معادله سید حسن نصرالله برای قدس چگونه به موجودیت اسرائیل پایان می‌دهد؟


دکتر سلیم الحص، نخست‌وزیر اسبق لبنان در مقاله‌ای به بررسی اهمیت معادله سید حسن نصرالله با عنوان «قدس در برابر جنگ منطقه‌ای» و نقش آن در پایان دادن به موجودیت رژیم اشغالگر پرداخت.

8/11/2021 7:36:35 AM
کد خبر: 7038

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم و به نقل از روزنامه الوطن سوریه، دکتر «سلیم الحص» نخست وزیر اسبق لبنان در مقاله‌ای نوشت، مسئله اصلی ما اکنون «قدس» است؛ چرا که اگر قدس از بین برود فلسطین از دست رفته است و اگر فلسطین نابود شود امت عربی اسلامی نابود می‌شود.

این مقاله دکتر سلیم الحص یک بیانیه سیاسی و یا به منظور تثبیت یک موقعیت خاص نیست و وی به عنوان یک سیاستمدار و دانشگاهی عرب و پس از انجام مطالعات و بررسی‌های عمیق درباره جزئیات مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله ملی و اسلامی و عربی به این نتیجه رسید که قدس یک نماد دینی و سیاسی مشترک بوده و ستون‌های اصلی مسئله فلسطین و امت عربی -اسلامی را تشکیل می‌دهد.

بر همین اساس نخست وزیر اسبق لبنان معتقد است بنا به اهمیت قدس باید با همه روش‌های ممکن توطئه‌هایی که برای اشغال قدس در نظر گرفته شده از بین برود و در این صورت پایان موجودیت صهیونیستی و به تبع آن نابودی پروژه تثبیت اشغالگری اسرائیل در فلسطین رقم خواهد خورد.

بر اساس این گزارش در سال 1967 حمله اسرائیل به مصر تنها با هدف از بین بردن «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور وقت این کشور و از سردمداران مبارزه با پروژه صهیونیستی، نبود؛ بلکه صهیونیست‌ها قصد داشتند شهر قدس در فلسطین را با توجه به موقعیت دینی و سیاسی آن اشغال کنند و از سوی دیگر اصل پروژه اشغالگری اسرائیل علیه فلسطین و از بین بردن مسئله آن تنها بعد از اشغال قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ممکن می‌شد.

دکتر سلیم الحص در مقاله خود نوشته است، قدس رمز ورود به آرمان و مسئله فلسطین بوده و کد پیچیده‌ای است که باید رمزگشایی شود؛ به ویژه اگر ما بخواهیم پروژه اشغالگری اسرائیل در فلسطین را نابود کنیم. همچنین با توجه به نماد و ارزش دینی و سیاسی قدس این شهر تنها متعلق به فلسطین نیست؛ بلکه برای همه امت عربی اسلامی است.

طبق این مقاله در همین زمینه سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان استراتژی جدیدی برای محور مقاومت با محوریت توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به قدس آغاز و شعار استراتژیک خود را به این شکل مطرح کرد: «هرگونه تجاوز به قدس و مقدسات آن به معنای جنگ منطقه‌ای است».

در برابر معادله سید حسن نصرالله بسیاری از ناظران و محققان و حتی دشمن صهیونیستی غافلگیر شدند؛ چراکه مقامات صهیونیست به خوبی می‌دانند شعار دبیرکل حزب الله برابر واقعیت است، همان طور که در گذشته نیز ثابت شده است. همچنین این معادله‌ای که دبیرکل حزب‌الله عنوان کرد یک توسعه کیفی و استراتژیک در دستور کار مقاومت است که آن را قادر می‌سازد آمادگی ورود به هر جنگی را داشته باشد و این نتیجه برنامه‌ریزی و پیشرفت فنی و نظامی در کل محور مقاومت است.

نخست وزیر اسبق لبنان در ادامه مقاله خود چنین آورده که سید حسن نصرالله شعار قدس در برابر جنگ منطقه‌ای را بر اساس محاسبات دقیق مطرح کرد؛ چرا که او به خوبی از اهمیت دینی و سیاسی قدس آگاه بوده و همچنین مقاصد و توطئه‌های دشمن صهیونیستی را به خوبی می‌داند. علاوه بر آن معادله جدیدی که دبیرکل حزب‌الله درباره قدس اعلام کرد به معنای حفظ وضعیت موجود در این شهر نیست؛ بلکه این معادله نشان می‌دهد که شمارش معکوس برای نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی آغاز شده و این همان معادله‌ای است که پایان قطعی هر گونه اشغالگری از فلسطین را تضمین می‌کند.

دکتر سلیم الحص افزود، آنچه که همه درباره سیدحسن نصرالله می‌دانند و کاملاً شناخته شده این است که او شعارهای خشن با هدف ایجاد سروصدا و هیاهو مطرح نمی‌کند و یا صرفاً اهل تهدید کردن نیست. دبیرکل حزب‌الله آن چیزی را می‌گوید که از آن مطمئن بوده و یک مطالعه و محاسبه دقیق روی آن انجام داده است. همچنین سید حسن نصرالله در افتتاحیه کنفرانس رسانه ملی که اخیراً برای توسعه گفتمان مقاومت در لبنان برگزار شده بود نیز مجددا به شعار «قدس در برابر جنگ منطقه‌ای» اشاره و بر ضرورت رسیدن به مرحله تحقق این شعار تاکید کرد و گفت که پیشرفت تاریخی در نبرد «شمشیر قدس» در این است که مقاومت غزه برای محافظت از قدس و مردم آن و نه صرفاً برای محافظت از مردم غزه وارد جنگ شد و این همان چیزی است که محور مقاومت بر پایه آن بنا شده است.

در گزارش مذکور آمده است، گروههای مقاومت در نوار غزه با هدف جلوگیری از آوارگی اجباری مردم از محله الشیخ جراح قدس توسط دشمن صهیونیستی، وارد جنگ شدند و تغییر استراتژیک در عملکرد مقاومت فلسطین در همین مقوله دفاع از قدس بودکه بازتاب شعار سید حسن نصرالله مبنی بر قدس در برابر جنگ منطقه‌ای است.

در این زمینه 3 نکته حائز اهمیت است:

-پس از جنگ اخیر غزه چندین نشست و سمینار رسانه‌ای در بیروت برگزار شد تا درباره چارچوب‌های لازم برای محافظت از دستاوردهای نبرد شمشیر قدس که با پیروزی گروه‌های مقاومت همراه بود بحث شود. در همین زمینه اهمیت و نقش رسانه‌ها به خوبی روشن می‌شود؛ چراکه رسانه‌های مقاومت بعد از پایان نبرد شمشیر قدس و نیز در جریان این جنگ به شکل کامل به پوشش آن در قالب اخبار و تحلیل و گزارش‌های تصویری و ... پرداختند اما متاسفانه تبلیغ و تاکید بر معادله قدس در برابر جنگ منطقه‌ای که ناشی از نتایج همین نبرد شمشیر قدس بود متوقف شده است.

-نکته دوم که باید به آن توجه شود اینجاست که بعد از جنگ اخیر غزه دشمن صهیونیستی در عملیات‌های گاه و بی گاه به محاصره ساکنان محله الشیخ جراح در قدس اشغالی و حمله به منازل آنها ادامه می‌دهد و همچنین شاهد تکرار یورش‌های شهرک‌نشینان و نظامیان افراطی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی هستیم که لازم است قاطعانه با آن برخورد شود.

-نکته سوم آنجاست که تثبیت شعار دفاع از قدس نباید تنها محدود به دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی باشد بلکه عملیات بازدارندگی مقاومت باید همچنان ادامه پیدا کند تا دشمن صهیونیستی بفهمد که واقعیت‌های روی زمین بعد از نبرد شمشیر قدس مانند قبل از آن نیست و همانگونه که سید حسن نصرالله تاکید کرد هرگونه تجاوز علیه اهالی قدس یا دستکاری در جغرافیا و هویت این شهر منجر به یک جنگ منطقه‌ای می‌شود.

دکتر سلیم الحص در ادامه تاکید کرد، از آنجا که تنها نبرد ما با دشمنان این است که آنچه با زور گرفته شده تنها با زور پس گرفته می‌شود محور مقاومت و نیروی موشکی آن باید دشمن را از هرگونه اقدامی که با هدف اشغال اراضی و آواره کردن مردم قدس انجام میدهد باز دارد.

وی در پایان اشاره کرد که فرآیند بازدارندگی باید مطابق با آنچه که اخیراً در جنوب لبنان اتفاق افتاد باشد؛ جایی که دشمن صهیونیستی سعی کرد قواعد درگیری را که از سال 2006 حاکم بود زیر پا بگذارد اما پاسخ موشکی مقاومت منجر به عقب نشینی دشمن شد. همچنین از آنجا که دشمن فقط زبان زور را می‌فهمد معادله شمشیر قدس باید با موشک‌هایی که از غزه به سمت دشمن صهیونیستی پرتاب می‌شوند تثبیت گردد و نه تنها و گروه‌های مقاومت فلسطین بلکه همه محور مقاومت از غزه تا جنوب لبنان و سوریه و عراق و حتی یمن موظفند در این ماموریت مشارکت کنند تا در نهایت به تثبیت معادله استراتژیک سید حسن نصرالله برسیم و آن را معادله‌ای ثابت و موثر در هر زمان و مکان قرار دهیم. بر این اساس همه سازشکاران عرب متوجه می‌شوند که محور مقاومت در حال حاضر دارای اراده و قدرت پایداری است که به آن اجازه می‌دهد هر زمان برای دفاع از قدس و فلسطین آماده ورود به جنگ منطقه‌ای باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.