روابط اقتصادی ایران و چین به روایت آمار


چین بزرگ ترین واردکننده نفتی و سرمایه گذار خارجی در ایران محسوب می شود.

8/23/2021 8:10:15 AM
کد خبر: 7095

چین بزرگ ترین واردکننده نفتی و سرمایه گذار خارجی در ایران محسوب می شود.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا و به نقل از چاینا بریفینگ، ایران یکی از شرکای تجاری مهم چین در خارمیانه است که در سال های اخیر، دو کشور از طریق امضای موافقت نامه های مختلف در حوزه تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و بانکی تلاش کرده اند این مناسبات را تقویت کنند. از آنجا که ایران یکی از اجزای اصلی پروژه جاده و کمربند چین است و نقش مهمی در تامین نفت مورد نیاز چین دارد، روابط دو کشور حتی پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ نیز ادامه یافت.

اگرچه تحریم های آمریکا علیه بخش های مختلف اقتصاد ایران روی تجارت این کشور با چین تاثیر منفی گذاشته اما چین کماکان یکی از سه شریک بزرگ تجاری ایران و بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی در این کشور بوده است. طبق اعلام وزارت بازرگانی چین، تنها در سال ۲۰۱۹ قراردادهایی به ارزش ۳.۴۱ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری شرکت های چینی در ایران به امضای طرفین رسیده است.  

اوج تحرک در روابط اقتصادی دو کشور را می توان در امضای قرارداد ۲۵ ساله همکاری های استراتژیک ایران و چین دانست که به عنوان بخشی از این قرارداد، چین متعهد به ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایران طی بازه فوق شده است. حجم روابط تجاری دو کشور در سال های اخیر حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده که طرفین در تلاش اند تا این عدد را ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهند.  

چین بزرگ ترین تامین کننده تجهیزات الکتریکی، صوتی- تصویری، شیمیایی و صنعتی ایران است. از طرف دیگر ایران هفتمین صادرکننده بزرگ نفت به چین محسوب می شود و واردات نفت از ایران حدود ۶.۵ درصد کل واردات نفتی چین را تشکیل می دهد.

در نتیجه تحریم ها و شیوع کرونا، اقتصاد ایران اخیرا دچار مشکلات زیادی شده است اما روند مناسبات اقتصادی دو کشور رو به گسترش بوده است. در نهایت اگرچه هر دو کشور با سیاست های آمریکا به صورت کلی مخالف اند اما احیای برجام بر روی روند آتی مناسبات اقتصادی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.  

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.