قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی از روسیه نهایی شد


سفیرجمهوری اسلامی ایران در مسکو با اعلام نهایی شدن قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه گفت که طبق زمانبندی توافق شده واکسن ها از خرداد تا آذر ماه سال جاری به ایران ارسال می شود.

4/15/2021 4:43:19 PM
کد خبر: 6275

به گزارش سارنا به نقل از فارس، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) در خصوص خرید واکسن از روسیه در توئیتی نوشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، با دغدغه اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در ایران، با تلاش مضاعف خود موفق شد طی مذاکرات فشرده ای با دولت روسیه، قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» را نهایی کند.

وی افزود: طبق زمان بندی توافق شده، واکسن ها از خرداد تا آذر ماه ۱۴۰۰ به ایران ارسال می شود.

گفتنی است براساس توافق قبلی با روسیه برای خرید ۲ میلیون دوز واکسن روسی کرونا، تاکنون ۵۲۰ هزار دوز در پنج محموله وارد ایران شد.

سفیر ایران همچنین در گفت وگویی اعلام کرده که طرف روس متعهد شده مابقی این قرارداد را به زودی به ایران ارسال کند.

اولین محموله وارداتی واکسن کرونا روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست و تحویل وزارت بهداشت شد. محموله دوم نیز ۳۰ بهمن ماه به ایران ارسال شد. این محموله‌ها به میزان ۱۲۰ هزار دوز بودند.سومین محموله واکسن کرونا روسی شامل ۲۰۰ هزار دوز روز چهارشنبه  ۱۳ اسفند تحویل سفارت ایران شد و روز پنجشنبه ۱۴ اسفند در یک پرواز اختصاصی شرکت ماهان به تهران ارسال شد.چهارمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به تعداد یکصد هزار دوز پنجشنبه پنجم فروردین ماه از طریق شرکت هواپیمایی ماهان به تهران ارسال شد. پنجمین محموله واکسن کرونا روسی «اسپوتنیک وی» شامل ۱۰۰ هزار دوز ۱۲ فروردین ماه به تهران ارسال شد.

براساس قرارداد امضا شده بین وزارت بهداشت ایران و صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه در این مرحله از توافق در مجموع دو میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی»  به ایران ارسال خواهد شد.

کاظم جلالی درباره تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران به ایرنا گفت که تاکنون دو شرکت ایرانی با طرف روس برای تولید مشترک واکسن در داخل کشور قرارداد منعقد کرده اند که سلول های تولید واکسن در اختیار یکی از این شرکت ها قرار گرفته و قرار است برای شرکت دوم هم سلول های کشت به زودی ارسال تا کار تولید واکسن را آغاز کنند.

به گزارش فارس، در سفر روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران و رایزنی با مقامات ایرانی، بر تسریع در راه‌اندازی خط تولید مشترک واکسن کرونا در ایران تأکید شد.

حسن روحانی رئیس جمهور نیز در دیدار لاوروف بر تسریع در ارسال محموله‌های واکسن ساخت روسیه به ایران را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم تسریع در راه اندازی خط تولید مشترک واکسن در ایران تأکید کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.