توهین چند نفر اقدام علیه امنیت ملی است؟


2/14/2021 12:50:14 PM
کد خبر: 5858

به گزارش سارنا به نقل از الف، راهپيمايي روز 22 بهمن در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي كه به دلیل كرونا به‌صورت خاص برگزار شد با حاشیه‌هایی در يكي از شهرهاي كشور يعني اصفهان همراه بود. در اين حادثه در دقایقی برخي از موتورسواران شعارهايي ناپسند و غيراخلاقي عليه رئیس‌جمهور سر دادند.

این حادثه موجب واکنش‌های بسیاری شد؛ البته در اصل ماجرا كه اقدام تعداد قلیلی از افراد حاضر در راهپیمایی نادرست بوده شك و شبهه‌ای وجود ندارد. به‌ویژه آن‌که چنين اقدامي در یوم‌الله پيروزي انقلاب اسلامي رخ داد كه می‌بایست روز وحدت و انسجام ملي باشد. از آن مهم‌تر چنين شعارهایی با آموزه‌های اسلامی و بيانات رهبري که همیشه بر رعایت اخلاق تأکید دارند در تعارض است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اخيراً نیز در جلسه‌ای که با مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام داشته‌اند بر این موضوع تأکید داشتند.

اگرچه دولت می‌تواند از اين اقدام كه بدون برنامه و سازمان‌دهی خاصي صورت گرفته شكايت كند اما اتفاقات و واکنش‌هایی كه بعد از اين حاشيه رخ‌داده عجیب است. گويي تعمدي در كار است تا اين مسئله با بزرگ‌نمایی به مدت طولانی در رأس امور و اخبار قرار گيرد.

از روز 22 بهمن تاکنون، تقريباً تمامي وزرا و اعضاي كابينه دراین‌باره اظهارنظر کرده‌اند و آن را محكوم کرده‌اند. جریانات سیاسی، رسانه‌های دولتي و اصلاح‌طلب نيز اصرار ویژه ای بر اظهارنظر، انتشار بیانیه، تحلیل، گزارش و ... دراین‌باره دارند. معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری، شعار محدودی از افراد علیه رئیس‌جمهور را «اقدام علیه امنیت ملی» دانست یا عده‌ای دیگر آن را «اخلال در نظم عمومی» به‌حساب آوردند!

 از طرف ديگر هیئت دولت در بیانیه‌ای عجیب كه روز 24 بهمن منتشر شد این مسئله را به برجام و تحریم ارتباط داد و با ادبیات نابجا تهدید به افشاگری علیه «کاسبان تحریم» کرد.

قطعاً اگر چنين حميت و پشتكاري در همه مسائل به‌ویژه مشکلاتی كه مرتبط با معيشت و تأمین نیازهای اولیه مردم است وجود داشت تاكنون حداقل بخشی از آلام جامعه كاسته شده بود. بخشی از ناراحتی مردم نیز به این دلیل است که گوش شنوایی در بین مسئولان اجرایی برای مصائب خود نمی بینند.

البته شاید برخي بر اين تصورند با بزرگ‌نمایی چنين مسئله‌ای می‌توانند دولت را دور از دسترس نقد و انتقاد قرار دهند. 

درصورتی‌که اگر انتقاد به شیوه صحیح صورت گیرد و به منتقدان تهمت، افترا و انگ زده نشود حتماً به اصلاح سیاست‌ها کمک اساسی خواهد کرد. فراموش نشود اگر قرار باشد اخلاق و ادب اسلامي بر جامعه حاكم شود در مرحله اول خود مسئولان بايد اين شيوه را در پيش گيرند و از توهين به منتقدان و مخالفان سياسي خود حذر كنند و گرنه چه بخواهيم چه نخواهيم اين شيوه غلط ادامه خواهد يافت و خود آن‌ها نيز گرفتار چنين بليه‌اي می‌شوند.

در طول سال‌های گذشته می‌توان مواردی را نیز نام برد که اعضای کابینه رفتار نادرست و زشتی حتی با مردم که گرفتار مشکلات عدیده‌اند داشته‌اند. ازاین‌رو منطقی و اخلاقی آن است که همه از چنین رفتارهای زشت و ناپسندی فاصله بگیرند و دراین‌بین رعایت دستور اخلاقی فوق بر مسئولین مقدم‌تر از مردم عادی است.

 حسن کریمی فرد

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.