نشنال اینترست بررسی کرد؛

۵ نشانه افول امپراتوری آمریکا در قرن ۲۱


۵ نشانه افول امپراتوری آمریکا در قرن ۲۱

8/9/2021 7:33:39 AM
کد خبر: 7011

به گزارش سارنا به نقل از مهر و  به نقل از اسپوتنیک، «مارک کاتز» ستون نویس نشریه نشنال اینترست در گزارش خود نشانه‌هایی را ذکر کرده است که نشان می‌دهد هژمونی آمریکا در جهان رو به افول است.

به نوشته کاتز، در عصر کنونی سیستم دوقطبی روابط بین الملل در جهان، دو قدرت بزرگ اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده با یکدیگر رقابت کردند، اما در نهایت با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک کشورهای سوسیالیستی، به نظر می‌رسید که ایالات متحده تنها قدرت غالب بر روی زمین شده است، اما چالش‌های آغاز قرن ۲۱ این نظریه را زیر سوال برد؛ به نظر وی، وقایع زیر گواهی بر پایان هژمونی واشنگتن است:

۱- آمریکا نتوانسته است در عملیات نظامی گسترده و طولانی مدت در افغانستان و عراق به برتری دست پیدا کند.

۲- ایالات متحده در وقایع سال ۲۰۰۸ در گرجستان و ۲۰۱۴ در اوکراین، به روسیه پاسخ ضعیفی داد.

۳- واشنگتن در حل منازعات در خاورمیانه - در سوریه و یمن و همچنین در لیبی- ابتکار عمل را به مسکو، تهران و آنکارا واگذار کرد.

۴- ایالات متحده نتوانسته است مانع از تقویت قدرت چین، تسلط بر دریاهای شرقی چین و جنوب چین و افزایش نفوذ خود از طریق ابتکار اقتصادی پروژه یک کمربند- یک جاده شود.

۵- آمریکا بدون موفقیت سعی کرد به مخالفان خود نزدیک شود و (دونالد ترامپ) می‌خواست این کار را با کره شمالی و حتی با ایران انجام دهد. علاوه بر این، واشنگتن نتوانست متحدان خود را از همکاری با رقبای خود منصرف کند.

کاتز همچنین خاطرنشان کرد که خروج ارتش آمریکا از افغانستان و برنامه ریزی خروج از عراق در اواخر سال ۲۰۲۱ آخرین نشانه‌هایی است که از پایان جهان تک قطبی به رهبری ایالات متحده (در صورت وجود آن) حکایت می‌کند.

نویسنده می‌افزاید: «درباره نظم جهانی در آینده، اجماعی بین متخصصان وجود ندارد. برخی معتقدند که چین ممکن است قدرت غالب بعدی شود، برخی دیگر متقاعد شده اند که جهان بار دیگر دو قطبی خواهد شد - با مراکزی در پکن و واشنگتن. با این حال، در این سیستم ممکن است نیروی سومی وجود داشته باشد که بتواند بین جمهوری خلق چین و ایالات متحده و روسیه تعادل برقرار کند».

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.