رفتار حضرت زینب در واقعه عاشورا الگویی موفق برای مدیریت بحران


قم- یک پژوهشگر علوم حدیث گفت: مدیریت حوادث بعد عاشورا، جهت دهی به وقایع بعدی، جلوگیری از سوء استفاده دشمن و افشای جنایات بنی امیه بیانگر مدیریت و درایت حضرت زینب (س) در آن شرایط بحرانی است.

2/27/2021 8:28:06 AM
کد خبر: 5958

به گزارش سارنا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام محمدرضا اکرمی شیرازی در گفتگو با خبرنگار مهر، با گرامیداشت نیمه ماه رجب و تسلیت وفات جانگداز اسطوره صبر و استقامت و بصیرت حضرت زینب کبری سلام الله علیها گفت: زینب کبری (س) شخصیتی که در واقعه دردناک کربلا و پس از آن مسئولیت سنگینی را عهده دار شد و با شجاعت، بصیرت، فرصت شناسی و اقدامی به موقع انقلاب دیگری در ادامه نهضت امام حسین علیه السلام به وجود آورد.

پژوهشگر علوم حدیث حوزه علمیه قم با اشاره به درخشش همیشگی جمله حکیمانه «ما رَأیتُ الّا جمیلا» بر تارک واقعه کربلا و تجلی شکر عملی و صبر بر شدائد در سیره عملی حضرت زینب (س) ادامه داد: حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها هر دو بزرگوار ۵۷ سال در دنیا زندگی کردند، اما تکلیف و وظیفه اباعبدالله الحسین (ع) عصر عاشورا با شهادت به پایان رسید؛ اما از همان لحظه تکلیف سنگینی برعهده حضرت زینب (س) آمد که به خوبی هم از عهده آن بر آمدند.

وی با تبیین خفقان دوره اموی و یزیدی که مردم با هزار ترس و هراس، یزید فاسق را امیرالمومنین می‌خواندند، گفت: عقیله بنی هاشم (س) خطاب به یزید فرمود: «فَکِد کیدَک، وَ اسعَ سعیَک و ناصِب جُهدَک، فَوَالله لا تَمحُوا ذِکرَنا و لا تُمیتُ وَحْیَنا» هر حُقه ای که می‌خواهی انجام بده، به خدا سوگند تو هرگز نمی‌توانی یاد ما را محو کنی؛ حضرت زینب (س) آنچنان در برابر مسائل، صبور و پایدار بود که سرآمد صابران تاریخ شد تا جایی که هر جا سخن از صبر و استقامت به میان می‌آید نام زینب کبری (س) می‌درخشد و زمزمه زبان‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام اکرمی شیرازی با اشاره به ویژگی‌های برجسته شخصیت حضرت زینب (س) گفت: شخصیت زینب کبری (س) الگوی موفقی برای مدیریت بحران هستند؛ در روز عاشورا در طول چند ساعت اتفاقاتی رخ داد که همه چیز دگرگون شد اما مدیریت آن اتفاقات و جهت دهی به آنها و اینکه نگذارد دشمن به نفع خود از آنها سو استفاده کند توسط عقیله بنی هاشم (س) حاکی از مدیریت و درایت حضرت در آن شرایط بسیار سخت و دشوار است.

وی با بیان اینکه حضرت زینب سلام الله علیها شیرزن کربلا و قهرمان حوادث پس از عاشورا بود تصریح کرد: آن بزرگوار با خطبه‌های غرّاء بر ضد دستگاه جنایتکار اموی و با افشای جنایت‌های ظالمانه در صحرای کربلا و تحقیر کردن و بزرگ ندانستن حکومت امویان، به عالم ثابت کرد که زن در مکتب اسلام و اهل بیت (ع) می‌تواند جریان ساز باشد و تاریخ را علی‌رغم میل حاکمان تغییر دهد و دگرگون سازد.

مدیر بخش پژوهش بحارالانوار دفتر آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در تاریخ اسلام بعد از واقعه کربلا حرکت و قیام‌های دیگری همچون واقعه فَخ در زمان امام موسی بن جعفر (ع)، هم رخ داد تصریح کرد: این قیام به رهبری حسین بن علی از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام در منطقه‌ای در مکه به نام فَخ، علیه حکومت عباسی به وجود آمد که همه قیام کنندگان که تعدادشان مانند شهدای کربلا ۷۲ نفر بود شهید شدند.

وی افزود: بیشتر مردم این واقعه و قیام را نمی‌شناسند چرا که شخصیتی مثل زینب کبری (س) نداشتند که حامل پیام آن قیام باشد. حضرت زینب حامل پیام کربلا بود و آن اثرات بزرگ در عالم اسلام همه مرهون وجود آن حضرت است.

این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت زینب (س) که داغ دیده ترین فرد در حادثه جانسوز کربلا و خود مادر شهید، خواهر شهید و عمه شهید است گفت: وقتی حضرت زینب کبری سلام الله علیها احساس می‌کند باید در صحنه حضور داشته باشد با روحیه انقلابی که دارند شخصاً وارد میدان می‌شوند به نحوی که به ظاهر اسیر هستند اما وقتی خطبه می‌خواند از موضع عزت و قدرت سخن می‌گوید.

وی در ادامه افزود: حضرت زینب سلام الله علیها در بحبوحه سختی‌ها به نحوی رفتار می‌کند که دشمن نمی‌تواند آثار شکست را در رفتار آن حضرت و تمام همراهان و سایر آزادگان کربلا احساس کند تا جایی که در کوفه ابن زیاد ملعون که حضرت زینب (س) را نمی‌شناخت گفت مَن هذه المُتکَبّرة یعنی این زن کیست که غرور دارد و در عین اسارت شبیه به یک آزاده سخن می‌گوید.

حجت الاسلام اکرمی شیرازی با اشاره به اینکه عقیله بنی هاشم (س) در دامن پدر و مادری همچون امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) پرورش یافته و امیرالمومنین علی علیه السلام با تمام مقام و منزلت و فضیلتی که دارند اما این حضرت زینب (س) است که مایه زینت مولی الموحدین (ع) لقب می‌گیرد تصریح کرد: حضرت زینب (س) الگوی تمام افرادی است که در جستجوی سبک زندگی اسلامی در شئونات مختلف آن هستند. البته الگو بودن حضرت زینب (س) را نباید در بانوان خلاصه کرد؛ اما از بانوان انتظار بیشتری می‌رود که دنبال روی این حضرت باشند و إن شاء الله پدران و مادران بتوانند دختران خود را همچون حضرت زینب کبری (س) تربیت کنند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.