بکارگیری توان "شرکت‌های دانش‌بنیان" دانشگاه آزاد برای حل مشکلات کشور+ تصاویر


در نمایشگاه دستاوردهای فناوری و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۰۰۰ محصول واحدها و ۸۰ شرکت دانش‌بنیان پارک علم و فناوری این دانشگاه ارائه شد؛ توان و ظرفیتهای علمی و پژوهشی‌ای که بکارگیری آنها حل مشکلات کشور را در پی دارد.

12/30/2018 9:30:18 AM
کد خبر: 723

 

 

به گزارش سارنا به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، نمایشگاه دستاوردهای فناوری و پژوهش دانشگاه آزاد در سالن 38B نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران از سوم تا ششم دی ماه در فضایی حدود 1700 متر‌مربع و با حضور 31 استان و دو واحد مستقل علوم تحقیقات و نجف‌آباد برگزار و 1000 محصول فناوری و پژوهشی در 40 غرفه این نمایشگاه ارائه شد.

همچنین در این نمایشگاه 80 شرکت دانش‌بنیان از مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد حضور داشتند که تعدادی از آنها محصولاتشان را مدتی است تجاری‌سازی کرده و هم‌اکنون به فروش و ارتباطات بین‌المللی رسیده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه که پیش از این با بازدید رییس‌جمهور از آن، خبرساز شده بود، خودروی برقی یوز دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است.

خودروی یوز کاملا برقی و بدون آلودگی صوتی و زیست محیطی است که فضای پارک بسیار کم و حدود  یک‌سوم خودروهای معمولی، اشغال می‌کند و حداکثر سرعت آن به 80کیلومتر در ساعت می‌رسد.

ظرفیت این خودرو، دو سرنشین است که پشت سر یکدیگر قرار می‌گیرند، جنس بدنه‌ آن فایبرگلس است و با سه ساعت شارژ با برق شهری می‌تواند مسافت 100 کیلومتر را طی کند.

خودرو یوز، مجوزها و استانداردهای لازم برای ورود به بازار را کسب کرده است و پلاک‌گذاری  آن نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تحت عنوان شرکت پیشران خودرو اسپیدا زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در حال فعالیت است و مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور هم قرار گرفته است.

به گفته مهندس پورحسین، یکی از دانشجویان مشغول در این طرح، کار روی طرح اولیه این خودرو از سال 93  شروع شده است و در حال حاضر پنج نمونه از این خودرو ساخته شده است و 100 نمونه نهایی در حال ساخت است که برای آن خط تولیدی طراحی و ساخته شده است.

وی می‌گوید: پنج نمونه ساخته شده، هم‌اکنون در حال تست است که اگر مشکلی در آنها وجود داشته باشد، برطرف شود.

طبق اظهار پورحسین، سری کوادری‌سایکل از سال 2012 در جهان فراگیر شده است که در صورت ورود به ایران، قیمت آن بسیار زیاد خواهد بود.

یکی دیگر از غرفه‌های فعال دانشگاه آزاد در نمایشگاه امسال که با حدود  70 محصول به نمایشگاه آمده، غرفه مربوط به استان اصفهان است که در غرفه آنها محصولاتی در زمینه‌های مختلف به چشم می‌خورد اما آنچه در میان دستاوردهای این غرفه، از دستاوردهای برق و مکانیک گرفته تا دستاوردهای دارویی آنها، از سوی مسئول غرفه به عنوان کار برجسته معرفی می‌شود، چند نوع خوراک اسب است که توسط دانشجویان واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شده است.

شرکت دانش‌بنیان پارس مهردانش ایرانیان زیر نظر واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی، خوراکی ویژه مادیانهای شیرده، مادیانهای آبستن، کره اسبها و اسبهای ورزشی ساخته است که در مقایسه با نمونه‌های داخلی و خارجی مشابه به دلیل استفاده از ترکیب کاملاً گیاهی داخلی، از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

دو نوع خوراک درمانی بیماری کولیک اسب و خوراک شیرافزای اسب نیز از محصولات دیگر این شرکت است که به گفته محمدعلی حلیلی، نماینده این شرکت در غرفه، خوراک شیر‌افزا در سه جا تست شده که میزان شیردهی را به دو برابر افزایش داده است.

وی می‌گوید: نمونه‌های مشابه خارجی خوراک درمان کولیک، قیمتی حدود 800 تا 900 هزار تومان دارد اما نمونه تولید شده شرکت پارس مهردانش ایرانیان، به دلیل استفاده از مواد اولیه داخلی، 45هزار تومان قیمت دارد.

حلیلی مشکلات مالی را مانعی برای صادرات شرکت دانش‌بنیان می‌داند در حالی که رواج بیماری کولیک اسب در کشورهای آمریکای جنوبی، حاشیه خلیج فارس و بعضی کشورهای اروپایی بازار خوبی برای صادرات این محصول است.

طبق اظهار نماینده شرکت پارس مهردانش ایرانیان، این خوراک روی پنج اسب دارای بیماری کولیک در اصفهان تست شده است که همه آنها درمان شده‌اند.

در بخش شرکتهای دانش‌بنیان حاضر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از شرکتهای حاضر که صادرات و ارتباطات بین‌المللی زیادی دارد، شرکت "فدک‌گل لیان" است که در زمینه کاکتوس و ساکولنت فعالیت می‌کند.

این شرکت سه سال است که کار خود را در ایران شروع کرده و قبل از آن، مهندس حسین جعفرزاده، رییس هیئت مدیره شرکت، بخش زیادی از تولید لاکی‌بامبو جهان را، در شرکتی در مالزی در دست داشته است.

این شرکت در طول این سه سال از پنج تولید‌کننده به حدود 300 تولید‌کننده رسیده است و به پروسه خاصی دست یافته است که می‌تواند در زمینی با اندازه 4 متر تا چند هکتار که در بندرعباس به‌زودی افتتاح می‌شود، تولیدات داشته باشد و در حال حاضر محصولات خود را به پنج کشور روسیه، قزاقستان، هند، عمان و هلند صادر می‌کند و به دنبال این است تا در 10 سال آینده به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاکتوس در جهان تبدیل شود.

پیش از این در فضای حدودی 100 متر‌مربع، 100 تا 200 گیاه کاشته می‌شد در حالی که طبق روشی که این شرکت به آن دست یافته است در یک متر‌مربع می‌توان 1000 گیاه کاشت و با توجه به وجود کشورهایی مانند روسیه که روزانه به یک میلیون گیاه نیاز دارند، بازار خوبی برای محصولات تولیدی این شرکت در جهان وجود دارد.

از دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد، شرکت دانش‌بنیان "روبینا آفاق گستر" است که پیش از این به پنج قاره جهان به خصوص حوزه خلیج‌فارس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا، صادرات زعفران داشته است  اما مشکلی که در مورد صادرات زعفران، مخصوصا به کشورهای اروپایی وجود دارد، صنعت بسته‌بندی این محصول در ایران است که به تازگی این شرکت به بسته‌بندی نوین بر پایه آلومینیوم، پلی‌اتیلن و مقوا و بر مبنا استاندارد CE دست‌ یافته است که در آن از چسب استفاده نمی‌شود.

نمایشگاه دستاوردهای فناوری و پژوهش دانشگاه آزاد به منظور ارائه آخرین دستاوردهای فناوری و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف دیده شدن این محصولات برای ارتباط صنعت با دانشگاه برگزار شد و محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، آن را شروعی برای دوره جدید این دانشگاه در زمینه پژوهش و فناوری دانسته است که در این دوره جدید، دانشگاه آزاد سعی دارد با اتکا به ظرفیتهای علمی و پژوهشی و با به کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان خود، در راستای حل مشکلات کشور گام‌های بردارد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.