«چهل روز پس از حاج قاسم» رونمایی شد/ ربیعی: قبول ندارم جامعه ایران کتابخوان نیست


سخنگوی دولت گفت: من قبول ندارم جامعه ایران کتابخوان نیست، زیرا کتاب‌ها خریده و خوانده می‌شوند. این کتاب نیز به این دلیل که حرف‌های ناب و بکری از چهل روز ابتدای شهادت حاج قاسم را روایت کرده، ‌ارزشمند است.

1/4/2021 9:22:59 AM
کد خبر: 5526

به گزارش سارنا به نقل از فارس، مراسم رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم» (روایت سرداری که سرباز شد) به قلم اسماعیل رمضانی در باغ کتاب تهران با حضور کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر، علی ربیعی سخنگوی دولت و نویسنده کتاب برگزار شد. 

* رمضانی: اگر جزئیات روزهای شهادت حاج قاسم وقایع نگاری نمی‌شد از ذهنمان پاک می‌شد

رمضانی نویسنده کتاب ضمن اشاره به اینکه کتاب‌هایی در تحلیل درگشت مرتضی پاشایی و آیت‌الله رفسنجانی در همین توالی چهل روز پس از درگذشت آنها نوشتم، گفت: ماجرای علاقمندی به بررسی تحولات پس از مرگ افراد معروف، از مرحوم مرتضی پاشایی شروع شد. فکر کردم می‌توان این موارد را تحلیل کرد و پس از آن، کتابی در تحلیل درگذشت آیت‌الله رفسنجانی نوشتم، چرا که نخستین فر دی بودم که در بیمارستان شهدای تجریش بر پیکر ایشان حاضر شدم و این روایت‌نویسی را ادامه دادم.

وی گفت: دو کتاب دیگر با همین مضمون‌ها یکی در ارشاد و دیگری به دلیل قانونی، تا پایان امسال قادر به انتشارش نیستم، اما هر دو کتاب آماده هستند و آنهانیز دربارهمرگ افرادی است که اتفاقاتی را رقم زده است. 

به گفته رمضانی، پس از شهادت حاج قاسم فکر کردم اگر این مسائل واقع‌نگاری نشود، جزئیاتش از اذهان پاک می‌شود، بنابراین جزئیات روزانه نوشتم و بعد ویرایش کردم. در مقابل نیز وزارت ارشاد همکاری کرد تا بخش‌هایی از کتاب حذف نشود، ولی به عنوان راوی سعی کردم صادق باشم و همه آنچه را که بود روایت کنم تا برای آنیدگانی که این روزها را ندیده‌اند باقی بماند. 

وی ضمن بیان اینکه ما استراتژی‌های معینی در رسانه‌ها برای پوشش رویدادهای بزرگ نداریم،‌تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی مرد بزرگی بود و برای این مرد بزرگ، شهادت قابل تصور بود، اما رسانه‌های ما همچون صدا و سیما در پس ذهن خود باید استراتژی‌ای را می‌داشتند که اگر اینگونه اتفاقات افتاد سردرگم نباشند، اما ما شاهد سردرگمی رسانه بودیم که باعث شد رسانه‌های خارجی از این فضا استفاده کرده، رویدادها را به دست بگیرند و ما از برخی موارد جا بمانیم. 

این مؤلف خاطرنشان کرد: در روزهای ابتدایی این واقعه بزرگ، شبکه بی‌بی‌سی شروع به همنوایی با مردم کرد، چرا که می‌دانست مردم حاج قاسم را دوست دارند. او به خوبی می‌داند که نباید اعتماد مخاطب را از دست بدهد، بنابراین سعی می‌کند در کنار حفظ اعتماد، تفکرات خود را پیش ببرد تا به سرمنزل منقصود برسد. امیدوارم این کتاب که بیشتر برای آیندگان تهیه شده بتواند مأموریت و هدف خود را ادامه داده و محملی برای سایر کتاب‌ها شود. پژوهشگران تاریخ و جامعه‌شناس باید این رویدادها را بررسی کنند، هر چند شاید این گام اول باشد، اما باید بدانیم ماجرا را تا کجا می‌توانیم پیش ببریم.

* همتی: حاج قاسم با دعوت رسمی مسئولان عراقی وارد این کشور شده بود ولی به شهادت رسید

همتی رئیس جمعیت هلال احمر هم در این مراسم ضمن تسلیت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: سردار سلیمانی جنگید، اما نه برای جنگ بلکه برای صلح و جان خود را در طبق اخلاص قرار داد تا هر جا لازم بود، برای برقراری همین صلح بی‌مهابا به دل دشمن بزنند.

وی با بیان اینکه ایشان با دعوت رسمی کشور عراق وارد فرودگاه عراق شده بود، گفت: بخش پایانی سفر و ورود به عراق از قبل برنامه‌ریزی نشده بود. ایشان به دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق برای طرح موضوع مهمی وارد این کشور شد، اما ایشان را به شهادت رساندند. حاج قاسم سلیمانی در راستای اهداف جمعیت هلال‌احمر خدماتی را برجای گذاشت. اصلی‌ترین آن خدمات برای ایجاد صلح و آرامش در دنیایی است که کمتر کسی حاضر است جان خود را به خطر بیندازند.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه حاج قاسم در پی آن بود هر اهریمنی را همچون داعش از بین ببرد، توضیح داد: همه حتی آنان که از روی نابخردی از شهادت ایشان شادمان هستند، می‌دانند که سردار ما چه خدمات بشردوستانه‌ای را انجام داد. او بی‌پروا به دل دشمن می‌زد تا دیگران احساس آرامش کنند.

وی در پایان سخنان خود گفت:‌ از نویسنده کتاب هب دلیل تألیف این اثر ارزشمند سپاسگزارم، زیرا وقایع اگر کتابت نشود، به دست فراموشی سپرده می‌شوند. طبعاً خیلی از حوادث اینگونه گذشته‌اند. باید کاری کنیم تا جزئیاتی از حوادث اینگونه برای آیندگان ثبت شود. 

* ربیعی: قبول ندارم که جامعه ایران کتابخوان نیست/ شهید سلیمانی معمار جنبش‌های اجتماعی منطقه شمرده می‌شد

علی ربیعی سخنگوی دولت تدبیر و امید نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز از دو جهت جلسه دلنشینی خواهد بود، گفت: موضوع نخست، خود کتاب است که به نظرم کتاب و روزنامه نگاری تحلیلی و تاریخی موضوع قابل توجهی است. 

وی با بیان اینکه روزنامه تحلیلی - تاریخی که خود را به کتابی تبدیل کرده موضوع جالبی است، گفت: روز جمعه می‌ خواستم یادداشتی درباره شهید سلیمانی بنویسم. چند ساعتی با  خودم درباره شخصیت شهید قاسم فکر کردم، نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد که برخی آدم‌ها تبدیل به گفتمان می‌شوند. یک فرد به مثابه یک نهاد مرجع شناخته می‌شود و خودش نهادی می‌شود. این اتفاقات بر چه اساسی می‌افتد؟ چه ویژگی‌هایی لازم است که فرد به سنجه یا نمونه تبدیل شود؟ 

سخنگوی دولت تصریح کرد:این اتفاقات در برخی جوامع باید ۵۰۰ سال طول بکشد تا اتفاق بیافتد. بعضی آدم‌ها زیستی ۳۰ سال و ۵۰ سال دارند. بعضی آدم‌ها در زندگی خود تأثیرگذاری دارند. زمانی فکر می کردم آیا می‌شود نسل بدون قهرمان زندگی، زندگی کند؟ نسل‌هایی که قهرمان زندگی شان تغییر می‌کند جای تحلیل دارد که چه اندازه می تواند دستخوش تغییر ناگهانی قرار گیرند. و از میان افرادی که در میان هم‌نسلی‌های خودمان در طول عمر خود درخشیده‌اند، درخشان‌ترینشان حاج قاسم سلیمانی است،‌زیرا برخی افراد در زندگی‌شان به حدی تأثیرگذار هستند و موضوعات تأثیرگذاری را دنبال می‌کنند که همانند شهید سلیمانی تأثیرات طولانی‌ مدت و چندوجهی دارند.  

ربیعی در بخش دیگر با بیان اینکه می‌شود با نسلی بدون قهرمان زندگی کند، گفت: می‌توانیم با نگاهی به قهرمانان، جامعه‌شناسی تحولات اجتماعی داشته باشیم. اینکه چطور یک آدم به یک قهرمان زندگی تبدیل می‌شود. 

وی به سه موضوع ارزش کاری که یک انسان انجام می‌دهد، شخصیت درونی‌شده حاج قاسم و خوانش جامعه از او اشاره کرد و گفت: این سه موضوع موجب می‌شود برخی افراد پدیده چندنسلی باشند و خوانش رفتار اجتماعی فرد مهم شمرده شود. 

به گفته وی،  کارهای شهید سلیمانی ارزش والایی داشت. استراتژیست بود و فهم او از تحولات، امنیت منطقه، ملی و جهانی کاملاً استراتژیک بود و ما کمتر چنین افرادی را داریم. حتی در صفحات همین کتاب هم می‌بینیم که یکی از ژنرال‌های آمریکایی در دوران بوش عنوان می‌کند که ای کاش ما نیز قاسم سلیمانی داشتیم. اما مسئله دیگر، ارزش‌های درونی در ایشان به حدی بالا بود که تحسین دشمنانش را هم برمی‌انگیخت.

سخنگوی دولت با اشاره به سفری با سردار سلیمانی و نظر آن شهید در مورد شهید حسن باقری گفت: شهید سلیمانی هیچ تلاشی نکرد که خودش را در جایی ببرد و دکتری بگیرد. هیچ تلاشی نکرد برای کارهایی که ارزش او را بالا ببرد. ارزش‌های داخلی او دشمن را برانگیخته بود. چقدر اسرائیل و ترامپ خوشحال بودند. ترور شهید سلیمانی ترور نمادین نبود و به تعبیر خودشان ضربه به جنبش‌های اجتماعی کشورهای منطقه بود. او مانند متخصص علوم سیاسی منطقه به جنبش‌های اجتماعی منطقه آگاهی داشت.

وی گفت: ترور شهید سلیمانی نمادین نبود و به تعبیر خودشان، زدن تفکرات جنبش‌های اجتماعی منطقه بود،‌ زیرا شهید سلیمانی معمار جنبش‌های اجتماعی منطقه شمرده می‌شد. او در دل جنبش‌های اجتماعی پیچ خورده بود و این از او آدمی بی‌بدیل ساخته بود. اما بُعد دیگر او، شخصیت درونی او بود. شجاعت و فداکاری داشت. او خودش را سرباز می‌دانست و اخلاق که گوهر گمشده جامعه امروز است را در خود نهادینه داشت و بخشی از همدلی اجتماعی نیز ناشی از اخلاق اوست. 

وی به حادثه سیل خوزستان و عزیمت سردار سلیمانی و در کنار مردم بودن اشاره کرد و گفت: او مثل یک داوطلب هلال احمر در کنار مردم ایستاد. حس خوب حضور حاج قاسم در میانه بحران به مردم آرامش می‌داد. تمامی این مجموعه‌ها باعث شد که حاج قاسم سلیمانی قهرمان زندگی برای نسل‌های ما باشد. 

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی کشورها که تاریخ ندارند قهرمانان تاریخی می‌سازند، اما من کار خوب نویسنده را می‌ستایم که چنین اثری تألیف کرده، گفت: نوشته‌هایی اینگونه موجب ماندگاری قهرمانان جامعه می‌شوند. قطعاً باید منش‌های اینگونه را به جامعه یادآوری کنیم که چه شد افراد به این نقطه رسیدند. 

وی در پایان گفت: من قبول ندارم که جامعه ایران کتابخوان نیست، زیرا کتاب‌ها خریده و خوانده می‌شوند. این کتاب نیز به این دلیل که حرف‌های ناب و بکری از چهل روز ابتدای شهادت حاج قاسم را روایت کرده، ‌ارزشمند است. من فکر می‌کنم بیش از اینها نیازمند تألیف کتاب هستیم و جزئیاتی که در این کتاب آمده، بدون پیش‌داوری و تحلیل،‌ تنها فضای ایران و جهان را در آن دوره به خوبی نشان می‌دهد. ما باید بدانیم جامهع امروز ما بیش از هر دوره‌ای نیازمند افراد آرامش‌بخش است، ما غمخوارگی ملی نیاز داریم؛ یعنی افرادی که نماد آرامش و فداکاری هستند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.