سید حسن نصرالله: بر اساس نقشه راه حاج قاسم گام برمی‌داریم/ ایران در انتقام گیری از جنایت، مستقل عمل می‌کند


سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: حاج قاسم نقشه راهی را برای ما ترسیم کرد که ما باید آن را ادامه دهیم.

1/3/2021 10:25:16 PM
کد خبر: 5515

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود به مناسبت شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهان ایشان  به ایام  عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س)  اشاره کرده و این ایام را به مسلمانان  تسلیت گفت.

سید حسن نصرالله اخیرا در مصاحبه تفصیلی با شبکه المیادین که بیش از سه ساعت به طول انجامید به تبیین ویژگی‌های جهادی و مبارزاتی این دو شهید پرداخت.

تسلیت سید حسن نصرالله به خاطر درگذشت آیت الله مصباح یزدی

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه این سخنان به  رحلت آیت الله مصباح یزدی، فقیه بزرگ و اندیشمند جهان اسلام،  و مربی بزرگ و ثابت قدم در راه حق  اشاره  و رحلت ایشان را به امام خامنه‌ای و علما و بزرگان و حوزه‌های علمیه و خانواده معظم ایشان تسلیت گفت.

وی در ادامه به محور اصلی سخنرانی خود اشاره و  تاکید کرد که حادثه ترور سردار قاسم سلیمانی به علت عظمت و بزرگی و بازتاب هایی که در سطح منطقه و جهان داشت در تاریخ باقی خواهد ماند.

وی  وفاداری به فرماندهان شهید و تمامی شهدا را موضوع اول سخنرانی خود در این رابطه بیان و تاکید کرد که شهادت این بزرگواران در درجه اول برای آنها تبریک لازم دارد و باید به بازماندگان آنها تسلیت گفت.  وی به  اسامی دیگر شهدای حاضر در این حادثه تروریستی شامل شهدای ایرانی و عراقی نیز اشاره و شهادت آنها را به خانواده‌های آنها تسلیت گفت.

وفاداری به شهدای مقاومت و فرماندهان مقاومت عنصر انسانی و دینی

سید حسن نصرالله وفاداری به شهدای مقاومت و فرماندهان مقاومت را یک عنصر انسانی و دینی خواند و تاکید کرد که منافع وفاداری به شهدای مقاومت در دنیا و آخرت در درجه اول به خود فرد خواهد رسید.  شهدا البته به این وفاداری نیازی ندارند آنها در جهانی دیگر و برتر هستند که نیازی به وفاداری ما ندارند بلکه وفاداری ما به این بزرگان و شهدا  و انسان های مخلص در تحمل مسئولیت‌ها  و منافع آن به خود ما باز می گردد.

 سید نصرالله خاطرنشان کرد، یکی از نمادهای وفاداری این است که ما درباره دستاوردهای این شهدا سخن بگوییم. ممکن است کسی به این دستاوردها اعتقاد داشته باشد اما در رابطه با آن سکوت کند بلکه وفاداری این است که ما جانفشانی ها و دستاوردهای آنها را به تمامی دنیا نشان دهیم.  یکی دیگر از نشانه‌های وفاداری به شهدا تکریم و گرامیداشت آنها به هر نحوی است.  در هر حال باید به این شهدا احترام گذاشته شود.  تشکر از شهدا یکی دیگر از نمونه های وفاداری به شهدا است.

ایران بزرگترین تشییع جنازه را برای شهدای مقاومت برگزار کرد

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که از همان ساعات اولیه شهادت ایشان تا امروز ما شاهد ابراز وفاداری مردم نسبت به این فرماندهان شهید بودیم. ما در جمهوری اسلامی ایران دیدیم که چگونه مردم در مراسم بزرگداشت و تکریم و تشییع شهدا حضور پیدا کردند و چطور شهدای مقاومت را تشییع کردند. آنها بزرگترین تشییع جنازه تاریخ بشریت را رقم زدند و این یکی از نمودهای وفاداری به شهدا بود.

سید حسن نصرالله افزود، ملت ایران روشهای متعددی برای گرامی داشت شهدای مقاومت دنبال کردند و حاج قاسم سلیمانی را به عنوان قهرمان ملی ایران نشان دادند. البته اعطای این نشان در کشوری با تاریخ باسابقه ایران لقب بزرگی است. رفتار مردم ایران درسی برای ما است که بدانیم چطور با فرماندهان شهید خود تعامل کنیم و نام آنها را زنده نگه داریم، نه اینکه دچار چند دستگی و اختلاف بشویم.

ایران در شرایط جنگ هم لبنان و مقاومت را تنها رها نکرد

وی تصریح کرد، در ساعات اول نمود این وفاداری را در عراق، یمن، سوریه، لبنان، بحرین، پاکستان و بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی بسیاری از کشورهای غیر اسلامی و پایتخت‌های جهان مشاهده کردیم. ما در قبال این شهدا مسئولیت داریم و باید از کسانی که از همان روز اول حمله اسرائیل به لبنان در کنار ما ایستادند تقدیر کنیم. در آن زمان وقتی ارتش اشغالگر صهیونیستی به خاک لبنان حمله کرد و لبنان را با تهدیدی جدی مواجه کرد شاید هدف اصلی آنها اشغال تمام لبنان بود، همزمان با این حمله ایران درگیر جنگ با صدام  رئیس رژیم بعث عراق بود، اما با این شرایط لبنان و مقاومت را تنها نگذاشت. امام خمینی(رض) در این شرایط یک گروه عالی رتبه نظامی از ارتش و سپاه را به لبنان فرستادند و بعدها وقتی جنگ کلاسیک متوقف شد، ارسال نیروهای نظامی ایران به لبنان نیز متوقف شد. با این وجود تعدادی از نیروهای نظامی ایران به ویژه اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان باقی ماندند و به آموزش عناصر محور مقاومت پرداختند.

دبیرکل حزب‌الله اشاره کرد، درست است که برخی کمک ها نیز به لبنان صورت گرفته اما بسیاری از این کمک‌ها در راستای جلوگیری از گسترش مقاومت در این کشور بود اما تا سال 2000  ایران در تمامی ابعاد کمک‌های شایانی به مقاومت لبنان کرد.  از این سال به بعد نیز همین کمک‌ها ادامه پیدا کرد و ایران به تمامیت و حاکمیت لبنان احترام  گذاشت.

کمک‌های ایران به لبنان غیرمشروط است

وی  در ادامه به تلاش های صورت گرفته برای تقطیع و سانسور صحبت‌های سردار حاجی‌زاده اشاره و  ضمن تقبیح این تلاش‌ها تأکید کرد که اگر امروز لبنان قوی است و این احساس وجود دارد که این کشور در نقشه جغرافیایی وجود دارد،  به خاطر همین مقاومت و همین موشک‌ها است و این را همه باید بفهمند.  اگر لبنان امیدی  در جهان ایجاد کرده و لبنانی‌ها امیدوارند که بتوانند منابع نفتی و گازی خود را خودشان دریافت و هزینه کنند در نتیجه مقاومت و سلاح مقاومت و در نتیجه موشک‌هایی است که ایران اسلامی به محور مقاومت داد. اما من بار دیگر اشاره می‌کنم که تمامی کمک‌های  ایران به مقاومت به هیچ وجه مشروط نبوده و تمامی این سلاحها برای بازگرداندن حاکمیت لبنان و بازگشت  مناطق اشغال شده لبنان صورت گرفته است.

گروه‌های فلسطینی موضع مشخصی در برابر حاج قاسم دارند

وی تاکید کرد که گروه‌های فلسطینی موضع مشخصی در برابر حاج قاسم دارند و این موضوع در مورد ملت آنها نیز صدق می‌کند؛ چراکه ملت فلسطین نمی‌توانند بین گروه‌های مقاومت و کسانی که در کنار این گروه‌ها در مبارزه با اسرائیل ایستادند و کسانی که با دشمن صهیونیستی همدست شدند تفاوتی قائل نشوند. در سوریه و عراق نیز همین موضوع صادق است.  عراقی‌ها نیز نمی‌توانند میان اشغالگران و جنایتکاران و کسانی که با محور مقاومت کنار آنها ایستادند و به آنها سلاح دادند،  تساوی قائل شوند.  بسیاری از کشورها کمک‌های هنگفتی به عناصر  تروریستی و تکفیری دادند،  اما برخی نیز وجود داشتند که با جان و مال خود در کنار ملت عراق ایستادند تا آنها در برابر تروریست‌های داعشی بایستند. لذا این دو را نمی‌شود با هم مقایسه کرد و آنها به هیچ وجه برابر نیستند. ظالم و عادل باید در افکار عمومی روشن شده باشد نباید موضع واحدی در قبال این دو اتخاذ کرد.

راه ترسیم شده حاج قاسم ادامه می‌یابد

سید نصرالله گفت، امروز ملت‌های مقاومت و جنبش‌های مقاومت و کشورهای مربوطه در سطوح مختلف مواضع خود را اعلام و با شهدا تجدید پیمان کردند. البته ما باید این راه را ادامه دهیم و نباید در همین جا متوقف شویم. حاج قاسم نقشه راهی را برای ما ترسیم کرد که ما باید آن را ادامه دهیم. شهدا سمبل و نماد و چراغ های روشن این راه هستند و ما باید با کمک آنها در این راه باقی بمانیم.

منطقه در وضعیت تنش شدیدی قرار دارد

دبیر کل حزب‌الله افزود، یکی دیگر از موضوعات مربوط به این اتفاق در تأثیرگذاری این شهدا است. از همان روز اول میزان تاثیرگذاری این شهدا به ویژه در معادلات منطقه‌ای مشخص شده و این موضوع را در مناسبات بین‌المللی به خوبی می‌شود مشاهده کرد. امروز می‌بینیم که بسیاری از نقاط جهان در آماده باش به سر می برند و منطقه در وضعیت تنش شدیدی قرار دارد. لذا شهدا آثار خود را به دشمنان محور مقاومت تحمیل کرده‌اند و این موضوعی نیست که قابلیت پنهان کردن داشته باشد. آمریکایی ها چنین رفتاری را در روزهای اخیر نشان داده‌اند و آنها نگران و منتظر واکنش انتقام جویانه هستند.

ایران از متحدین خود نمی‌خواهد پاسخ جنایت تروریستی را بدهند

به گزارش تسنیم، سید حسن نصرالله تاکید کرد که البته این برآورد نیز وجود دارد که شاید ترامپ بخواهد حماقتی از خود نشان دهد، اما هر چه که باشد نشان دهنده حجم بالای تاثیرگذاری این حادثه است. البته این عملیات تروریستی در تاثیرگذاری خود در همین حد باقی نخواهد ماند. ایران  در انتقام گیری از عاملان این جنایت هیچ موضوعی از هم‌پیمانان و متحدان خود نخواسته است. ایران اگر بخواهد پاسخ این جنایت تروریستی را به صورت امنیتی بدهد حتماً خودش این کار را خواهد کرد. شهادت شهید فخری زاده یک عملیات امنیتی صرف بود و اگر ایران می‌خواست به این عملیات تروریستی نیز پاسخ نظامی بدهد از همان روز می توانست انجام دهد. اگر محور مقاومت می‌خواهد خودش کاری انجام دهد این به خودش مربوط است اما ایران چیزی از عناصر محور مقاومت نخواسته است چرا که ایران ضعیف نیست و یک کشور مستقل است و خودش تصمیم می‌گیرد که چگونه عملیات انتقام‌جویانه خود را انجام دهد.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه به اظهارات دونالد ترامپ  اشاره کرد که گفته بود اگر آمریکا حمایت خود را از برخی رژیم‌های عربی بردارد آنها دو هفته بیشتر در برابر حملات مقاومت طاقت نخواهند آورد و تاج خود را از دست خواهند داد این در حالی است که ایران قوی است و نیاز به کسی ندارد.

محور مقاومت تهدید را به فرصت تبدیل کرد

سید حسن نصرالله تصریح کرد، ایران  و محور مقاومت موفق شدند پیامدهای این حادثه را مهار کنند.  آنها تصور می‌کردند که اگر سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را شهید کنند حتما اوضاع در عراق به نفع آنها تغییر خواهد کرد. آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که با شهادت‌حاج‌قاسم حلقه اتصال بین محور مقاومت از هم خواهد پاشید اما این اتفاق نیفتاد.  ما در محور مقاومت می‌دانیم که چگونه چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.  ما می‌دانیم که چگونه این خون به ناحق ریخته شده را  به یک موتور پیشگام برای مقاومت و دفاع بیشتر در برابر توطئه‌های غربی تبدیل کنیم.  کسانی که امیدوارند با این ترورها و جنگ‌ها و کشتن ما  و این تحریم‌ها بتو‌انند اراده و عزم ما را دچار خدشه کنند سخت در اشتباه هستند.

آنچه درباره فعالیت‌های حاج قاسم بیان شده بسیار اندک است

سید نصرالله تاکید کرد که امروز حاج قاسم را به عنوان یک قهرمان جهانی و یک نماد جهانی و سمبل جنبش‌های مقاومت و اخلاص و دفاع از مظلومان می‌دانیم.  فرماندهان مقاومت در یمن و کشورهای دیگر  برای خود  این کشورها قهرمان ملی هستند و افرادی نظیر حاج قاسم که در تمامی میدان‌ها حضور دارند در سطحی بالاتر قرار داشته و یک نماد بین‌المللی هستند.  من این را به شما بگویم که آنچه که در خصوص شخصیت و جهاد و فعالیت های بین المللی حاج قاسم برملا شده بسیار اندک است و  ملاحظات امنیتی اجازه اعلام بسیاری از مسایل را نمی دهد اما مطمئن باشید که روزی این مسائل گفته خواهد شد.

آمریکایی‌ها داعش را خلق کردند

 وی در ادامه سخنان خود به آینده تحولات منطقه  و بازتاب‌های این حادثه بر تحولات منطقه اشاره و  تاکید کرد که آمریکایی‌ها داعش را خلق کردند. ترامپ  ،کلینتون و اوباما و سازمان جاسوسی آمریکا را به ساخت و پرداخت کردن داعش در منطقه متهم کرد.  آنها تصور می‌کردند که داعش می تواند عراق را اشغال کند. یک فرمانده نظامی آمریکایی اعلام کرد که ما نمی‌توانیم در برابر حزب الله بجنگیم اما داعش این توانایی را دارد.  با این وجود شهادت سردار سلیمانی ملت عراق را بیدار کرد و  تصمیمی که پارلمان عراق گرفت نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود البته دولت عراق نیز باید این تصمیم را اجرایی کند.

دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد، این حادثه نقشه راهی برای ملت عراق ترسیم کرد و این خود عراقی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند چگونه این کار را انجام دهند. 

قصاص عاملان ترور رهبران مقاومت وظیفه هر آزاده‌ای در جهان است

وی افزود:  نکته بعدی قصاص عادلانه خون شهید سلیمانی و همراهانش است که حضرت آیت الله خامنه ای این موضوع را مشخص و تاکید کرد که عاملان و آمران  این حادثه باید قصاص شوند.  این مسئولیت ایرانی‌ها است اما من باز هم به شما می‌گویم که این وظیفه هر آزاد مرد و هر رزمنده ای است که قصاص عادلانه را دنبال کند.

مبارزه با گروههای تروریستی و تفکیری ادامه می‌یابد

سید حسن نصرالله در پایان سخنان خود تاکید کرد، البته به نظر می‌رسد که این تلاش برای احیای داعش در منطقه وجود دارد و در عراق و برخی کشورهای دیگر عملیات خطرناک توسط داعش دنبال می‌شود. اما باید این مبارزه با گروه‌های تروریستی و تکفیری دنبال شود و به سرانجام برسد.  محور مقاومت فرماندهانی با حکمت و درایت دارد  و اگر حکمت و درایت فرماندهان مقاومت نبود این همه پیروزی به دست نمی‌آمد و طرف مقابل این قدر دچار شکست نمی شد.  البته در هر صورت توطئه‌هایی نیز وجود دارد اما افق چشم انداز آینده متعلق به ماست.

درباره تحولات داخلی لبنان سخن خواهم گفت

 سید نصرالله گفت که در این سخنرانی به موضوعات داخلی لبنان اشاره نمی کند و در آینده خیلی زود که احتمالاً پنجشنبه یا جمعه باشد یک سخنرانی داخلی در خصوص اوضاع داخلی لبنان و تشکیل دولت و مناسبات و تحولات آن انجام خواهد داد.

تلاش‌ها برای تحریم حزب الله راه به جایی نمی‌برد

وی در پایان خطاب به کسانی که به دنبال به ثمر نشستن تحریم‌ها ضد مقاومت هستند گفت که دشمن برای تاثیر گذاشتن بر مقاومت لبنان حتی از کشورهای بسیار کوچک و کشورهایی که بسیاری نام آن را نیز نشنیده‌اند استفاده می‌کند تا آنها حزب‌الله را در را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار دهند و این نشان می‌دهد که آنها دچار چه فلاکتی شده‌اند و تلاش دارد از این ابزارهای کوچک تبلیغاتی ضد مقاومت استفاده کند اما این تلاش آنها نیز به ثمر نخواهد نشست.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.