت ۲ ماه در مدار فضایی قرار داشت به درستی توانست داده‌های اطلاعاتی را دریافت کرده و انتقال دهد.

وی اضافه کرد: امروز کشور ایران می‌تواند در طراحی و ساخت ماهواره در مدت زمان ۱۸ تا ۲۴ ماه توسط دانشمندان و نخبگان دانشگاهی از صفر تا صد مراحل تولید را انجام دهد،‌ به طوری که تاکنون تجربیات خوبی را در این زمینه کسب کرده‌ایم.

ذاکری در پایان گفت: در صورتی که مجموعه‌های دولتی و خصوصی در حوزه طراحی و ساخت ماهواره سرمایه‌گذاری کنند بدون شک آینده خوبی در این حوزه خواهیم داشت، این در حالی است که ماهواره‌ها کاملا غیرنظامی بوده و می‌توانند در بخش‌های مختلف مانند کشت مزارع، وضعیت جنگل‌ها، راه‌ها و حتی حرکت قطارها داده‌های اطلاعاتی خوبی را منتقل کنند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.