رئیسی در برنامه «بدون تعارف»: اجازه ادامه روابط ناسالم را نمی‌دهیم/ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دقیق نیست


رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران گفت: هر کس در هر جایی که هست، باید این روابط ناسالم را سد کند، به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم این روابط ادامه پیدا کند.

6/26/2021 8:37:58 AM
کد خبر: 6767

به گزارش سارنا به نقل از مهر،  سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در برنامه «بدون تعارف» بخش خبری ۲۰:۳۰ با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل کابینه، گفت: گمانه زنی‌هایی که در رسانه‌ها می‌شود، دقیق نیست و من خواهش می‌کنم که دوستان به خودشان زحمت ندهند، اگر پیشنهادی دارند، حتماً ما را مطلع کنند.

وی افزود: ما سامانه‌ای ایجاد و شاخصه‌های را در آنجا اعلام می‌کنیم تا همه نخبگان، صاحبنظران، دغدغه‌مندان مردم، انقلاب، پیشنهادات و نظراتشان را ارائه دهند، ما به نظرات مردم احترام می‌گذاریم.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران تصریح کرد: گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی هر کس که پیشنهادی دارد، بدهد اما اینکه گمانه‌زنی کنند که آقای زید، عمر یا چه کسی، هم اینکه او اسمش مطرح شود و چیزی اتفاق نیافتد، بعداً موجب مشکل شود، به نظرم به جای این گمانه‌زنی‌ها، پیشنهاد درستی بدهند.

رئیسی همچنین در پاسخ به سوال مجری که آیا قرار است همه مدیران از رده بالا تا پایین در کشور تغییر کنند؟ اظهار داشت: ما بنا را بر این گذاشتیم که با همه عزیزان که در جای‌جای دولت مشغول به کار هستند، به شرط توجه به دغدغه‌های این دولت، همکاری کنیم.

وی اضافه کرد: شرط همکاری با دولت، قبول داشتن بنده نیست، کسی که کرامت مردم را حفظ و به دغدغه‌های مردم توجه و از کار مردم گره‌گشایی کند، می‌تواند همکار این دولت باشد.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران با تأکید بر اینکه به شایسته‌سالاری معتقدم، گفت: شایستگی امر مهمی است و شایسته‌سالاری نیز محور کار ما خواهد بود، اینکه احیاناً شخص در چه گروه، جناح و سلیقه و چه گروه سیاسی است، مورد توجه ما نخواهد بود.

رئیسی به‌کارگیری افراد در کابینه دولتش را دارای چند شاخصه مهم برشمرد و افزود: شاخصه‌های کارآمدی است، فسادستیزی، روحیه انقلابی، مردمی بودن و امثال اینها جزو شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد که می‌شود با یک مسئول و مدیری کار کرد، کسانی که این شرایط را داشته باشند، حتماً همکار ما خواهند بود.

وی در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه چقدر در دولت آینده از بستگان و نزدیکان خود استفاده می‌کنید و آیا اصلاً این کار را قبول داردی؟، اظهار داشت: بستگان و نزدیکان من که الان هم در دستگاه قضائی هستم، به هیچ عنوان در کار من دخالت نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران ادامه داد: تأکید بنده این بوده، ارتباطم از طریق اقوام و خویشان نیست، ارتباط با من از طریق سامانه‌هایی است که آدرسش در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا مردم بتوانند با من حرف‌هایشان را بزنند، یک جاهایی نیز نشست‌هایی با مردم خواهیم داشت، در ایام انتخابات نیز نشست‌هایی با مردم داشتم که این نشست‌ها کمتر کسی که کاندیداست، داشته است، مثلاً من به دانشگاه تهران رفتم و نشست دانشجویی داشتم، این نشست‌ها را حتماً بعد از اینکه دولت کارش را آغاز کند، ادامه بدهیم.

رئیسی با تأکید بر اینکه باید در جریان دیدگاه‌های مردم قرار بگیریم، گفت: این کار را هم ما بنا داریم هم در دولت برای کار با بدنه دولت و هم ارتباط با مردم، ادامه بدهیم.

رئیسی در پاسخ به این سوال مجری که آیا شما اهل کار سفارشی هستید، گفت: اگر توصیه به حق است، کسی نامه‌ای می‌نویسد، یا کسی می‌گوید، توصیه به حق می‌کند و توصیه به حق این است که اینجا دارد حقی ضایع می‌شود، یا یک حقی داده نمی‌شود، اینجا توصیه به حق است.

وی تصریح کرد: تواصی به حق اشکال ندارد، اما اگر کسی بخواهد حقی را باطل کند، باطل را حق کند، ظلمی شود، پارتی بازی و یا روابط ناسالمی را برقرار کند و یا بخواهد دنبال رانت و رانت‌خواری و ارتباطات ناسالم باشد، حتماً باید جلوی آن گرفته شود.

رئیسی افزود: بنده نه خودم، بلکه باید همه دولت جلوی هر رابطه ناسالمی حساس شود، کسانی که وضعیت را به صورتی که الان هست کشانده‌اند که مردم ناراضی‌اند، روابط ناسالم است، باید جلوی روابط ناسالم گرفته شود.

وی اضافه کرد: هر کس در هر جایی که هست، باید این روابط ناسالم را سد کند، به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم این روابط ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران همچنین حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را زمان‌بر دانست و گفت: به لطف خدا مردم عزیز ما از موضوعات آگاهی دارند، چیزی که باید بدانند این است که من و همکارانم تلاش شبانه‌روزی‌مان را برای اینکه زمینه رفع مشکل بیکاری را فراهم کنیم، به کار خواهیم بست تا اشتغال نیز ایجاد شود، این مسئله هم زمان‌بر است.

رئیسی اضافه کرد: امیدواریم ان‌شاءالله مثل زمان برخی از موارد که مردم را ناامید می‌کند، نباشد، بلکه بسیار زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم، به نتیجه برسیم. این تصور هم بی‌جا نیست، زیرا وقتی انسان انگیزه، برنامه و نیروی جوان کارآمد داشته باشد، انجام این کارها کار سختی نیست.

وی همچنین درباره ملاقات‌هایش با چهره‌های مختلف طی روزهای اخیر اظهار داشت: مسئولان مختلف درخواست ملاقات داده‌اند، اما بنده سعی می‌کنم ملاقات‌هایم صرف ملاقات تبریک نباشد، چون چیزی از اینگونه ملاقات‌ها عاید مردم نمی‌شود، نشست ما با هر کسی باید ثمره‌ای برای دولت آینده و مردم داشته باشد.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران با بیان اینکه بنده ملاقات‌هایم را به یک نشست کاری تبدیل کرده‌ام، گفت: یعنی اگر نشست‌هایی با آقایان مسئولین دارم، بحث‌ها در زمینه این است که چگونه می‌توانیم با هم همکاری کنیم؛ تقریباً بدون استثنا هر ملاقاتی تاکنون، برگزار شده، کاری بوده و زمینه‌های همکاری بادستگاه مربوطه را فراهم کرده است و از این به بعد همین طور خواهد بود.

رئیسی به دیدارهایش با برخی وزاری دولت فعلی نیز اشاره و تأکید کرد: در دیدارهایی که با آقایان وزرا داشتم گزارشی از عملکردها و اینکه در مجموعه‌شان چه کارهایی انجام شده و باید انجام شود، مطرح شده است.

وی تصریح کرد: مثلاً در این جلسات درباره این بحث شده که چه کارهایی قصد داشتند انجام دهند و چه نقایصی در کارهایی که می‌خواستند انجام دهند، وجود داشته است، سعی شده دیدارها غالباً تشریفاتی و صِرف تبریک نباشد، آقایان محبت دارند، اما مردم از ما توقع دارند که نشست‌ها، کاری باشد.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در پاسخ به این سوال مجری که شما در قوه قضائیه به خطوط قرمز قائل نبودید، آیا روش شما در دولت آینده هم، اینگونه خواهد بود، گفت: قطعاً در دولت هم همین طور است، در همه سطوح این موضوع را به همکارانم به صورت روشن و شفاف خواهم گفت، شرط همکاری فقط کار است.

رئیسی در پاسخ به این سوال مجری که آیا در این سال‌ها اوقات فراغت شما داشتید؟، اظهار داشت: یادم نیست که در ایام اخیر مرخصی، اوقات فراغت و اینها داشته باشم، ایام قبل از آن هم همین طور است.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران با اشاره به حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در حرم مطهر رضوی در زمان تولیت خودش بر این آستان، گفت: خدا ایشان را رحمت کند، هر وقت که به مشهد مشرف می‌شد، خدمت‌شان می‌رسیدم و از نزدیک با ایشان درباره مسائل مختلفی صحبت می‌کردیم.

وی تصریح کرد: یک بار ایشان مشرف شدند خدمت حضرت رضا (ع)، مراسم غبارروبی بود و من دوست داشتم که ایشان در مراسم غبارروبی باشد، حاج قاسم هم بیرون از ضریح مطهر در کنار همه مردم ایستاده بودند، یعنی مردم که منظور همان خدام حضرت که حالی پیدا کرده بودند، ایستاده بودند، ایشان هم همین طور، من از شبکه‌های ضریح مطهر نگاه کردم، دیدم که حاج قاسم خیلی گریه می‌کند و حالی دارد، به دوستان گفتم که بگویید حاج قاسم به داخل ضریح مطهر بیایند.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران ادامه داد: این کاری که من کردم خیلی در مشهد مرسوم نبود، یعنی خیلی که نه، اصلاً مرسوم نبود، چون طبیعتاً حاج قاسم مهمان و قرار بود در مراسم شرکت کند و قرار بر حضور در کنار ضریح مطهر نبود، اما گفتم وی به داخل ضریح مطهر بیاد.

رئیسی تصریح کرد: حسم هم این بود که ایشان نقشی که در دفاع از حرم اهل بیت داشته است، در سوریه و در جای جای این منطقه، نقشش، نقش بسیار برجسته بوده، خادم حضرت است و خادم برجسته حضرت است، چرا نتواند به داخل ضریح بیاید، داخل ضریح آمد و حال و صفایی داشت، که تصاویرش نیز موجود است، من تصورم این است که همان جا به یاد یاران شهیدش افتاده بود و هم اینکه خیلی از حضرت امام رضا (ع) شهادت می‌خواست،

وی در پاسخ به این سوال که شما روند تحولی را در قوه قضائیه شما روند تحولی را آغاز کردید، آیا این روند تحولی ادامه پیدا می‌کند؟، گفت: سند تحولی که ایجاد شده، حتماً سندی نیست که متکی به من باشد، حتماً ریل‌گذاری که شده این ریل‌گذاری حتماً توسط عزیزان بعد از بنده ادامه پیدا خواهد کرد،

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران تصریح کرد: این سند، سندی نیست که بخواهد بندی به آن اضافه نشود، چرا، هر سندی باید در حال ارتقا باشد، ریلی که ما قرار دادیم در ارتباط با سند تحول، به نظرم می‌رسد که عزیزان بعد از ما نیز ادامه خواهند داد.

رئیسی تأکید کرد: مردم عزیزمان بدانند که ما به لطف خداوند متعال اراده کردیم مشکلاتی که با آن درگیرند، حل کنیم، اما حتماً باید به دولت کمک کنید، بنای دولت این است که بهترین سخن‌ها و بهترین آن چه که باید برای مردم اتفاق بیافتد، جزو برنامه‌های ما قرار گیرد، انشاالله در جهت تحقق شکل گرفتن ایرانی قوی همه دست به دست هم بدهیم.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در پایان در توصیه‌ای به خبرنگاران و اصحاب رسانه، خاطرنشان کرد: اگر دولت نقد را نپذیرد، به خودش جفا کرده و نهایتاً جفای به مردم است، باید حتماً نقد و نقدپذیری باشد، اما طبیعتاً نقد باید منصفانه و همراه با انصاف و اطلاع باشد، اما نقد و نقدپذیری جزو برنامه‌های عدالت مردمی خواهد بود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.