دانش فنی ساخت "قالب‌های کریستالیزاتور" در خطوط ریخته‌گری فلزات بومی شد


دانش فنی ساخت قالب‌های کریستالیزاتور برای استفاده در خطوط ریخته‌گری پیوسته فلزات در ایران بومی شد؛ این دستاورد حاصل تلاش ۱۵ ساله پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی تهران است و پیش از این به علت فناوری تولید و پیچیدگی‌های آن در ایران تولید نمی‌شد.

9/14/2021 8:18:05 AM
کد خبر: 7213

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم؛ مدیر طرح فناورانه تولید قالب‌های کریستالیزاتور برای صنایع فولادریزی کشور از بومی شدن  دانش فنی ساخت قالب‌های کریستالیزاتور برای استفاده در خطوط ریخته‌گری پیوسته فلزات  خبر داد و گفت: این دستاورد حاصل تلاش 15 ساله پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی تهران است و پیش از این به علت فناوری تولید و پیچیدگی‌های آن به هیچ عنوان در ایران تولید نشده است.

سید حسن سجادیان با بیان این‌که کریستالیزاتورها، قالب‌های صنعتی هستند که برای ریخته‌گری پیوسته انواع فلزات از جمله فولاد، مس و غیره  استفاده می‌شود، تصریح کرد: این قالب‌ها که انواع مختلفی دارند مذاب فلزات را به شکل‌های مختلف شکل‌دهی کرده و مواد خام ( اسلب‌های فلزی) مورد نیاز صنایع دیگر را تولید می‌کنند؛ انواع شمش فولادی که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساخت وساز بصورت تیرآهن، میل‌گرد و انواع ورقها ... استفاده می‌شود، محصول نهایی همین فرآیند محسوب می‌شود.

مدیر این طرح فناورانه گفت: نتیجه اجرای این طرح فناورانه، دستیابی به دانش فنی و فناوری ساخت اسلب‌های چهار تکه کریستالیزاتور برای صنایع فولادسازی بود؛ از نکات کلیدی که در مسیر دستیابی به این فناوری مورد توجه قرار گرفت، ابعاد بزرگ صفحات و آلیاژ ویژه مورد نیاز برای ساخت آن‌ها بود چراکه صفحات بزرگ از حساسیت بالاتری برخوردار است.

مدیر طرح فناورانه تولید قالب‌های کریستالیزاتور برای صنایع فولادریزی کشور خاطرنشان کرد: حساسیت این محصول به جنس آلیاژ خاصی که با آن ساخته وسپس صفحات آن شکل‌دهی شده، برمی‌گردد. این قالب چون با مذاب اولیه فولاد با دمای بالا در تماس است، تنش‌های حرارتی و سایشی بالایی را باید تحمل کند و تخریب آن هزینه‌های زیادی را به صنعت تحمیل خواهد کرد.

سجادیان ادامه داد: این تجهیز از جایگاه ویژه‌ای در خطوط ریخته‌گری پیوسته کارخانجات فولاد برخوردار است و به‌عنوان یکی از تجهیزات استراتژیک خطوط تولید شناخته می‌شود و در صورت اعمال تحریم و عدم دسترسی کارخانجات به آن، مطمئناً خطوط تولید متوقف خواهند شد.

بومی‌سازی فناوری ساخت چندین نوع کریستالیزاتور و تولید انبوه آن

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی از حدود 20 سال پیش تحقیقات خود را در زمینه قطعات مسی آغاز کرد و تاکنون فناوری ساخت چندین نوع کریستالیزاتور از جمله چرخ مسی برای ریخته‌گری پیوسته آلومینیوم، مس و دمبلوک برای ریخته‌گری پیوسته مس را بومی کرده و به تولید نیمه صنعتی رسانده است.

مدیر طرح فناورانه تولید قالب‌های کریستالیزاتور برای صنایع فولادریزی کشور گفت: در صنعت فولاد انواع مختلفی از کریستالیزاتورها از جمله نوع تیوپی و نوع چهار صفحه‌ای استفاده می‌شود و در این طرح دانش فنی کریستالیزاتور نوع چهار صفحه‌ای برای خط ریخته‌گری پیوسته شرکت فولاد مبارکه بومی‌سازی شد.

صرف هزینه چند 10 میلیاردی برای به ثمر نشستن این طرح فناورانه

سجادیان ادامه داد: برای اجرای این پروژه، تیمی کامل از پژوهشگران رشته‌های مختلف مهندسی، تشکیل شد و با صرف چند ده میلیارد ریال هزینه، علاوه‌بر خرید و نصب برخی تجهیزات مورد نیاز برای تولید این صفحات در سازمان جهاد دانشگاهی تهران، از توانمندی و امکانات چند کارگاه و شرکت تولیدی نیز استفاده شد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون یک سری از این کریستالیزاتورها ساخته شده و در اختیار شرکت فولاد مبارکه قرار گرفته است که خوشبختانه با حمایت و پشتیبانی مدیریت محترم این شرکت، در خط تولید این کارخانه نصب شده و توانسته است تائیدیه عملکرد مرحله اول را از این شرکت دریافت کند؛ با توجه به این‌که ماده اولیه برای تولید این صفحات، مس است و این فلز در داخل کشور تولید می‌شود، بدون هیچ وابستگی به خارج کشور، تولید این قطعه با قیمت تمام شده مناسب، در کشور امکان‌پذیر است.

سجادیان ادامه داد: تولید بومی این محصول علاوه ‌‌بر رفع دغدغه مدیران صنعت برای دسترسی نامحدود به این قطعه حساس، باعث جلوگیری از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور می‌شود و انشاالله با افزایش تعداد تولید، پیش‌بینی می‌شود قیمت تمام شده نسبت به نمونه‌های مشابه وارداتی، کاهش قابل توجهی داشته باشد.

تأکید بر ضرورت حمایت جدی صنایع از تولید این محصول برای رسیدن به تولید در مقیاس صنعتی

وی درباره مشکلات موجود در راه دستیابی به این فناوری گفت: برخی صنایع بزرگ از تولید این محصول استقبال کردند و در این راه همیاری موثری داشته‌اند که همین جا لازم است از بخش بومی‌سازی و خرید تجهیزات، ریاست تعمیرات و مدیریت محترم شرکت فولاد مبارکه تشکر و قدردانی کرد که همیاری موثری در مسیر موفقیت این طرح فناورانه داشته‌اند.

مدیر این طرح فناورانه ابراز امیدواری کرد که دیگر صنایع فولادسازی نیز در مسیر توسعه این طرح و جهت انجام تست‌های میدانی، همکاری مناسبی با محققان به عمل آورند؛ این طرح تا این مرحله با بودجه‌های مربوط به طرح‌های فناورانه و از منابع داخلی جهاد دانشگاهی اجرا شده و ادامه فعالیت به جلب سرمایه‌گذار نیازمند است.

سجادیان خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با انجام این طرح نشان داد توانایی عبور از موانع با اتکا به توان داخلی را دارد و در صورت دریافت حمایت لازم، می‌تواند مشارکت خوبی در شکوفایی و استقلال صنعتی کشور داشته باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.