دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ اعلام کرد

شیب آرام افزایشی کرونا در کشور / خطر بروز پیک پنجم از اواخر تیر


دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ با اشاره به اینکه روند بیماری در کشور با شیبی آرام در حال افزایش است، گفت: چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش موارد بیماری هستند و این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است؛ اگر روند به همین صورت باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم.

6/27/2021 8:47:00 AM
کد خبر: 6779

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ با اشاره به اینکه روند بیماری در کشور با شیبی آرام در حال افزایش است، گفت: چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش موارد بیماری هستند و این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است؛ اگر روند به همین صورت باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم.

دکتر عاطفه عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور، گفت: از اوایل خرداد آغاز کاهش بستری‌ها را در بسیاری از استان‌ها شاهد بودیم و خیلی از شهرها از وضعیت قرمز خارج شدند و تعداد مبتلایان بیماری کاهش یافت اما همیشه هشدار می‌دادیم که چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش هستند و مدام این هشدار را می‌دادیم و در بازدیدهای میدانی هم شاهد افزایش موارد سرپایی و بستری بودیم. متاسفانه این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است و از استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در حرکت به سمت جنوب کرمان، یزد و... است.

افزایش تدریجی بیماران سرپایی در تهران

خطر بروز پیک پنجم از اواخر تیرماه

وی افزود: باید اقداماتی برای محدودیت حرکت از استان‌های نام برده داشته باشیم که البته کاری سخت و مستلزم تصمیمات کشوری است. از طرفی در شهر تهران نیز با شیبی خیلی آرام شاهد افزایش موارد سرپایی بیماری هستیم. نوع جهش ویروس از پیک چهارم متفاوت است. در پیک چهارم بالای ۸۰ درصد موارد از نوع انگلیسی بودند و اکنون بیشتر موتاسیون‌ها نوع هندی ویروس است و اگر منوال به همین روند باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم، ولی امیدواریم با همکاری مردم در رعایت نکات بهداشتی چنین نشود.

تسریع در شناسایی موارد مثبت کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹، درباره علت کاهش سرعت انتقال بیماری از نواحی جنوبی به قسمت میانی و شمالی کشور نسبت به پیک‌ قبلی، اظهار کرد: در پیک چهارم در استان خوزستان به یکباره شاهد افزایش موارد بیماری بودیم. در واقع به دلیل تعطیلات نوروز و موج سفرها شاهد افزایش آتش‌فشانی پیک چهارم بودیم و خوشبختانه در پیک پنجم این موضوع را نداریم. از طرفی سرعت روش‌های بیماریابی ما افزایش یافته است و بیماران را زودتر شناسایی می‌کنیم. این موضوعات در کنار افزایش آگاهی مردم برای مراجعه سریع‌تر به پزشک و رعایت پروتکل‌ها سبب شده تا آمار مرگ و میر کاهش یابد، اما این موضوع به معنای کنترل بیماری نیست. اکنون در استانی مانند سیستان و بلوچستان که پیش از این موارد سرپایی کمی داشته است، موارد سرپایی و بستری خیلی افزایش یافته است.

علایم کرونای هندی

وی افزود: مبتلایان به نوع هندی چندان علائم خاص و جدایی از نوع ووهان ندارد، اما نوع هندی و انگلیسی سرعت پیشرفت بیشتری دارند و می‌توانند ظرف چند روز درگیری ریه و نارسایی تنفسی بدهند؛ برای همین آغاز سریع‌تر درمان از اولویت‌های ما است. مقدار سرایت جهش انگلیسی و هندی از فردی به فرد دیگر بیشتر است؛ زیرا بار ویروس سنگین‌تر است و درگیری خانوادگی و خوشه‌ای در این افراد خیلی بیشتر است ولی نمی‌توان گفت مرگ و میر را هم افزایش داده است؛ زیرا هم تعداد تخت‌های بستری و هم داروهای بیشتری در دسترس است.

عابدینی درباره وضعیت ابتلا به جهش آفریقای جنوبی در کشور نیز بیان کرد: برای اینکه نوع ابتلا مشخص شود انتظار داریم ویروس به شکل کامل رمزگشایی شود تا ببینیم از چه نوعی است و البته این این امکان نیست که همه موارد مشکوک را از نظر نوع جهش بررسی کنند؛ اما چند موردی که بررسی شد مشخص کرد که نوع آفریقای جنوبی هم گزارش شده است.

تمایل جهش‌های کرونا به گروه‌های سنی جوان‌تر

تمهیدات بهداشتی برای برگزاری کنکور

وی درباره راه‌های مدیریت شرایط برای برگزاری ایمن کنکور سراسری، تصریح کرد: سال قبل هم کنکور برگزار شد. در این مورد چون از قبل برنامه‌ریزی و تمهیدات صورت می‌گیرد شاید حتی از خیلی از اتفاقات دیگر حساب شده‌تر باشد. از طرفی گروه سنی داوطلبان کنکور ۱۸ سال به بالا است و هم رعایت‌ها در این گروه بیشتر است اما چون تمایل موتاسیون‌ها برای درگیری گروه‌های سنی جوان بیشتر است باید رعایت‌هایمان نسبت به سال قبل افزایش یابد ولی چندان اتفاقات بدی را متصور نیستیم‌ چون تمهیدات بهداشتی به خوبی صورت خواهد گرفت‌.

هنوز واکسن قطعی برای کودکان در دنیا وجود ندارد

عابدینی درخصوص گمانه‌زنی‌هایی که از بازگشایی مدارس از مهرماه می‌شود و راهکارهای جلوگیری از ابتلا در کودکان نیز تاکید کرد: واکسن‌هایی که در کل دنیا برای کودکان سنین مدرسه در نظر گرفته شده است، زیاد نیست. یک واکسن چینی برای سنین بالای سه سال در حال بررسی است و یا واکسن فایزر اجازه گرفته تا برای سنین بالای ۱۲ سال تزریق شود و هنوز واکسن قطعی برای کودکان نداریم و برای دانش‌آموزان باید تصمیم ملی گرفته شود. اثر واکسیناسیون وقتی مشهود می‌شود که حداقل ۷۰ درصد جمعیت یک کشور واکسینه شوند و اگر هرچه بیشتر سطح امنیت جامعه را افزایش دهیم گردش ویروس را کنترل کردیم و در آن صورت شاید دیگر لازم به واکسیناسیون قشر خاصی مثل دانش‌آموزان نباشد.

وی در پایان افزود: هیچ وقت نمی‌توان گفت کرونا را کاملا تمام کردیم و دیگر وجود ندارد دقیقا مانند اینکه نمی‌توانیم درباره آنفلوآنزا چنین صحبتی کنیم. وقتی می‌توان عوارض بیماری را کاهش داد و بر کنترل آن موفق بود که هم واکسیناسیون کامل شود و هم تا زمانی که حد قابل قبولی از مردم واکسینه نشدند، رعایت پروتکل‌ها را در اولویت قرار دهیم. مهم‌ترین موضوع در کنترل ویروس، انتقال از طریق هوا است که در محیط‌های بسته، شلوغ و بدون ماسک اتفاق می‌افتد و با رعایت این امر می‌توان بیماری را کنترل کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.