پیشروی های برق آسای نیروهای یمنی در جبهه مارب


نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن همچنان در جبهه های مختلف مارب در حال پیشروی هستند و نیروهای وابسته به ریاض با وجود حمایت هوایی بی دریغ و به خدمت گرفتن تکفیریها، همچنان عاجز است.

3/7/2021 8:36:58 AM
کد خبر: 6023

به گزارش سارنا به نقل از مهر، عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز و حمایت همه جانبه آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

درگیری در مارب از چندی پیش همزمان با تسلط نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله بر پایگاه نظامی ائتلاف سعودی «کوفل» در منطقه صرواح در مارب آغاز شد. این پیشروی‌های ارتش یمن در استان مارب در حالی ادامه دارد که گروه تروریستی داعش اخیراً با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در جنگ مارب در کنار ائتلاف متجاوز سعودی قرار گرفته است.

در روزهای گذشته شماری از سرکرده‌های ارشد نظامی ائتلاف از جمله سرتیپ ناصر سعید البرحتی فرمانده تیپ ۲۶، سرهنگ عبد الوافی، هانی زبروق معاون عملیات تیپ سوم به همراه دهها تن دیگر در کمین‌های دقیق و حملات یگان موشکی ارتش و انصارالله یمن به هلاکت رسیدند و خسارت‌های سنگینی به تجهیزات نظامی سعودی‌ها (پایگاه نظامی المیل) وارد آمد.

تاکنون ده‌ها کیلومتر مربع از اشغال عناصر ائتلاف سعودی و گروهک‌های تروریستی داعش و القاعده خارج شده است. رزمندگان عملیات در محور جنوب شرقی بخش صرواح را از سمت جنوب شرق «کوه کوفل و شرق کوه اطهف» انجام دادند و مناطق «حصن مطول و اراک» و کوه‌های «حمار و الادیرم» را پاکسازی کردند.

نیروهای یمنی از این محور هم حدود ۱۵ کیلومتر با مارب فاصله دارند و برای رسیدن به شهر باید مناطق «الجفینه، المنین، البلق الاوسط و …» را به کنترل دربیاورند؛ در حال حاضر درگیری‌ها در حومه جنوب غرب شهر مارب در مناطق اطراف کوه «الادیرم» میان طرفین ادامه دارد. از سوی دیگر، اگر پیشروی‌ها از این محور به سمت شرق ادامه یابد نیروهای یمنی از جنوب سد مارب عبور خواهند کرد و به جاده بسیار مهم «مارب - سه راه حریب می‌رسد و ارتباط عناصر ائتلاف را در این مسیر قطع و فشار را بر آنان در جنوب شهر مارب بیشتر می‌کنند؛ فاصله فعلی رزمندگان با این جاده حدود ۹ کیلومتر است.

لحظه به لحظه فاصله نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با مرکز استان مارب نزدیک و نزدیکتر می‌شود. طی ۴۸ ساعت گذشته نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از محورهای مختلف پیشروی کرده و به وسط سلسله جبال البلق الاوسط و کرانه‌های جنوبی و جنوب شرقی دریاچه سد مارب رسیده اند و به موازات آن به پیشروی در سلسله جبال البلق القبلی و سمت غربی سد هم ادامه داده اند.

طی ۴۸ ساعت گذشته نیروهای از محورهای مختلف پیشروی کرده و به وسط سلسله جبال البلق الاوسط و کرانه‌های جنوبی و جنوب شرقی دریاچه سد مارب رسیده اند و به موازات آن به پیشروی در سلسله جبال البلق القبلی و سمت غربی سد هم ادامه داده اند.

بمباران سنگین جنگنده‌های سعودی هم تاکنون نتوانسته است که خللی در پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ایجاد کند. نیروهای عبد ربه منصور هادی در جبهه الکساره مواضع زیادی را از دست داده اند و نبرد به وادی نخلا واقع در نزدیکی دروازه غربی مارب رسیده است.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با تسلط بر حمه الذئاب دامنه عملیات خود را به دش الحقن و الدشوش منتقل کرده اند. این نیروها بر مناطق راهبردی در غرب شهر مارب مسلط شده اند.

باوجود اینکه نیروهای عبد ربه منصور هادی از استان‌های جنوبی طی روزهای گذشته، حمایت قوی دریافت کرده اند، اما نتوانسته اند که کاری از پیش ببرند و هنوز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ابتکار عمل را در دست دارد.

طی ساعات گذشته حمله برق آسایی علیه نیروهای وابسته به آل سعود در جبهه‌های مراد درگرفته است و نیروهای انصارالله بر مراکز نظامی مهمی مسلط شده اند و در حال پیشروی در این جبهه‌ها هستند. در کرانه سد مارب نیز بخش اعظم آن در کنترل نیروهای انصارالله است و بخش اندکی واقع در دریچه سد در کنترل نیروهای وابسته به ریاض است.

سرلشکر یحیی الرزامی نیروهای محور همدان را فرماندهی می‌کند و این نیروهای بسیار کارآزموده وابسته به وزارت دفاع صنعا هستند. پس از آنکه رسانه‌های وابسته به ائتلاف خبر کشته شدن الرزامی را منتشر کرده بودند وی در اظهارنظری به المسیره از خطوط مقدم جنگ، بر عزم صنعا برای آزادسازی کامل استان مارب تاکید کرد.

این در حالی است که نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی برای کاستن از فشار بر جبهه مارب بر تحرکات خود در مناطق تحت کنترل خود در استان تعز افزوده اند و درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با آنها درگرفته است.

چرا تسلط بر مارب مهم است؟

در ۵ سال گذشته استان مارب از اصلی ترین پایگاه ائتلاف غربی - عبری - عربی در مرکز یمن بوده و رژیم سعودی برای تثبیت مواضع در این استان سرمایه گذاری زیادی انجام داده و نیروهای تحت فرمان (دولت مستعفی و فراری منصور هادی) را به انواع تجهیزات مدرن نظامی مجهز کرده است.

مارب برای رژیم سعودی اهمیت راهبردی و فراوانی دارد و تمام توان و امکاناتش را در سال‌های گذشته در این استان به میدان آورد چرا که رؤیای اشغال شهر صنعاء را در سر می‌پروراند و به خوبی می‌دانست برای رسیدن به پایتخت باید مواضع را در این استان تقویت و تحکیم کندمارب برای رژیم سعودی اهمیت راهبردی و فراوانی دارد و تمام توان و امکاناتش را در سال‌های گذشته در این استان به میدان آورد چرا که رؤیای اشغال شهر صنعاء را در سر می‌پروراند و به خوبی می‌دانست برای رسیدن به پایتخت باید مواضع را در این استان تقویت و تحکیم کند.

نیروهای ائتلاف سعودی تا اوایل زمستان سال ۹۸ ابتکار عمل را در استان مارب در دست داشتند اما با شروع عملیات رزمندگان یمنی تحولات میدانی تغییر کرد و بخش‌های وسیعی از این استان از اشغال خارج شد و همه امیدهای ریاض بر باد رفت.

استان مارب که قلب یمن خوانده می‌شود از محور غربی حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و دروازه شرقی پایتخت محسوب می‌شود و شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می‌کند و سرشار از منابع گازی و نفتی است و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

این درحالی است که ریاض دست به تقلای گسترده دیپلماسی به منظور توقف عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مارب زده است و این در حالی بود که تا سال گذشته آن‌را خط قرمز خود می‌دانست.

ریاض برای توقف حملات نیروهای یمنی دست به هر کاری زده است که تاکنون شکست خورده است. حتی اهرم وجود دهها اردوگاه آوارگان در اطراف مارب هم با رویکرد مناسبت صنعا، راه به جایی نخواهد برد.

آزادسازی مارب ضربه دوجانبه؛ یکی، به دولت مستعفی و فراری منصور هادی است که دیگر تسلطی بر مناطق یمن نخواهد داشت و ضربه دیگری به سعودی است که آخرین مراکز تحت اشغالش در یمن را از دست خواهد داد.

سرسپردگان دولت هادی به ریاض درباره تبعات سقوط کامل استان مارب هشدار داده‌اند و از آن به مثابه خط اول دفاع از شهرهای جیزان و شروره عربستان نام برده‌اند که سقوط آن به منزله توسعه کنترل انصارالله یمن بر کل مرزهای مشترک با عربستان و افتادن استان نفت خیز در کنترل صنعا دانسته‌اند و اینکه توان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را دوچندان خواهد کرد. برخی از مزدوران وابسته به عبد ربه منصور هادی حتی از سقوط مارب به عنوان مقدمه سقوط ریاض نام برده‌اند.

وضعیت توانایی نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی نیز در زمینه‌های دفاعی و هجومی و در همه بخش‌های هوایی، زمینی و دریایی بهترین حالت قرار دارد و توانسته اند توازن قوا را در میدان نبرد به سود خود تغییر دهندوضعیت توانایی نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی نیز در زمینه‌های دفاعی و هجومی و در همه بخش‌های هوایی، زمینی و دریایی در بهترین حالت قرار دارد و توانسته اند توازن قوا را در میدان نبرد به سود خود تغییر دهند.

این نیروها در مقابل تجاوزی ظالمانه و جدیدترین سلاح‌های غربی‌ها و با وجود محاصره همه جانبه ایستاده اند زیرا به حقانیت خود و راه خود ایمان دارند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی با روحیه عالی درحال پیشروی هستند و پیروزی‌هایی که در آخرین روزهای ششمین سال جنگ شاهد آن هستیم بهترین دلیل در این باره است.

بسیاری از تروریست‌ها از استان‌های ابین، حضرموت و شبوه برای جلوگیری از سقوط مأرب به این شهر منتقل شده اند ولی با روحیه عالی ارتش و کمیته‌های مردمی و ایستادگی و همکاری بزرگان، مشایخ و ساکنان آزاده مأرب، این شهر به زودی آزاد می‌شود. همه مناطق اطراف شهر مأرب پاکسازی و همه خطوط تدارکاتی تروریست‌ها از طرف مرزهای عربستان قطع شده است.

شهر مأرب در مرکز و چهار راه ارتباطی استان‌های شرقی به غربی و شمالی به جنوبی قرار دارد و از نظر اقتصادی، موقعیت جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارای اهمیت ویژه ای است. آزادسازی مأرب، آزادسازی یک شهر نیست بلکه گامی برای پاکسازی سراسر خاک یمن است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.