دعایی از امام صادق(ع) برای رفع بلا و بیماری در روز مباهله


حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام در بخشی از دعای مباهله از خداوند درخواست می‌کند او را از هر مصیبت و بلیه‌ای و از هر عقوبت و فتنه و بلا و شرّ و آفتی که در هر زمانی نازل می‌شود، حفظ کند.

8/4/2021 12:03:47 PM
کد خبر: 6984

به گزارش سارنا به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، مباهله، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند، این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند، با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.

بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله نه‌تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت حضرت ختمی‌مرتبت پیامبر گرامی اسلام است، بلکه بر فضیلت ویژه همراهان ایشان یعنی خاندان عترت دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند حضرت امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب علیه السّلام بر اساس آیه مباهله، به‌منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در 24 ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه 61 سوره آل‌عمران به آن اشاره دارد.

در هر صورت این روز از جمله روزهای مبارک سال شمرده می‌شود که هر یک از اهل‌بیت علیهم السّلام به تجلیل و تکریم آن پرداخته‌اند و دراین‌باره اعمال و ادعیه‌ای را بیان فرمودند. توجه به فرازهایی از ادعیه این روز مبارک،‌ انسانِ مؤمن را ضمن آنکه بیشتر متوجه محضریت خداوند می‌کند، او را با درخواست‌هایی که از درگاه خداوند باید بطلبد،‌ آشنا می‌کند، به‌عنوان نمونه حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام در بخشی از دعای روز مباهله می‌فرماید:

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ‌مُحَمَّدٍ وَ احْفَظْنِى مِنْ کُلِّ مُصِیبَةٍ، وَ مِنْ کُلِّ بَلِیَّةٍ، وَ مِنْ کُلِّ عُقُوبَةٍ ، وَ مِنْ کُلِّ فِتْنَةٍ، وَ مِنْ کُلِّ بَلاءٍ، وَ مِنْ کُلِّ شَرٍّ، وَ مِنْ کُلِّ مَکْرُوهٍ وَ مِنْ کُلِّ آفَةٍ نَزَلَتْ أَو تَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ فِى هٰذِهِ السَّاعَةِ، وَ فِى هٰذِهِ اللَّیْلَةِ، وَ فِى هٰذَا الْیَوْمِ، وَ فِى هٰذَا الشَّهْرِ، وَ فِى هٰذِهِ السَّنَةِ.

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا محافظت فرما از هر مصیبت و هر بلا و از هر عقوبت و هر فتنه و هر آزمایش و هر شر و هر امر ناپسند و هر پیش‌آمد و هر آفت و بیماری که از آسمان بر زمین فرود آید یا فرود می‌آید، در این ساعت و در این شب و در این روز و در این ماه و در این سال.

امام در این دعا پس از صلوات بر محمد و آل او، از خداوند درخواست می‌کند او را از هر مصیبت و بلیه‌ای و از هر عقوبت و فتنه و بلا و شرّ و آفتی که در هر زمانی نازل می‌شود، حفظ کند.

بعد امام در ادامه این دعا فرمود:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ‌مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِی مِنْ کُلِّ سُرُورٍ وَ مِنْ کُلِّ بَهْجَةٍ وَ مِنْ کُلِّ اسْتِقَامَةٍ وَ مِنْ کُلِّ فَرَجٍ وَ مِنْ کُلِّ عَافِیَةٍ وَ مِنْ کُلِّ سَلامَةٍ وَ مِنْ کُلِّ کَرَامَةٍ وَ مِنْ کُلِّ رِزْقٍ وَاسِعٍ حَلالٍ طَیِّبٍ وَ مِنْ کُلِّ نِعْمَةٍ وَ مِنْ کُلِّ سَعَةٍ نَزَلَتْ أَوْ تَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ فِی هَذَا الشَّهْرِ وَ فِی هَذِهِ السَّنَةِ.

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و روزى من کن از هر شادى، و هر خوشحالى، و هر پایدارى و هر فرجی و هر عافیت و هر سلامت و هر کرامت، و هر روزی وسیع حلال پاک و هر نعمت، و هر وسعتى که از آسمان بر زمین نازل شد یا می‌شود در این ساعت، و در این شب، و در این روز، و در این ماه و در این سال.

 

منبع: تسنیم

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.