سید حسن نصرالله: ایران به نیابت از کسی مذاکره نمی‌کند/ مسدود کردن رسانه‌ها دروغ بودن شعارهای آمریکا را برملاکرد


سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: اقدام آمریکا علیه رسانه‌های مقاومت دروغین بودن شعارهای آمریکا درباره آزادی و آزادی بیان را اثبات کرد.

6/26/2021 9:13:41 AM
کد خبر: 6773

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم،  سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درباره آخرین تحولات سیاسی منطقه و لبنان سخنرانی کرد. 

سید حسن نصرالله آخرین بار نوزدهم خرداد ماه به مناسبت سی‌امین سال تاسیس شبکه المنار سخنرانی کرده بود.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در ابتدای سخنان خود گفت: در ابتدا به خانواده «عماد حویلی» تسلیت عرض می‌کنیم. به خانواده سید «حسین زین» (که در حادثه رانندگی در بزرگراه الجیه -السعدیات شش نفر جان خود را از دست دادند)  تسلیت عرض می‌کنم و آنها را توصیه به صبر می‌کنم.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله ضمن توصیه آنها به صبر و اینکه ما از خدا هستیم و به سوی آن باز می‌گردیم، تاکید کرد: این توصیه الهی است به همه کسانی که دچار مصیبت می‌شوند و دوستان را از دست می‌دهند و در این روزها ما بسیاری از دوستان را از دست داده‌ایم و با آزمون‌های بزرگ روبرو هستیم و ما باید به خدا توکل کنیم.

مسدود کردن سایت‌های محور مقاومت ادعای آمریکا درباره آزادی بیان را  برملا کرد 

سید حسن نصرالله با اشاره به اقدم آمریکا در محدود کردن دسترسی به سایت‌های محور مقاومت گفت: اقدام آمریکا در محدود کردن دسترسی به سایت‌ها دلیلی بر پوچ بودن ادعاهای دولت‌های آمریکاست. 

وی گفت: نکته قابل توجه در مسدود کردن سایت‌های محور مقاومت اتفاقی نیست زیرا آنها رسانه‌هایی هستند که با ملت فلسطین در نبرد «شمشیر قدس» ابراز همبستگی کرده و موضع خصمانه علیه دشمن صهیونسیت و تروریسم تکفیری دارند و قابل توجه این است که برخی از این رسانه‌ها فعالیت دینی دارند و فعالیت سیاسی ندارند.

نصرالله ادامه داد: این نشانه پوچ بودن ادعاهای آمریکا درباره آزادی و آزادی بیان است. ما این اقدام خصمانه علیه رسانه‌های وابسته به محور مقاومت را محکوم می‌کنیم. این رسانه‌ها کلمه حق را در نبرد آزادی بیان کردند و در راستای تنویر افکار عمومی حرکت می‌کنند.

دبیرکل حزب الله در ادامه به اهداف آمریکا در حمایت از ارتش لبنان اشاره کرد و افزود: هنگامی که آمریکا به دنبال توجیه حمایت لجستیکی از ارتش لبنان است می‌گوید که به منظور رویارویی با حزب الله است. هدف از مواضع آمریکا تحریک حامیان مقاومت است و اینکه درباره تقویت ارتش شبهه افکنی کند. ما در رفتار عملی ما تلاش کردیم که برخی کشورهای دوست به ارتش لبنان کمک کنند.

معادله ارتش، ملت و مقاومت عامل قدرت لبنان هستند

نصرالله افزود: ما ارتش لبنان را ضامن واقعی امنیت و ثبات و وحدت لبنان می‌دانیم. ارتش در فرهنگ ما بخش اساسی از معادله طلایی و عامل قدرت لبنان همان معادله ارتش، ملت و مقاومت است. دولت آمریکا هراس دارد که ارتش لبنان در موقعیت واقعی و جدی در رویارویی علیه اسرائیل باشد. برخی در لبنان از هر فرصت و حادثه‌ای برای خدشه وارد کردن به وجهه دیگران بهره برداری می‌کنند و در راستای تسویه حسابهای سیاسی حرکت می‌کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما به طور عملی نزد برخی کشورها از جمله ایران برای ارائه کمک‌ها به ارتش رایزنی کردیم و ما بابت تقویت ارتش حتی اگر از سوی آمریکا باشد نگرانی نداریم. امروز ما حامی ارتش هستیم زیرا ارتش و دیگر نیروهای امنیتی را ضامن ثبات و امنیت لبنان و تمامیت ارضی آن می دانیم. ارتش بخشی از معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت است و ارتشی‌ها و مقاومت فرزندان این ملت هستند و به همین خانواده‌ها تعلق دارند.

آمریکا مانع از تقویت ارتش لبنان می‌شود

وی تصریح کرد: آنکه مانع از تقویت ارتش لبنان می شود دولت آمریکاست. این آمریکاست که مانع از رسیدن کمک‌های واقعی از کشورهای منطقه و دیگر کشورهای دنیا به آن می‌شود. دولت آمریکا از این ارتش می‌ترسد زیرا اگر تجهیز شود با توجه به اعتقاد و فرهنگ ضد صهیونیستی ارتش لبنان با دست پرورده آن یعنی رژیم صهیونیستی روبرو خواهد شد.

دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص تشکیل دولت جدید لبنان گفت: در  باب پرونده تشکیل دولت برخی در لبنان طی اظهارات خود همچنان اصرار دارند که ایران و حزب الله را مسئول عدم تشکیل دولت بدانند.

 ایران به نمایندگی از هیچ کشوری مذاکره نمی‌کند

وی تشکیل دولت لبنان را مسئله‌ای داخلی و خارج از پرونده‌های منطقه‌ای دانست و گفت: در پرونده تشکیل دولت برخی مایل هستند که حزب الله و ایران را مقصر قلمداد کنند که این دو مانع از تشکیل دولت می‌شوند و ادعا می‌کنند که ما منتظر نتایج مذاکرات وین یا مذاکرات ایران و عربستان هستیم. ما تاکید می‌کنیم که ایران در وین غیر از موضوع هسته‌ای هیچ گفتگوی دیگری انجام نمی دهد.

آمریکایی‌ها می‌خواهند پرونده لبنان را با مذاکرات ایران گره بزنند

وی تصریح کرد: ایران با بحث هر پرونده دیگر که آمریکا به دنبال آن است، مخالفت می‌کند. لبنان در مذاکرات جاری در وین جایی ندارد. در دیدارهای عربستان و ایران هم درباره لبنانی بحث به میان نیامده و تمرکز بر روابط دوجانبه است. بله درست است عربستان پرونده یمن را که مربوط به آن است مطرح کرده است. ایران به نیابت از احدی گفتگو نمی‌کند نه به نیابت از طرف لبنانی‌ها و نه به نیابت از طرف فلسطینی‌ها و نه به نیابت از طرف یمنی‌ها و نه به نیابت از طرف دیگران. ایران آماده کمک به دوستان در صورت درخواست کمک هست.

دبیرکل حزب الله لبنان بیان کرد: متهم کردن ما به به تعطیلی کشاندن دولت جدید افتراء و گمراهی و خصومت ورزی است. پس از انفجار بندر بیروت و شرایط که دولت حسان دیاب داشت همه می‌دانند که ما مخالف استعفای آن بودیم و پس از استعفا ما خواستار تشکیل دولت در اسرع وقت شدیم.

طرح نبیه بری همچنان پابرجاست

وی درباره طرح نبیه بری درباره تشکیل دولت جدید لبنان هم اظهار داشت: طرحی که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان ارائه داد همچنان برقرار است و رایزنی درباره آن شد که به نقطه مهم برسیم و آن توافق درباره تعداد وزیران دولت یعنی 24 وزیر بود.

حزب الله از حامیان اصلی تشکیل دولت لبنان است

 نصرالله  گفت: همچنین درباره توزیع کرسی‌های وزراتی احزاب و طوایف توافق شد. از زمان مکلف شدن سعد حریری برای تشکیل کابینه ما مایل به تشکیل دولت بودیم و من اولین کسی بودم که در این زمینه وارد عمل شدم.

سید حسن نصرالله در ادامه افزود: جبران باسیل از من به عنوان دوست کمک گرفت و من از نبیه بری کمک گرفتم به عنوان یک دوست و این چارچوب منطقی و طبیعی است که از طریق آن می‌توان به نتیجه رسید.. ما افکار جدیدی ارائه دادیم و هدف رسیدن به نقطه مورد قبول عون و حریری است تا دولت تشکیل شود. همواره باید امیدوار بود و راهکار در تشکیل دولتی است که بتواند تصمیمات اتخاذ کند.

مقدمات واردات بنزین از ایران فراهم است

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره واردات بنزین از ایران گفت: درباره واردات بنزین و مازورت از ایران به لبنان و توزیع آن همه مقدمات اداری و لجستیک انجام شده است و بر سر عهد و وعده خود هستیم. 

نصرالله خصاب به کسانی که مدعی شدند که ایران از بحران بنزین رنج می‌برد، گفت: کشتی‌هایی که رهسپار ونزوئلا می‌شوند پس محموله آنها چیست؟ درباره واردات بنزین و مازوت از ایران موضوع فقط به اذن و اجازه نیاز دارد و همه مقدمات انجام شده است.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفت: ما هرگز روزی انتظار نداشتیم که بخواهیم بنزین و مازورت بیاوریم اما آماده هستم و ما خادم جامعه و ملت لبنان هستیم. ما چند روز قبل وعده دادیم که اگر دولت ناتوان از رفع مشکل فرآورده‌های نفتی باشد ما به ایران متوسل می شویم.

وی خطاب به کسانی که مخالف وارد کردن بنزین از ایران هستند هم گفت: این منفی باقی و نشستن در برج‌های عالی  و خیانت و خیالبافی است. برخی به دنبال کمک هستند اما برخی در راستای مانع تراشی حرکت می‌کنند.  چرا دولت به گزینه ایجاد پالایشگاه فرآورده‌های نفتی و تامین بخش اعظم نیازهای بازار لبنان با هزینه اندک اهتمام نمی ورزد؟ شرکتی هست که آماده اجرای این پروژه است و فقط نیاز به امضا دارد.

نصرالله گفت: در بحث بررسی هدفمندی یارانه یا برداشتن آن باید کمیته ای تشکیل شود که همه شرکا در دولت‌های سابق در آن مشارکت داشته باشند.

در بحث بررسی هدفمندی یارانه یا برداشتن آن باید کمیته ای تشکیل شود که همه شرکا در دولت های سابق در آن مشارکت داشته باشند.

نصرالله گفت: ما در موضوع تشکیل دولت بی طرف نیستیم بلکه در کنار حق هستیم. ما هر که برحق باشد در کنار او هستیم. 

هشدار نصرالله درباره تحرکات مشکوک برای کشاندن کشور به سمت انفجار 

وی افزود: بحرانهای زیادی در موضوع تشکیل دولت وجود دارد اما ما از نعمت امنیت و ثبات و صلح داخلی برخورداریم. برخی به دنبال کشیدن کشور به سوی انفجار هستند و آنها آب به آسیاب دشمن می ریزند. حزب القوات اللبنانیه( نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع)‌ از هیچ مناسبتی برای حمله به ما دریغ نمی‌کند اما ما وقعی نمی نهیم و واکنشی نشان نمی دهیم. خاموش کردن فتنه در حال حاضر مهمتر از هر چیز دیگری است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد:مردم باید در این مرحله آگاه باشند. تخریب مراکز دولتی و بستن راهها موجب آزاد و اذیت مردم می‌شود و بر مصائب آنها می‌افزاید. اگر مسدود کردن راهها ادامه داشته باشد این به مشکلات دیگر منجر می شود که به مشکلات بنزین و دارو افزوده می‌شود. ما به صلح داخلی نیاز داریم تا بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

وی خطاب به اخلاگران و کسانی که در راستای تخریب لبنان حرکت می‌کنند، گفت: شما می‌توانید به نافرمانی مدنی یا اعتصاب روی آورید اما این به هلاکت یا افزایش درد مردم منجر می‌شود و این از ابزارهای افراد عاقل نیست و کمکی نمی‌کند. درگیری و تنش و مشاجره جز اینکه کینه وکدورت را زیاد کند فایده دیگری ندارد.

وی افزود: هر اظهارنظری که در مقطع کنونی به فتنه منجر شود، حرام و از گناهان کبیره است. هر آنکه گمان می‌کند که در سایه فتنه می‌تواند که بحران را حل کند در توهم به سر می برد و کشور را ویران و نابود می‌کند.

تشکر سید حسن نصرالله از دولت و حزب الله عراق

وی ضمن تشکر از عراق اعلام کرد: از دولت عراق و مسئولان عراقی تشکر می‌کنیم و تصمیمی که دولت این کشور در همکاری با لبنان در موضع هزار طن نفت گرفت. همچنین از کتائب حزب‌الله عراق تشکر می‌کنیم که اعلام کرد که بخشی از معادله منطقه‌ای در حمایت از قدس و مسجدالاقصی مبارک خواهد بود. از هم دوستان لبنان که به آن برای عبور از این مرحله کمک کردند، تشکر می‌کنیم از همه آنان که لبنان را محاصره کردند و در راس آنها شیطان بزرگ آمریکا دوست برخی لبنانی‌ها، را محکوم می‌کنیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.