مستر بین: فضای مجازی معادل دیجیتال اوباش قرون وسطایی است/ از بازیگری لذت نمی برم


روآن اتکینسون گفت: آنچه که در حال حاضر در فضای مجازی و اینترنت داریم، معادل دیجیتال اوباش قرون وسطایی است که در خیابان ها پرسه می زنند و به دنبال شخصی برای آتش زدنش می گردند.

1/6/2021 12:17:13 PM
کد خبر: 5535

در مارس ۲۰۰۱، «روآن اتکینسون» در پروازی شخصی با همسر و فرزندانش به مقصد کنیا بود که خلبان از هوش رفت. اتکینسون در ارتفاع ۳۰ هزار پایی در دل آسمان با وجود زن و بچه شدیدا نگرانش، توانست هواپیما را تا به هوش آمدن خلبان در هوا نگه دارد. در نهایت هواپیما پس از به هوش آمدن خلبان در فرودگاه ویلسون نایروبی به زمین نشست. همین نشان از ذکاوت و تیز هوشی همان آدم ساده لوح و دست و پا چلفتی دارد که با کارکتر «مستر بین» دنیای کمدی را به تسخیر خود درآورد.

 

به گزارش سارنا به نقل از فارس، روآن اتکینسون که بیشتر با نام شخصیت معروفش «مستر بین» شناخته می شود، طی یک مصاحبه مفصل با رادیو تایمز انگلیس گفت: مشکلی که ما به صورت آنلاین داریم این است که یک الگوریتم درباره آنچه می خواهیم ببینیم تصمیم می گیرد که در نهایت منجر به نگاهی سهل انگارانه و باینری یا همان کد صفر و یک کامپیوتری می شود. این امر باعث می شود که شما موافق ما باشید یا مخالف ما. و اگر با ما مخالف باشید، سزاوار این هستید که لغو شوید.

 

اتکینسون افزود: مهم است که ما در معرض طیف وسیعی از افکار و عقاید قرار بگیریم، اما آنچه که در حال حاضر در فضای مجازی و اینترنت داریم، معادل دیجیتال اوباش قرون وسطایی است که در خیابان ها پرسه می زنند و به دنبال شخصی برای آتش زدنش می گردند. بنابراین برای هر کسی که قربانی این جمع شود وحشتناک است و همین، ترس من از آینده را توجیه می کند.

 

اتکینسون در جای دیگر، با توصیف شخصیت نمادین «مستر بین»، یک پدیده کمدی جهانی که از مرزها، موانع زبان و فرهنگ ها  عبور کرده و به تولید فیلم های سینمایی، سریال های انیمیشن و کتاب منجر شده، گفت: من خیلی از این بازی لذت نمی برم. سنگینی بار این مسئولیت خوشایند نیست. به نظرم استرس آور و طاقت فرسا است و منتظر پایان آن هستم.

 

این کمدین مشهور بریتانیایی افزود: عدم لذت اتکینسون از این اوضاع مانع از خلق یک فیلم انیمیشن نمی شود. ما به دنبال ساخت یک مجموعه تلویزیونی انیمیشن «مستر بین»، حالا در حال ساخت یک فیلم سینمایی نیز هستیم. در مجموع از لحاظ کاری و درونی برای من آسان تر است که شخصیت را به صورت صوتی اجرا کنم تا تصویری.

 

با این حال، این ستاره جنبه ای دیگر از کارکتر اصلی خود با عنوان «بلکِیدر»  را در سریال موفق «Blackadder Goes Forth» (بلکیدر پیش می رود) در چهار فصل و یک مجموعه ویژه کریسمس در دوره های مختلف بین سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹ از بی بی سی به نمایش گذاشت. این مجموعه در سال ۱۹۸۹ موفق به کسب جایزه «بهترین اجرای سرگرمی سبک» بفتا شد.

 

اتکینسون می گوید: من در واقع فرایند ساخت هر کاری را دوست ندارم به استثنای سریال «Blackadder»، زیرا مسئولیت خنده دار ساختن این سریال بر دوش چندین نفر بود، نه فقط من.  اما «Blackadder» نمایانگر انرژی خلاقانه ای بود که همه ما در دهه ۸۰ داشتیم. تلاش برای تکرار این موفقیت، ۳۰ سال بعد کار ساده ای نیست. 

 

جدیدترین فیلم اتکینسون سریالی محصول نتفلیکس با عنوان «مردی در برابر زنبور» است که در آن او در حالی که در یک عمارت مجلل زندگی می کند در نقش یک مرد در حال جنگ با یک زنبور عسل است.

 

«روآن سباستین اتکینسون» متولد ۶ ژانویه ۱۹۵۵، هنرپیشه، کمدین و فیلم‌نامه‌نویس اهل بریتانیا است که بیشتر به دلیل ایفای نقش در فیلم‌های «مستر بین» و «جانی انگلیش» شهرت دارد. اتکینسون نخستین بار در برنامهٔ کمدی اخبار ساعت نه (۱۹۸۲–۱۹۷۲) بی‌بی‌سی شرکت کرد و به واسطهٔ مشارکت در فیلم توپ مخفی پلیس (۱۹۷۹) موفق به دریافت جایزهٔ بفتا (۱۹۸۱) برای بهترین اجرای سرگرمی شد.

 

کارهای دیگر او شامل فیلم «جیمز باند» سال ۱۹۸۳ به نام دیگر «هرگز نگو هرگز»، فیلم «چهار عروسی و یک تشییع جنازه» (۱۹۹۴)، صداپیشگی نقش زازو در «شیرشاه» (۱۹۹۴) و هنرنمایی در سریال «خط باریک آبی» (۱۹۹۶–۱۹۹۵) در شبکه بی‌بی‌سی می شود.

 

کار او در تئاتر نیز شامل تئاتر وست اند در سال ۲۰۰۹ است. نام او به عنوان یکی از ۵۰ کمدین بامزه در فهرست بامزه‌ترین کمدین‌های بریتانیا در مجلّهٔ آبزرور و همچنین یکی از ۵۰ کمدین برتر تاریخ در سال ۲۰۰۵ در نظرسنجی کمدین‌های دیگر ثبت شد. علاوه بر جایزه «بفتا» در سال ۱۹۸۱، وی برای بازی در تئاتر «وست اند» موفق به کسب جایزه «لارنس الیویه» شد.

 

پس از آن موفق به دریافت لقب شوالیه از ملکه انگستان شد او همچنین در نقش «مستر بین» موفقیت‌های سینمایی نیز در فیلم‌های «بین و تعطیلات مستر بین»، و در نقش مأمور ام‌آی۷ در فیلم «جانی انگلیش»، قسمت دوم «آن جانی اینگلیش دوباره متولد می‌شود» و همچنین قسمت سوم «آن جانی اینگلیش دوباره حمله می‌کند» کسب کرده ‌است.

 

اتکینسون در ابتدا یک برنامه کمدی را برای رادیوی بی‌بی‌سی با نام اتکینسون مردمی به اجرا درآورد. این برنامه شامل یک سری از مصاحبه‌ها با افراد بزرگ به صورت طنز بود که توسط خودش انجام می‌شد. نویسندگان این مجموعه خود اتکینسون و «ریچارد کورتیس» بودند.

 

پس از دانشگاه، وی به همراه «آنگوس دایتون» و در مجموعه تلویزیونی «اثر دوجانبه» و در نقش مرد راستگو شرکت کرد. بعد از موفقیت این اثر، وی یک فیلم کوتاه به نام «کنسرو خنده» برای برنامه لندن آخر هفته اجرا کرد. بعد از این کار نیز وی چند اثر به نمایش درآورد که بیشتر آن‌ها موفق بودند.

 

اما در سال ۱۹۹۰ وی اولین سری از مجموعه فیلم‌های «مستر بین» با نام «مستر بین بیچاره» را برای شبکه تلویزیونی تامس ساخت. شخصیت «مستر بین» را می‌توان به نوعی «باستر کیتون» مدرن خواند. در این زمان وی در نمایش طنز فقط برای خنده در مونترال کانادا شرکت کرد.

 

پس از آن وی سری موفق «مستر بین» را تا سال ۱۹۹۵ و در تلویزیون ادامه داد. پس از آن نیز دو اثر سینمایی با محوریت شخصیت مستر بین با نام «بین» (۱۹۹۷) و «تعطیلات مستر بین» (۲۰۰۷) را به سینماها برد.

 

کارتون ها و انیمه های «مستر بین» در ۱۹۰ کشور پخش شده است. نویسندگان دیگر این سریال «رابین دریسکول»، «ریچارد کرتیس» و «بن التون» بودند. این مجموعه شامل ۱۵ قسمت بود که ۱۴ قسمت آن از شبکه «آی‌تی‌وی» پخش شد. اولین قسمت این مجموعه در یک ژانویه ۱۹۹۰ از تلویزیون پخش شد و آخرین قسمتی که از تلویزیون پخش شد، بهترین تکه‌های مستر بین بود که در ۱۵ دسامبر ۱۹۹۵ روی آنتن رفت. البته قسمت ۱۴ این مجموعه به نام سلمانی توسط مستر بین لندنی نیز ساخته شد و به صورت اختصاصی در ۱۵ نوامبر ۱۹۹۵ منتشر شد، اما تا سال ۲۰۰۶ از تلویزیون بریتانیا پخش نشد تا بالاخره در ۲۵ اوت ۲۰۰۶ از شبکه «Nickelodeon» پخش شد.

 

داستان این سریال دربارهٔ اتفاقات زندگی شخصیتی به نام مستر بین است. اتکینسون این شخصیت را در دانشگاه طراحی کرد و خودش آن را یک کودک در بدن یک مرد بالغ توصیف می‌کند. او در زندگی عادی و روزانه خود دچار مشکلاتی می‌شود. مستر بین به ندرت حرف می‌زند و کمدی این مجموعه، بیشتر حرکات طنز این شخصیت و راه حل‌های غیرعادی او برای حل مشکلاتش و تعامل با مردم است. این سریال از هنرمندان کمدی فیزیکی از جمله «ژاک تاتی» و بازیگران فیلم‌های کمدی صامت الهام گرفته ‌است.

 

در طول پخش پنج ساله مستر بین در بریتانیا، این مجموعه موفق شد تا بینندگان زیادی جلب کند. اپیزود «مشکل مستر بین» که در سال ۱۹۹۱ در بریتانیا پخش شد، ۱۸ میلیون و ۷۴۰ هزار بیننده داشت. این سریال چندین جایزه بین‌المللی از جمله جایزه رز طلایی را دریافت کرد. این مجموعه در بیشتر کشورهای دنیا پخش شده ‌است. نمایش آن نیز در ۲۴۵ منطقه در دنیا فروش رفت و الهام بخش مجموعه پویانمایی مستربین، دو فیلم سینمایی و اجرای نمایشی در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ شد.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.