«تک تیرانداز» سینمای ایران رونمایی شد/ کامبیز دیرباز: با افتخار نقش شهید زرین را ایفا کردم


کامبیز دیرباز بازیگر نقش شهید عبدالرسول زرین در فیلم سینمایی «تک تیرانداز» گفت: نمی‌دانم چند نفر کاندیدای بازی در این نقش بودند اما من خدا را شاکرم و قدر این نقش را می‌دانم و با افتخار آن را بازی کردم.

2/3/2021 9:07:09 AM
کد خبر: 5787

به گزارش سارنا به نقل از فارس، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی«تک تیرانداز» در برج میلاد برگزار شد.

علی غفاری کارگردان فیلم در ابتدای نشست گفت: حدود یک سال درگیر مقدمات تولید این کار بودیم و سعی کردیم نگاه حماسی و قهرمان پرور را در سینما شاهد باشیم. امیدوارم که فیلم را دوست داشته باشید و در گیشه هم اتفاق خوبی برای آن رخ دهد.

ابراهیم اصغری هم گغت: از سال ۹۵ که با شخصیت شهید زرین آشنا شدم خیلی تلاش کردم اثری را درباره این بزرگترین تک تیرانداز جنگهای معاصر بسازیم که نتیجه آن فیلم کنونی شده است. این فیلم با حدود ۱۰ میلیارد تومان ساخته شده و با توجه به وضعیت کنونی سینمای ایران رقم بالایی نیست. البته که هنوز به طور کامل محقق نشده است. شاید توقع زیادی باشد اما نتوانستیم از کمک مسئولان استان اصفهان که قهرمان فیلم منتسب به آن خطه است، بهره‌مند شویم. بنظرم تنها گله‌ای که می‌توان داشت این است که لیاقت نداشتند که با این فیلم همکاری کنند. 

وی درباره تولید فیلم و امکان وسیعی که در اختیار داشته است، به مزاح گفت: خوشبختانه چون در طول ۲۰ سال گذشته فیلم جنگی ساخته‌ام، برخی وسایل جنگی در انبار خانه مانده بود که آن را سر صحنه آوردم.

این تهیه‌کننده گفت: دو لوکیشن اصلی فیلم در شهرک دفاع مقدس ساخته شده است و مشکل اصلی شهرک این است که امکانات آن کهنه و قدیمی است اما با لطف بنیاد روایت فتح توانستیم از این امکانات بهره‌مند شویم. 

 

 

اصغری ادامه داد: برخی مدیران امکانات مدنظر را در اختیار ما نگذاشتند اما با دکوپاژ خوب آقای غفاری و تدوین خوب آقای ایوبی، از حداقل امکانات حداکثر استفاده را کردیم. 

وی افزود: مشکل فیلم‌های دفاع مقدسی این بود که عراقی‌ها را سست و ضعیف نشان می‌دادیم و لازم بود ارتش عراق را قوی نشان دهیم که اهمیت کار عبدالرسول زرین مشخص شود. 

تهیه‌کننده «تک تیرانداز» ادامه داد: تقریبا همه فیلم بر اساس خاطرات و اسناد بجا مانده از شهید زرین است. فرزند ارشد شهید ۱۵ سال وقت گذاشته و با همرزمان پدرش مصاحبه کرده است که به‌زودی در قالب کتابی تحت عنوان «گردان تک نفره» منتشر می‌شود. طبیعتاً برای شکل سینمایی کار، خاطرات را دراماتیزه کردیم و فیلم کنونی، ترکیب سلیقه ما با واقیعت است.

کارگردان فیلم هم گفت: سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم اما رنگ و لعاب یک فیلم سینمایی را لحاظ کردیم. 

به لحاظ سن و سال کامبیز دیرباز نزدیک به شهید زرین بود و فکر می‌کنم زحمت زیادی برای این کار کشید. ما سعی کردیم تفاوت عبدالرسول زرین را با کریس کایل (تک تیرانداز آمریکایی) مشخص کنیم. 

* کامبیز دیرباز: با افتخار نقش شهید زرین را ایفا کردم

کامبیز دیرباز هم درباره نقش خود گفت: نمی‌دانم چند نفر کاندیدای بازی در این نقش بودند اما من خدا را شاکرم و قدر این نقش را می‌دانم. از سال ۸۱ که با «دوئل» در جشنواره فیلم فجر حضور یافتم تا امروز، این دومین شخصیتی بود که ما به ازای واقعی داشت (اولی شهید مجید خدمت در اخراجی‌ها). خوشحالم که روح این دو عزیز روی شانه‌های چگ و راستم دارم و با افتخار جلو میروم. 

وی ادامه داد: بخشی از نزدیک شدن به شخصیت در گویش و لباس بود اما جثه را نمی‌توانستیم کاری کنم پس گفتیم تلاش می‌کنیم به تفکر آن شهید بزرگوار نزدیک شویم. 

دیرباز درباره لهجه اصفهانی شهید زرین گفت: چند فایل صوتی از ایشان بجا مانده و منبع کافی برای تمرین نبود. ضمن اینکه با شخصیتی روبرو بودم که در گچساران متولد شده اما در اصفهان بزرگ شده است. بنابراین تصمیم گرفتیم لهجه مرجع را لهجه پسر ایشان و همرزمان ایشان (اصفهانی‌ها) قرار دهیم.

امیررضا دلاوری هم که نقش شهید حسین خرازی را ایفا کرده است، در سخنانی کوتاه از طراح گریم و مهرداد خوشبخت (مشاور اجرایی پروژه‌) قدردانی کرد. 

* دغدغه‌ای با عنوان نمایش «هدشات» غیرخشن

حسن ایوبی تدوینگر فیلم هم گفت: دغدغه اصلی ما این بود که فرایند شلیک و اصابت گلوله به سر (هدشات) را بدون اینکه کشتن بی‌رحمانه جلوه کند، به تصویر بکشیم. فیلمبرداری فیلم نزدیک به جشنواره تمام شد و برای تدوین فقط صحنه حمله تانک‌ها باید ۲۰ روز زمان می‌گذاشتم اما چنین فرصتی در اختیار نبود. 

سعید براتی فیلمبردار تک تیرانداز گفت که جوان‌ترین عضو گروه سازنده این فیلم بوده است. او ادامه داد: باید تصویر جدیدتری از روایت فتح داشتیم و ممنونم که آقای اصغری این امکان را به من داد. متأسفانه ما امکاناتی نداشتیم و مجبور شدیم بخشی از سکانس‌ها را در آب و هوای متفاوت فیلم بگیریم و با کمک پست پروداکشن آن‌ها را به هم وصل کنیم. 

ایمان کریمیان مسئول جلوه‌های ویژه تک تیرانداز هم گفت: حدود ۹۵ درصد فیلم، جلوه‌های میدانی داشت. امروز فیلم جنگی ساختن دشوار است و وقتی برای انفجار ادوات لازم را نداشته باشی، باید از کاه، کوه بسازی. یک نوآوری هم این بود که جنگ داخل خاکریز را با ۶ دوربین در حال حرکت فیلم گرفتیم. 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.