محمد شجاعی مطرح کرد؛

وقتی آیت آلله بروجردی خود را به خاطر عصبانیت تنبیه می کند


محمد شجاعی گفت: آیت الله بروجردی چون می داند آخرتی در کار است و این عصبانیت چه عواقبی دارد از این عمل خویش ناراحت می شود، چون ایشان فرزند آخرت است.

12/15/2018 9:35:38 AM
کد خبر: 558

به گزارش سارنا به نقل از مهر، جلسه هفتگی محمد شجاعی استاد حوزه و دانشگاه و از کارشناسان بین المللی مهدویت با موضوع خانواده آسمانی این هفته عصر پنج شنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۷ در حسینیه قرائت قرآن مسجد آیت الله بافقی شهر ری برگزار شد. وی در این جلسه در ادامه مبحث جدید آخرت شناسی به اهمیت شناخت آخرت و ثمره این شناخت سخن گفت.

وی در این جلسه با تاکید بر اینکه دنیا را ابزاری برای آخرت کنید، توصیه کرد که فرزند آخرت باشید و تمام برنامه ها و افکار و اهدافتان در این دنیا بر معیار آخر تنظیم شود.

محمد شجاعی در این جلسه گفت: اکثر آدم ها دنیا را مستقل نگاه می کند، یعنی فقط دنیا را می بینند و از آخرت غافل هستند و می گویند باید در همین دنیا به هر قیمتی شده زندگی کنیم و حواسشان نیست که اینجا موقتی است و باید یک روز از این دنیا به آخرت رفت. دنیا محلی برای تولد به برزخ و آخرت است، لذا باید انسان در تمام انتخاب هایش در تمام چینش هایش، در تمام فکر و آرزوهایش با نگاه به آخرت باشد.

وی ادامه داد: اهل بیت(ع) دنیا را کلا یک ابزار برای رسیدن به آخرت می دانستند و هر چیز که در دنیا آنها را از یاد آخرت دور می کرد از آن دوری می کردند و حتی با آن مبارزه هم می نمودند.

وی افزود: مثل اینکه یک مادر باردار در زمان بارداری اش مراقب است هر جایی نرود و هر غذایی هم نخورد که به جنین در رحمش آسیبی نرسد و این جنین تولدی سالم داشته باشد و ما نیز یک جنین در رحم دنیا هستیم که باید مراقب باشید هر چیزی نخوریم و هر کاری نکنیم تا یک تولد سالم برای ورود به برزخ داشته باشیم. بنابراین یاد لحظه ای و همیشگی آخرت خیلی مهم است  و انسان باید دائم یاد آخرت باشد، آخرتی که مکان ابدی او است و ذکر و یاد آخرت حتما دوا و شفا است.

لزوم شناخت آخرت و تنظیم سبک زندگی بر اساس آن

محمد شجاعی گفت: اما انسانی که شناخت به آخرت ندارد همه چیزش را با نگاه به دنیا ترسیم می کند، حتی اخلاق و سبک زندگی چنین انسانی بر اساس و ملاک دنیایی است و تمام دغدغه های او نیز دنیا است و اصلا توجه ای به آخرت ندارد.

وقتی آیت آلله بروجردی خود را به خاطر عصبانیت تنبیه می کند!

وی ادامه داد: نقل است وقتی که آیت الله بروجردی یک بار عصبانی می شود، چون ایشان آخرت را باور داشته اند و می دانند این عصبانیت چه بلایی در شب اول قبر بر سر انسان می آورد، لذا نذر می کند که اگر باز عصبانی شد یک سال روزه بگیرد.

وی افزود: ایشان چون می داند آخرتی در کار است و این عصبانیت چه عواقبی دارد از این عمل خویش ناراحت می شود، چون ایشان فرزند آخرت است؛ اما کسی که عصبانی شد برایش اصلا مهم هم نیست که عصبانی شده چنین فردی فرزند دنیا است.

آخرت شناسی مانع انجام رذایل و گناه

این کارشناس دینی گفت: وقتی خصلت حسادت یا عصبانیت را دارید، به جای اینکه برای درمان آن پیش روان شناس بروید و بگویید من حسودم یا کج خلق هستم، با یاد آخرت و شناخت آخرت به راحتی خود را اصلاح کنید، علت و ریشه این حسادت و کج خلقی عدم شناخت و یاد آخرت است.

وی ادامه داد: و اگر انسانی با این رذایل اخلاقی وارد آخرت شد آنجا گرفتار است و برای اینکه این رذایل را از او بتراشند، سالهای سال آخرتی آنجا گرفتار است و او را جهت درمان و تراشیدن این رذایل به بیمارستان جهنم می فرستند.

وی افزود: اما اگر کسی دائم یاد آخرت باشد اصلا خودش می ترسد که بخواهد خطایی بکند یا سبک زندگی او غیر بهشتی باشد، این ترس نمی گذارد او سقوط کند و در همه روابط و رفتارهایش در دنیا با مراقبت و کنترل است.

برای آخرت آفریده شدید نه دنیا

شجاعی گفت: وقتی هم به خودتان نگاه می کنید، حواستان باشد که برای آخرت آفریده شده اید، و اصلا قبل از این دنیا در آخرت بوده اید و از آخرت به این دنیا آمده اید و سپس هم با وفات به آخرت بر می گردید، پس کلا آخرتی هستید و باید در این دنیا هم آخرتی زندگی کنید.

وی ادامه داد: نتیجه اینکه اخلاق و رفتار و همسرداری و سبک زندگی شما نیز باید آخرتی باشد و اگر نیست آن را اصلاح کنید و بر سبک آخرت آن را تنظیم نمایید به نحوی که هر کاری که می کنید آخر کار بتوانید پایان آن را یک مهر آخرتی بزنید و گرنه هر کاری که بر مبنای آخرت نیست و نمی توانید زیر آن را مهر آخرتی بزنید آن را اصلا انجام ندهید.

در مقابل مشکلات دنیا خم نشوید

وی افزود: پس بدانید برای دنیا خلق نشده اید و اگر هم غصه و گرفتاری سراغتان آمد اصلا غصه نخورید، با غصه خوردن اجر خود را کم نکنید و آن اجر را از دست ندهید و اعصاب خود را هم خورد نکنید؛ صبور باشید و آن را پای آخرت بگذارید و اصلا برای دنیا و ناملایمات دنیوی ناراحت نشوید.

وی در پایان گفت: مواظب باشید که این قدر سنگین وزن بشوید که دنیا شما را زمین نزند. گاهی یک خانم باردار با دیدن یک بچه گربه چنان می ترسد که بچه اش سقط می شود، اما یک خانم باردار دیگر در زیر موشک باران دشمن هم ترسی ندارد و اصلا هم نمی ترسد و بچه اش را هم سالم به دنیا می آورد. لذا دردنیا طوری باشید و زندگی کنید که سنگین وزن شده باشید و دنیا شما را نتواند زمین بزند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.