به گزارش سارنا به نقل از فارس، محمد باقری، دبیر گروه ترویج و فرهنگسازی ستاد نانو در گفتوگو با فارس گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر همه دنیا با آن دست و پنجه نرم میکنند، بحث خوردگی است؛ خوردگیها هزینه بسیار زیادی را به صنایع تحمیل میکنند؛ یکی از روشهایی که میتوان بواسطه آن از خوردگی جلوگیری کرد این است که یک سری از لایهها را برروی سطح فلز بپوشانیم تا فلز مورد نظر با آنچه که با آن در تعامل است ارتباط پیدا نکند.
وی ادامه داد: دانشآموزان راه یافته به مرحله سوم المپیاد نیز مشغول همین عمل هستند بدین صورت که فلز پویایی هست که ابتدا سطح آن را صیقلی میکنند تا یک پوشش بسیار یکنواخت روی آن قرار بگیرد؛ این پوشش پلیمری است که به روش غوطهوری داخل پلیمر قرار میدهند و سعی میکنند یک لایه بسیار نازک و در عین حال یکنواخت روی آن قرار دهند.
باقری با بیان اینکه یکنواخت کردن سطح فلز براساس صاف کردن سطحی است که دانشآموزان مشغول به انجام آن هستند گفت: این عمل با استفاده از سمباده زیرلایه برای نشاندن پلیمر آماده صورت میپذیرد.
دبیر گروه ترویج و فرهنگسازی ستاد نانو ادامه داد: در آزمایشگاه دانشآموزان تلاش کردند با یک پوشش نانویی، یک لایه بسیار نازک از پلیمر بر سطح فلز بنشیند.
وی در پاسخ به این سوال که عملکرد دانشآموزان چگونه ارزیابی میشود گفت: ارزیابی عملکرد دانشآموزان براساس چند پارامتر انجام میشود، کار آزمایشگاهی، میزان دقت و میزان خلاقیت آنها برای رسیدن به یک زیرلایه صافتر، نحوه خلاقیت آنها در غوطهور کردن، میزان دقت در استفاده از مواد که ماندگاری مواد بر سطح فلز را تغییر میهد، دقت در عملکرد، نظم و خلاقیت دراجرای کار پارامترهایی هستند که بواسطه آنها دانشآموزان سنجیده میشوند و نفر اول این بخش مشخص میشود.
باقری در پایان خاطرنشان کرد: مرحله نهایی این المپیاد با موضوع «تاثیر نانوپوششها روی خوردگی فلزات» در سه بخش آموزشهای مجازی، فعالیت آزمایشگاهی و آزمون کتبی و ارزیابی نهایی به صورت مجازی برگزار شد.
نظر بدهید