عکس روز ناسا با تصویرگری گرافیست ایرانی


ناسا در عکس روز خود سونامی یک ابرسیاه‌چاله را به تصویر کشیده که امتیاز این تصویر را به نام "نیما آبکنار" تصویرگر ایرانی دانشگاه "نوادا لاس وگاس" ثبت کرده است.

7/4/2021 11:40:31 AM
کد خبر: 6813

ناسا در عکس روز خود سونامی یک ابرسیاه‌چاله را به تصویر کشیده که امتیاز این تصویر را به نام "نیما آبکنار" تصویرگر ایرانی دانشگاه "نوادا لاس وگاس" ثبت کرده است.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، شاید نام مناسب برای این تصویر شگفت انگیز، "سونامی ابرسیاه‌چاله" باشد.

فیزیکدانان از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای برای نشان دادن گاز در حال فرار از چنگ نیروی جاذبه یک ابرسیاه‌چاله در اعماق فضا استفاده کرده‌اند که می‌تواند ساختارهایی شبیه به سونامی ایجاد کند.

درست در فاصله‌ای که ابرسیاه‌چاله تسلط روی ماده اطراف خود را از دست می‌دهد، جو نسبتاً خنک دیسک در حال چرخش آن می‌تواند امواجی شبیه به سطح اقیانوس ایجاد کند و این امواج هنگام برخورد با بادهای فوق داغی که می‌توانند ۱۰ برابر داغ‌تر از خورشید باشند، می‌توانند به درون ساختارهای گردشی و مارپیچی که می‌توانند به ارتفاع ۱۰ سال نوری بالای دیسک برسند، سرازیر شوند.

این تصویر یک ابرسیاه‌چاله را نشان می‌دهد که در گرد و غبار پوشیده شده است و ویژگی‌های عجیب و غریب موجود در گاز مجاور آن را نشان می‌دهد. اشعه ایکس پرانرژی از دیسک اطراف این ابرسیاه‌چاله با این گاز در تعامل است و دو ویژگی غیرمعمول ایجاد می‌کند: سونامی که امواج آبی روشن بالای دیسک نشان دهنده آن است و "گرداب کارمن" که به رنگ نارنجی مشاهده می‌شود.

شواهد قوی‌تر ممکن است از کاوش‌های آینده بدست آید، اما تا آن زمان، محققان به بهبود مدل‌های خود و مقایسه آنها با داده‌های موجود ادامه خواهند داد.

همانطور که گفته شد امتیاز تصویرگری این تصویر در اختیار "نیما آبکنار" تصویرگر ایرانی دانشگاه نوادا لاس وگاس است که ناسا به آن اشاره داشته است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.