​ریل گذاری «دانش بنیان‌ها» برای عبور از گردنه تحریم‌ها/ تولید ۱۰۰ محصول تحریمی توسط دانش بنیان‌های آذربایجان ​


تولید تجهیزات و اقلام تحریمی توسط شرکت‌های فناورانه و دانش بنیان آذربایجان شرقی اکنون به‌گونه‌ای رونق گرفته که می‌توان شاهد جایگزینی ۱۰۰ محصول ایرانی با نمونه خارجی تحریمی بود.

2/24/2021 8:33:26 AM
کد خبر: 5936

به گزارش سارنا به نقل از فارس، اقتصاد دانش‌ بنیان از پایه‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محسوب می‌شود و نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار دارد که با برنامه‌ریزی و تلاش در استفاده از دانش و خلاقیت نخبگان و فراهم آوردن محیطی مناسب برای نوآوری می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل جامعه شود.

اقتصاد دانش بنیان؛ پایه و اساس اقتصاد مقاومتی

دانش در عصر جدید اقتصادی، منبع اصلی ثروت به شمار می‌رود و این دوره را عصر دانش می‌نامند، از این رو دانش را می‌توان عامل اصلی برای تولید اقتصادی نامید.

همچنین نظام اقتصادی از اقتصاد منابع ‌بنیان، فاصله گرفته و به اقتصاد دانش ‌بنیان نزدیک شده است، به همین سبب ضرورت شناخت اقتصاد دانش‌بنیان ایجاب می‌کند که به بررسی این نوع از اقتصاد پرداخته ‌شود.

اقتصاد دانش بنیان بنابر تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، بر پایه «تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات» شکل گرفته و سطح بالایی از سرمایه‌گذاری در آن به «ابداع» و «نوآوری» اختصاص می‌یابد و فناوری‌های کسب شده با شدت بالایی مصرف می‌شوند و نیروی کار از تحصیلات عالی برخوردار است.

در ایران با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی و نگاه تیزبینانه رهبر معظم انقلاب، این مقوله به عنوان یکی از پایه‌های محکم سیاست‌های اقتصادی، مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید، صادرات محصول‌ها و دستیابی به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه را یکی از هدف‌های اقتصاد مقاومتی برشمرده اند، از این رو می‌توان گفت که یکی از کارهایی که می‌تواند کمک کند تا کشور به میزان مناسبی از تولید دانش بنیان دست یابد، شناسایی و درک ضرورت اقتصاد دانش بنیان در جامعه است.

تولید 100 محصول تحریمی توسط دانش بنیان‌های آذربایجان

تولید تجهیزات و اقلام تحریمی توسط شرکت‌های فناورانه اکنون به‌گونه‌ای رونق گرفته که می‌توان شاهد جایگزینی 100 محصول ایرانی با نمونه خارجی تحریمی بود.

رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان در کشور، بیش از پیش رسیدن به اهداف اقتصاد دانش بنیان را محقق می‌کند و به تبع آن مأموریت‌گرا کردن و جهت بخشیدن به فعالیت‌های دانش بنیانی می‌تواند ما را هم در تحقق شعار سال که جهش تولید است موفق کند و هم گره‌های زیادی را از تحریم باز کند.

در حال حاضر 320 شرکت دانش بنیان در  استان آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که توانسته‌اند به تولیدات و محصولات کاربردی و مورد نیاز زیادی دست پیدا کنند به‌طوریکه در حوزه کالاها و محصولات مورد نیاز کشور، گام‌های مهمی برداشته شده است. بسیاری از تولیدات دانش بنیان در سال‌های اخیر در شرایط سخت تحریم و برای روزهای تحریم ساخته شده‌اند. محصولاتی که باعث شدند هم نیاز کشور برطرف شود و هم برایمان ارزآوری داشتند.

معرفی این دستاوردها و محصولات علاوه بر اینکه روحیه امیدبخشی را تقویت می‌کند، می‌تواند دستگاه‌های اجرایی و صنایع را از توانایی فناوران آگاه و زمینه ارتباط اثربخش آنها را بیش از پیش فراهم کند. صنایعی که تا پیش از این برای رفع نیازهای خود چشم امید به محصولات و قراردادهای خارجی داشتند اکنون و در شرایط تحریم می‌توانند به توان داخلی تکیه و اعتماد کنند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز تصریح کرد: بیش از 100 محصول تحریمی توسط شرکت‌های فناور و دانش بنیان در حوزه های مختلف فناوری در آذربایجان شرقی تولید شده است.

محصولات تولید شده در شرکت‌های فناورانه که جزو اقلام تحریمی هستند، بسیارند اما در این گزارش به تعدادی از آنها و کاربرد آنها اشاره خواهیم کرد، از همین رو بر آن شدیم تا در گزارش پیش رو به معرفی و شرح برخی از مهم‌ترین تولیدات تحریمی بپردازیم.

از اشتغال ۱۱۴۰ نفری تا صادرات ۱.۳ میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌شرقی

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی از صادرات یک‌میلیون و ۳۹۰ هزار دلاری شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری در نیمه نخست امسال خبر داد.

عبدالرضا واعظی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: در سال گذشته با برگزاری  دو هزار و 300 نفر ساعت دوره آموزشی تخصصی  و بیش یک هزار و 200 نفر ساعت مشاوره  در زمینه‌های بازاریابی، مالی و حقوقی، شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی توانسته‌اند محصولات و خدمات خود را به ارزش بیش از 9  میلیون و 80 هزار دلار  صادر کنند.

وی افزود: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری توانسته‌اند در سال‌جاری محصولات و خدمات خود را به ارزش 839 میلیارد ریال در داخل کشور به فروش برسانند و گردش مالی این شرکت‌ها  در سال 98، بیش از  2  هزار و 469 میلیارد ریال بوده است  که نسبت به سال 97، 434 درصد رشد داشته است.

 واعظی  با اشاره به تصویب  افزایش 50 درصدی حمایت‌های مالی پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی از شرکت‌های فناور مستقر در مراکز رشد وابسته در نیمه دوم سال‌جاری گفت: در  سال‌جاری 40  میلیارد ریال  از ایده‌های فناورانه حمایت  به عمل آمده است.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، تعداد طرح‌ها و ایده‌های ثبت شده در سامانه پذیرش آنلاین پارک،  در سال 98  با افزایش پنج برابری نسبت به سال 97، به 750 مورد رسیده و در سال‌جاری 534 طرح جدید در این سامانه ثبت شده است. 

رئیس  پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان در سال  گذشته عنوان کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان،  از 92 شرکت در سال1397  به 168 شرکت در سال‌جاری رسیده است و از این تعداد، 44 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند.

وی یادآور شد: از  سال 81 تا 98  در مجموع حدود 70 میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از 644 شرکت توسط پارک پرداخت شده و 359 فناوری جدید با اشتغال‌زایی برای 4 هزار و 155 نفر ایجاد شده است و هم اکنون 320  شرکت و موسسه فناور و دانش بنیان  در 10 مرکز رشد و 6 مرکز نوآوری پارک در حال فعالیت هستند و  یک‌هزار و 140 نفر به صورت مستقیم در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

ایجاد کارگزاری ارزیاب دانش بنیان در آذربایجان شرقی

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: با پیگیری های صورت گرفته، شرکت دانش بنیان پیشگامان علم و فناوری عصر تدبیر از شرکت های مستقر در این پارک علم و فناوری، از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان کارگزار ارزیاب شرکت های دانش بنیان استان انتخاب شد.

واعظی افزود: با تعیین کارگزاری شرکت های دانش بنیان در استان، از این پس متقاضیان راه اندازی این شرکتها می توانند از طریق این کارگزاری ارزیابی و تایید صلاحیت شوند.

وی با اشاره به فعالیت 28 کارگزار ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان گفت: تاکنون به علت نبود کارگزار ارزیاب شرکتهای دانش بنیان در استان، متقاضیان تاسیس این شرکت‌ها مجبور بودند امور مربوط به این کار را در یکی از استانهای همجوار انجام دهند که همین مسئله فرآیند توسعه موسسات دانش بنیان در استان را با مشکل مواجه کرده بود.

واعظی در همین حال به روند ایجاد شرکت‌های دانش بنیان را در استان رو به رشد خواند و افزود: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان پارسال با 60 درصد افزایش به 148 واحد رسید و هم اکنون نیز 168 شرکت دانش بنیان نوپا و تولیدی در استان فعال است.

5600 شرکت دانش بنیان در کشور

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به فعالیت بیش از 5 هزار و 600 شرکت دانش بنیان در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت‌های استان در حوزه علم و فناوری، سهم استان از مجموع این شرکتها کمتر از سه درصد است که باید موسسات و شرکت‌های دارای صلاحیت استان برای تبدیل شدن به دانش بنیان همت کنند.

وی یادآور شد: شرکت‌ها در صورت دانش بنیان شدن می‌توانند از معافیت‌های متنوع مالیاتی، گمرگی، بیمه‌ای، خدمات توانمندسازی، مشاوره‌ای و تامین مالی و تسهیلات بانکی حمایتی برخوردار شوند.

طراحی و ساخت دستگاه تراش دیسک‌ترمز خودرو برای اولین بار در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی

محققان یک شرکت فن‌آور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی موفق به طراحی و ساخت دستگاه تراش دیسک‌‌ترمز خودرو (دیسک‌تراش درجا) برای اولین بار در کشور شدند.

آرش حسینلو مدیر بازرگانی شرکت ماشین‌سازی امین صنعت اورین، امروز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت. این دستگاه  با نام تجاری ثبت شده یونارآک، توسط ماشین‌سازی امین صنعت اورین مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی  طراحی و ساخته شده است.  

 وی در ادامه در توضیح عملکرد این دستگاه‌ها افزود: اگر در هنگام رانندگی در سرعت‌های پنجاه کیلومتر به بالا، هنگام ترمز کردن فرمان و ترمز خودرو لرزش داشته باشد، نشانگر این است که دیسک‌ترمز خودرو تاب برداشته است و لازم است، تاب و لنگی دیسک‌ترمز با تراش دیسک‌ترمز برطرف شود.

به گفته وی، در روش‌های عمومی دیسک ترمز از خودرو جدا می‌شود و برای رفع تاب و لنگی به تراشکاری ارسال می‌گردد. دستگاه‌های دیسک‌تراش این شرکت در دو شکل رومیزی و پرتابل (روکار) تولید شده است.

مدیر بازرگانی شرکت ماشین‌سازی امین صنعت اورین در ادامه با تاکید بر اینکه دستگاه روکار برای تراش و رفع تاب و لنگی دیسک‌ترمز کلیه خودروهای سواری به شکل پرتابل بر روی خودرو نصب شده و  مورد استفاده قرار می‌گیرد  یادآور شد: در واقع نیازی نیست دیسک‌ترمز از روی خودرو باز شده و برای تراش به تراشکار ارسال شود بلکه این دستگاه به شکل درجا دو طرف دیسک ترمز را به‌صورت همزمان در ده دقیقه ( با احتساب زمان باز و بست چرخ ) تراش می‌دهد.

وی اضافه کرد: همچنین در دستگاه دیسک‌تراش رومیزی تولیدی این شرکت علاوه  بر تراش دیسک‌ترمز کلیه خودروهای باری و سواری، امکان تراش کاسه چرخ و فلایویل، سنگ‌زنی فلایویل بعد از تراش فراهم شده است.

حسینلو بیان داشت: این شرکت علاوه بر تولید دستگاه‌های دیسک‌تراش،  اقدام به طراحی و ساخت  اپلیکیشن خدمت‌رسان یونارآک نموده است که با به‌کارگیری این اپلیکیشن توسط مشتریان، علاوه بر معرفی محصولات شرکت  امکان بهره‌مندی از کلیه خدمات شرکت برای مشتریان فراهم شده است.

به گفته وی، افزایش عمر مفید لنت ترمز،  افزایش کیفیت سطح ترمزگیری در سرعت‌های مختلف، جلوگیری از خروج ارز برای خرید دستگاه‌های مشابه خارجی، کاهش چشم‌گیر هزینه‌های تعمیر و تعویض دیسک‌ترمز خودرو و  امکان  استفاده  توسط یک فرد مبتدی در امر تعمیر به‌دلیل طراحی ساده  از مزایای این دستگاه‌ها می‌باشد.

بومی‌سازی و تولید کیت‌های تشخیص سرطان ها در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی

فناوران یکی از شرکت‌های دانش محور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، موفق به بومی‌سازی و تولید کیت‌های تشخیص جهش‌های سوماتیکی ژن‌های K-Ras ، B-raf و Jak۲ با روش Real-Time PCR شدند.

مهدی حقی، موسس شرکت  زینو آراز ویرا  زیست مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی و عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: جهش‌های ژنتیکی در سرطان‌ها از نظر فارماکوژنتیکی اهمیت فراوانی دارند و تشخیص این جهش‌ها به دلیل سوماتیکی بودن نیازمند روش‌هایی با فناوری بالا مانند Real-Time PCR با استفاده از پروب‌های نشان‌دار است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای تامین نیاز کشور  به این محصولات، سالانه  میلیون‌ها دلار ارز  از کشور خارج می‌شود و  واردات این محصولات در بسیاری از موارد با مشکلات و تاخیرهای فراوان انجام می‌شود، تصریح کرد: کیت تشخیص جهش‌های ژن K-Ras  و B-raf  در تشخیص نوع جهش سوماتیکی در سرطان‌ها خصوصا  سرطان‌های روده و ریه و تعیین نوع داروی موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی، این کیت توسط شرکت زینو آراز ویرا زیست مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی با روش Real-Time PCR بومی‌سازی و تولید شده است. قیمت نمونه‌های خارجی این کیت برای 50 تست بالای 3000 دلار است و  نمونه تولید شده توسط این شرکت  با قیمت کمتر از یک چهارم مشابه خارجی  قابل عرضه می‌باشد.

 عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه تبریز، متذکر سد:کیت تشخیص جهش ژن Jak2  برای تشخیص جهش سوماتیک نقطه‌ای V617F  در ژن JAK2 و تخمین ریسک در بیماران مبتلا به سرطان‌های خونی پلی سیتمی ورا، ترومبوسیتمی و لوسمی پرومیلوسیتیک همچنین بررسی پاسخ به درمان‌های اختصاصی با هدف JAK2 به‌کار می‌رود.

وی اذعان داشت: قیمت خارجی این کیت برای 50 تست بالای 2000 دلار می‌باشد و محصول تولید شرکت زینو آراز ویرا زیست  با کمتر از یک چهارم قیمت نمونه خارجی  قابل عرضه است.

به گفته وی، شرکت زینو آراز ویرا زیست از  سال 1397 با هدف بومی‌سازی و تولید فناوری‌های زیستی و پزشکی در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی مستقر گردید و  علاوه بر تولید کیت‌های مذکور هم اکنون در زمینه تولید  محصولات مختلف با فناوری‌های بالا در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند.

طراحی و ساخت دستگاه‌های HAVER مورد استفاده در صنایع پتروشیمی در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی

محققان یک شرکت فن‌آور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، موفق به باز طراحی و ساخت opening device برای صنایع پتروشیمی شدند.

رسول مشتاق، مدیر بازرگانی شرکت دورنمای بسته‌بندی مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: OPENING DIVCE دستگاهی است که در صنایع مختلف خصوصاً صنعت نفت و پتروشیمی سرکیسه‌های صنعتی را از طریق مکش باز می‌کند تا مواد مورد نظر داخل آن ریخته شود.

وی تصریح کرد: شرکت دورنمای بسته‌بندی یک شرکت تخصصی در زمینه ماشین‌آلات بسته‌بندی صنایع پتروشیمی می‌باشد که توانسته در مدت زمان کوتاهی خدمات قابل توجه‌ایی به صنایع پتروشیمی ارائه کند.

وی در ادامه با اشاره به مزیت‌های این دستگاه یادآور شد: قسمت OPENING DEVICE وظیفه باز کردن دهانه کیسه جهت انتقال به قسمت‌ هاپر برای پرشدن کیسه از گرانول را دارد. مشکلات ناشی از طراحی در قسمت وکیوم دستگاه هاور موجب استهلاک و خرابی بیش از حد قطعات و پایین آمدن راندمان دستگاه و افزایش ضایعات کیسه شده بود که با تغییر در طراحی نمونه‌های تولیدی این شرکت مشکلات مربوطه مرتفع شد.

به گفته وی، در طراحی پکیج فوق سعی شده است تا حد ممکن ساده‌تر نسبت به نمونه هاور باشد و تغییرات انجام شده در قطعات اصلی کم بوده و می‌توان از اکثر قطعات وکیوم هاور استفاده کرد. با نصب این پکیج روی دستگاه‌ها راندمان دستگاه افزایش یافته و ضایعات کیسه در قسمت وکیوم بسیار پایین خواهد آمد و سرعت کارکرد دستگاه ۲ تا ۵ درصد امکان افزایش را خواهد داشت.

وی افزود: قطعات یدکی مورد نیاز این دستگاه تا پنج سال توسط این شرکت دورنمای بسته‌بندی پشتیبانی می‌‌شود. محصول تولیدی این شرکت هم اکنون در پتروشیمی امیرکبیر نصب شده و با بهترین راندمان در حال کار می‌باشد.

به گفته وی، شرکت دورنمای بسته‌بندی در حال حاضر بیش از چهار هزار قطعه مورد استفاده در صنایع پتروشیمی کشور را بر اساس سفارش تولید می‌نماید.کلیه مراحل طراحی، مهندسی معکوس و تولید قطعات توسط پرسنل خود شرکت انجام می‌پذیرد که در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی صورت گرفت؛ صادرات مخازن حمل و نقل کرایوژنیک  به کشور عراق آغاز شده است.

 

برای نخستین بار در کشور،  تولید و صادرات مخازن حمل و نقل کرایوژنیک 

فناوران شرکت ویدا صنعت‌سازان آکام مستقر در پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی موفق به صادرات مخزن حمل اکسیژن به حجم 12 متر مکعب و با فشار 16 بار شدند.

مدیرعامل شرکت ویدا صنعت سازان آکام با بیان اینکه مخازن کرایوژنیک برای حمل و نقل گازهای صنعتی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد،گفت: پیش از این، نمونه خارجی این مخازن استراتژیک به قیمت 70 هزار یورو به کشور وارد می‌شد که هم اکنون این شرکت ضمن تامین نیاز داخل، این مخازن را به قیمت 35 هزار یورو صادر می‌کند.

میلانی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید این شرکت افزود: عملکرد خوب و نتایج آزمایش‌های انجام شده بر روی مخازن تولیدی موجب شده که بسیاری از بیمارستان.ها و کارخانه‌ها متقاضی این مخازن باشند.

به گفته وی، مخازن ذخیره‌سازی گازهای مایع مانند اکسیژن مایع، نیتزوژن مایع، آرگون مایع و گازهای طبیعی با فشار کاری بین 2 تا 37 بار، بدون نیاز به برق و پمپ،   متناسب با مکان نصب و بر اساس استاندارهای ADR2013،EN 13520،ASME.EN 13458،  SEC VIII DIV1 توسط این شرکت تولید می‌شود.

میلانی، عایق کاری چندلایه، طراحی ارگونومیک عالی، لوله‌های ضد زنگ، انعطاف‌پذیری تولید در ظرفیت‌های مختلف و انجام آزمایش‌های غیرمخرب رادیوگرافی، آزمایشات ذرات مغناطیسی و ... مطابق با استانداردهای مورد تائید جهانی را از جمله ویژگی‌های بارز مخازن حمل و نقل کرایوژنیک تولیدی این شرکت عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ویدا صنعت‌سازان آکام خاطرنشان کرد: به مخازنی که توان نگهداری مایعات فوق سرد (زیر منفی 100 درجه سانتی‌گراد) را دارند مخازن کرایوژنیک اطلاق می‌گردد؛ این مخازن توان نگهداری مایعات فوق سرد، بین منفی 100 تا منفی 273 درجه سانتی‌گراد را دارند.

 

خودکفایی در ماشین آلات و خطوط تولید کاغذ و مقوا/ جلوگیری از خروج 12 میلیون دلار ارز از کشور

حبیب‌زاده عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان شیمی پژوهش صنعت در رابطه با فعالیت این مجموعه به خبرنگار فارس در تبریز گفت: این شرکت بر اساس نیاز داخلی کشور به خودکفایی ماشین آلات و خطوط تولید کاغذ و مقوا همچنین قطع وابستگی کشورمان به خارج از کشور، اقدام به طراحی و ساخت خطوط تولید کاغذ و مقوا از سال 1376 کرده است.

وی افزود: هم اکنون نیاز شرکت های فعال در این بخش از صنعت به خارج به حداقل رسیده و با اقدامات انجام شده تاکنون سالانه از خروج 10تا12 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

حبیب زاده ادامه داد: هم اکنون این شرکت در زمینه فعالیت های معدنی ورود یافته تا با تحریم شکنی در قالب پروژه های EPC ( طراحی، مهندسی، ساخت، نصب و اجرا) نیاز صنایع معدنی کشور را تامین کند.

عضو هیئت مدیره شرکت شیمی پژوهش صنعت گفت: در حال حاضر بیست و سومین سرند لرزشی مورد استفاده در معادن کشور توسط این شرکت در حال طراحی و اجراست.

عقد 23 قرارداد فروش فناوری با صنایع در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی

معاون نوآوری و فناوری پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی از امضا و مبادله 23 قرارداد فروش فناوری در سال‌جاری به منظور تامین دانش فنی، قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع سازمان‌های استان توسط محققان و فناوران پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی خبر داد.

کیانی افزود: در سال گذشته با ایجاد ارتباط بین فناوران مستقر در پارک و مراکز رشد با صنایع و سازمان‌های مختلف استان و تمرکز بر تحقیقات کاربردی در حوزه فناوری و تولید، توانسته‌ایم  23 قرارداد فروش فناوری  به ارزش تقریبی 39 میلیارد ریال  با صنایع و سازمان‌های استان  مبادله کنیم. 

به گفته وی، هم اکنون مراحل نهایی مبادله  29  قرارداد جدید فروش فناوری با صنایع و سازمان‌ها در حال اجراست  و با افزایش عقد قراردادها شاهد توسعه بیشتر ارتباط فی مابین فناوران مستقر در پارک  و صنعت خواهیم بود. 

 معاون نوآوری و فناوری پارک، در تشریح عملکرد دپارتمان بازاریابی و تجاری‌سازی پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: دپارتمان بازاریابی و تجاری‌سازی پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی درسه  بخش مالکیت فکری، دفتر انتقال تکنولوژی (TTO) و  واحدبازاریابی و تجاری‌سازی با هدف تسهیل فرآیند تجاری‌سازی و فروش محصولات شرکت‌های فناور و دانش بنیان فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در سال 98،  62 موافقت‌نامه در اولین نمایشگاه چالش‌ها و نیازهای صنایع و سازمان‌های آذربایجان‌شرقی ،64 موافقت‌نامه در هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی و 10 موافقت‌نامه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشور توسط دپارتمان بازاریابی پارک با صنایع و سازمان‌ها مبادله شده است و با هماهنگی طرفین مراحل اجرای این موافقت‌نامه‌ها در حال انجام است. 

کیانی با تاکید بر قرار گرفتن پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در وندورلیست سازمان‌ها  بیان کرد: پارک علم و فناوری هم اکنون در لیست تامین‌کنندگان شرکت‌های مس‌سونگون، پتروشیمی تبریز و  سازمان قطار شهری تبریز قرار دارد. 

ارتباط مستقیم و تنگاتنگ میان فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی

فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به عنوان موتور توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه مطرح بوده و به عنوان منشاء اصلی اشتغال‌زایی و تسهیل محیط کارآفرینی بر شمرده شده است و دارای ظرفیت تسریع در خلاقیت، نوآوری و گشایش فرصت‌های تجاری‌سازی نوین به شمار می‌روند.

اقتصاد مقاومتی در دو محور عمده افزایش ارزش و کاهش تهدید ناشی از خام فروشی جهت‌گیری دارد و یکی از اساسی‌ترین راهکارها در پایدار کردن اقتصاد به عنوان هدف اصلی اقتصاد مقاومتی،‌ توسعه اقتصاد دانش بنیان است که مظهر آن شرکت‌های دانش بنیان است.

یکی از تهدیدهای اقتصادی که عامل ناپایداری وابستگی اقتصاد کشور است، ‌خام فروشی و تکمیل نشدن زنجیره ارزشی صنعت نفت است.

اصلی‌ترین دلیل توسعه نیافتن این صنعت، وابستگی فناوری‌های آن به کشورهای توسعه یافته و همکاری نکردن و تعامل آنها در انتقال دانش فنی این فناوری‌ها به دلیل تمایل به حفظ وابستگی کشورهای نفتی در حال توسعه بوده است.

اغلب هزینه‌های تولیدی تحمیلی به صنایع کشور، هزینه‌های استفاده از فناوری‌ها بوده و به سبب فقر در تولید فناوری یک وابستگی انحصاری برای صنایع به وجود آمده است.

این فناوری‌ها که در قالب نرم‌افزارها، علم مهندسی، طراحی و غیره به سبب وجود شرایط رقابتی جهانی به کشور تحمیل شده مبین وجود چرخه معیوب در اقتصاد وابسته است.

توجه به این موضوع در کشورهای صاحب فناوری نشان می‌دهد که این کشورها به جای خام فروشی به سمت فروش دانش و فناوری با ارزش افزوده بالا روی آورده‌اند و از این حربه برای ایجاد استیلای قدرت خود در کشورهای دیگر سود می‌برند.

توجه به مزیت شبکه شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش وابستگی ها علاوه بر خودباوری، به خودکفایی در کشور نیز کمک می‌کند و در محیط نوآور و ریسک پذیر، می‌تواند برای اهداف اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد.

در صورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و پذیرش ریسک حرکتی این شرکت‌ها در برنامه‌ریزی‌های کوتاه یا بلندمدت می‌تواند علاوه بر محصولات تولیدی، محصولات پرارزش دیگری مانند، فناور برای صنعت مهیا کند که علاوه بر رفع نیازها و تنگناهای کشور می‌تواند به عنوان یک بازوی کارآفرینی در کشور مطرح شود و به علاوه ثروت نیروی انسانی در خود کشور مورد استفاده قرار گیرد و در صورت رونق فناوری کسب و کار چنین شرکت‌هایی، سطح رفاه کلی اجتماع نیز افزایش می‌یابد.

تولید فناوری، استفاده از نتایج تحقیقات و نوآوری‌ها، تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا و وابسته نبودن به آنها از اهدافی است که حاصل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است.

با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند شدن کشور در رفع نیازهای داخلی به ویژه محصولات راهبردی،‌ تحریم‌ها خودبه‌خود بی‌اثر خواهد شد و کشورهای مختلف چاره‌ای جز تعامل و دادوستد اقتصادی با ایران نخواهند داشت.

مریم عباسی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.