فتح قریب الوقوع شهر راهبردی مأرب به دست نیروهای انصارالله یمن


روند تحولات میدانی در اطراف شهر راهبردی مأرب از پیشروی سریع نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن حکایت دارد و آخرین تلاشهای شکست خورده ائتلاف ریاض برای حفظ این شهر راه به جایی نبرده است.

4/18/2021 7:56:55 AM
کد خبر: 6302

به گزارش سارنا به نقل از مهر، طی ساعات گذشته نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دستاوردهای بی نظیری داشته اند و روند تحولات به گونه‌ای است که فتح شهر به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نزدیک و نزدیکتر می‌شود.

اوضاع و احوال مارب حاکی از آن است که موازنه قوا به نفع نیروهای دولت نجات ملی یمن است و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پشت دروازه‌های شهر راهبردی مارب رسیده اند و متجاوزان هر لحظه خطر را بیش از قبل احساس می‌کنند.

طی ساعات گذشته نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مناطق راهبردی را به کنترل خود درآورده اند و این در میان منابع یمنی از فروپاشی نیروهای ائتلاف و متحدان آن به ویژه تروریست‌های القاعده خبر می‌دهندطی ساعات گذشته نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مناطق راهبردی را به کنترل خود درآورده اند و این در میان منابع یمنی از فروپاشی نیروهای ائتلاف و متحدان آن به ویژه تروریست‌های القاعده خبر می‌دهند.

روند عملیات‌های نظامی در مأرب به گونه‌ای پیش می‌رود که پس از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت پایگاه نظامی «صحن الجن» و تسلط بر رشته‌های کوه‌های «البلق القبلی»، نیروهای صنعاء به سمت محاصره مرکز استان از ورودهای غربی و جنوبی حرکت کرده‌اند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن زمام نبرد را در اطراف شهر مأرب به دست گرفته‌اند و مطابق با نقشه‌های نظامی خود برای کاهش تلفات در حال عقب راندن نیروهای وابسته به ریاض هستند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال هدایت عملیات از غرب مأرب به جنوبی‌ترین نقطه آن هستند و نقشه محاصره شهر از دو ورودی غربی و جنوبی مأرب در حال عملی شدن است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در غرب «الطلعه الحمراء» پیشروی داشته‌اند و توانسته‌اند ضمن تسلط بر «حمه الحجیلی»، درگیری‌ها را «التومه العلیا» و «التومه السفلی» در پنج کیلومتری مقر فرماندهی منطقه سوم نظامی نیروهای وابسته به ریاض واقع در مناطق غربی استان مأرب بکشانند.

۲ گزینه پیش روی نیروهای وابسته به ریاض در مأرب

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر جبهه «المشجح» نیز سیطره پیدا کرده‌اند و این، پس از پیشروی هفته گذشته در مناطق باقی مانده از «وادی العطیف» و تسلط بر «قرن ملبوده» است.

این نیروها توانسته‌اند الطلعه الحمراء را از چند جهت تحت محاصره خود درآورند و جبهه‌ای دیگر از «حمه الحجیلی» به سمت الطلعه ایجاد کنند که این اقدام می‌تواند نیروهای وابسته به ریاض را در برابر دو گزینه قرار دهد؛ اول تسلیم شدن در برابر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یا انتخاب فرسایش توان نظامی آن هم بدون وارد شدن تلفات به نیروهای انصارالله یمن؛ نیروهایی که به استثنای تپه‌های «البس» و «المصاریه»، اکنون کنترل مواضع و تپه‌های جبهه‌های اطراف مأرب را به دست گرفته‌اند.

تپه «السلفیین» در مجاورت کوه‌های «الخشب»، تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده و از طرفی دیگر، این تحولات باعث شده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ادامه پیشروی خود برای تسلط کامل بر رشته کوه‌های البلق القبلی در شرقی ترین نقطه صراوح ترغیب شوند و طی عملیاتی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند بخش‌های باقی مانده از سواحل دریاچه سد مأرب را به دست بگیرند.

پیشروی‌های جدیدی که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی، در رشته کوه‌های البلق القبلی از سمت منطقه «الزرو» و پشت سد مأرب (جنوب غرب مرکز استان) داشتند، حاکی از آن است که این نیروها در حال محاصره ورودی‌های شهر از چند جهت (غرب، شمال غرب و جنوب) هستند تا این‌گونه زمینه را برای تسلط بر «الطلعه الحمراء» و تپه «المصاریه» و پیشروی به سمت مرکز استان از دو جهت غرب و شمال غرب فراهم کنندنیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال محاصره کردن ورودی‌های شهر مأرب از چند جهت (غرب، شمال غرب و جنوب) هستند تا این‌گونه زمینه را برای تسلط بر «الطلعه الحمراء» و تپه «المصاریه» و پیشروی به سمت مرکز استان از دو جهت غرب و شمال غرب فراهم کنند.

سیطره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر بخش‌های گسترده‌ای از کوه‌های البلق باعث خواهد شد که پادگان‌های باقی‌مانده شهر زیر آتش این نیروها قرار گیرد و آن را به تسلط بر تپه المصاریه که البلق القبلی مشرف بر آن است، نزدیک کند.

این پیشروی‌ها، این امکان را به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌دهد که حرکت نیروهای هادی در الطلعه الحمراء و اشراف بر جاده مأرب-صنعاء را محدود کنند.

نیروهای صنعاء همچنین از «البلق الاوسط» به سمت جاده رابط میان شهر مأرب به استان شبوه نیز پیشروی داشته‌اند که کارشناسان در این خصوص می‌گویند سقوط کوه‌های البلق باعث می‌شود نیروهای صنعاء به سمت منطقه «الجفینه» پیشروی کنند و به ورودی جنوبی شهر مأرب برسند.

نیروهای منصور هادی پس از ناکامی در جبهه‌های «العلم» واقع در ۶۵ کیلومتری شمال استان مأرب، دست به تحرک مذبوحانه در جبهه «اسداس» در ناحیه رغوان (شمال غرب مأرب) زدند که راه به جایی نبردند. این ناکامی به علت عدم ورود قبایل این ناحیه به درگیری و اعلام بی‌طرفی آن‌ها بوده است.

هلاکت یک فرمانده ارشد وابسته به ریاض در جبهه غربی مأرب

نیروهای عبد ربه منصور هادی بار دیگر، شامگاه روز پنجشنبه، سعی کردند مواضع باقی مانده خود در جبهه غربی را با افراد مسلح قبایل وابسته به فردی به نام «منصور الحنق» یکی از سران حزب اصلاح تقویت کنند؛ اما با این حال، منصور الحنق در یکی از کمین‌های نیروهای صنعاء در منطقه «ذات الراء» در غرب مأرب گرفتار و به شدت مجروح شد. «فیصل عبدالله العقود» فرمانده تیپ زرهی ۳۱۲ در این کمین کشته شده و منصور الحنق نیز برای مداوا به ریاض اعزام شده است.

آشفتگی در اردوی ائتلاف سعودی

پس از تحولات سریع اخیر در روند درگیری‌های اطراف شهر مأرب، عربستان سعودی اعتماد خود را به نیروهای منصور هادی و رؤسای قبایل وابسته به خود در مأرب از دست داده است.

برخی منابع قبیله‌ای اعلام کردند که «یوسف خیر الله الشهرانی» فرمانده عملیات منطقه شمال غرب و کسی که در ژوئن سال ۲۰۲۰ به عنوان فرمانده نیروهای عربستان سعودی تعیین شد، در سفری کوتاه خود به مأرب آن هم پس از عقب‌نشینی نیروهای قبایل مراد و عبیده از جبهه‌های نیروهای هادی، از شیوخ قبال خواسته است که نیروها و تسلیحات خود را که از فرماندهی جنگی ائتلاف گرفته‌اند، تحویل دهند.

تلاش مذبوحانه ریاض برای ممانعت از شکست

ائتلاف سعودی همه توان خود را به منظور جلوگیری از فتح شهر به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به کار بسته است و حملات و بمباران سنگین و دیوانه وار یکی از تحرکات شکست خورده ریاض است.

اما این بمباران‌های هوایی هم آنگونه که روند تحولات جنگ مارب نشان می‌دهد هرگز سبب نشده است که پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن متوقف شود.

همچنین ریاض در جبهه سیاسی هم تلاش خود را به کار گرفته است تا از طریق فشار، مانع از پیروزی نیروهای یمنی شود و موضوعات انسانی و کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی برای مردم یمن را به جبهه مارب مرتبط کرده است در حالی که انصارالله یمن بارها اعلام کرده است که این دو مقوله کاملاً متفاوت هستند و زیر بار باج گیری ریاض نمی‌رود.

اهمیت راهبردی مارب

در ۵ سال گذشته استان مارب از اصلی ترین پایگاه ائتلاف غربی - عبری - عربی در مرکز یمن بوده و رژیم سعودی برای تثبیت مواضع در این استان سرمایه گذاری زیادی انجام داده و نیروهای تحت فرمان (دولت مستعفی و فراری منصور هادی) را به انواع تجهیزات مدرن نظامی مجهز کرده است.

مارب برای رژیم سعودی اهمیت راهبردی و فراوانی دارد و تمام توان و امکاناتش را در سال‌های گذشته در این استان به میدان آورد چرا که رؤیای اشغال شهر صنعاء را در سر می‌پروراند و به خوبی می‌دانست برای رسیدن به پایتخت باید مواضع را در این استان تقویت و تحکیم کند.

نیروهای ائتلاف سعودی تا اوایل زمستان سال ۹۸ ابتکار عمل را در استان مارب در دست داشتند اما با شروع عملیات رزمندگان یمنی تحولات میدانی تغییر کرد و بخش‌های وسیعی از این استان از اشغال خارج شد و همه امیدهای ریاض بر باد رفت.

استان مارب که قلب یمن خوانده می‌شود از محور غربی حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و دروازه شرقی پایتخت محسوب می‌شود و شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می‌کند و سرشار از منابع گازی و نفتی است و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

آزادسازی مارب ضربه دوجانبه؛ یکی، به دولت مستعفی و فراری منصور هادی است که دیگر تسلطی بر مناطق یمن نخواهد داشت و ضربه دیگری به سعودی است که آخرین مراکز تحت اشغالش در یمن را از دست خواهد داد.

سرسپردگان دولت هادی به ریاض درباره تبعات سقوط کامل استان مارب هشدار داده‌اند و از آن به مثابه خط اول دفاع از شهرهای جیزان و شروره عربستان نام برده‌اند که سقوط آن به منزله توسعه کنترل انصارالله یمن بر کل مرزهای مشترک با عربستان و افتادن استان نفت خیز در کنترل صنعا دانسته‌اند و اینکه توان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را دوچندان خواهد کرد.

برخی از مزدوران وابسته به عبد ربه منصور هادی حتی از سقوط مارب به عنوان مقدمه سقوط ریاض نام برده‌اند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.