بازنشر: ویتامین پرچمدار در برابر کرونا/ 60 درصد ابتلای بیشتر در صورت کمبود این ویتامین


مطالعات پیشین پیوندی بین سطوح کم این ویتامین و نرخ های بالاتر دیگر بیماری های تنفسی مانند آسم، سل و و عفونت های ویروسی حمله کننده به ریه ها را نشان داده بودند.

9/22/2021 9:37:24 AM
کد خبر: 7273

ویتامین D نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن انسان دارد و سلامت سلول های T و ماکروفاژها (درشت‌خوارها) که با عفونت مبارزه می کنند را تقویت می کند.

 
 
 

به گزارش سارنا به نقل از عصرایران، مطالعات پیشین پیوندی بین سطوح کم ویتامین  Dو نرخ های بالاتر دیگر بیماری های تنفسی مانند آسم، سل و و عفونت های ویروسی حمله کننده به ریه ها را نشان داده بودند.

در شرایطی که برخی نظریه ها مصرف ویتامین D را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه بالقوه مطرح کرده اند، داده ها برای اثبات این ارتباط محدود هستند و پزشکان هشدار داده اند که حتی اگر این ویتامین تاثیری داشته باشد، به تنهایی برای محافظت در برابر کروناویروس جدید کافی نیست.

مطالعه ای جدید از دانشگاه شیکاگو، نخستین مطالعه ای است که نرخ های بالاتر کووید-19 در افرادی که اخیرا - طی یک سال گذشته - با کمبود ویتامین D مواجه بوده اند را نشان می دهد.  

همچنین، مشخص شده است افرادی که به کمبود ویتامین D مبتلا بوده اما این شرایط را درمان کرده بودند، احتمال کمتری داشته است که نتیجه آزمایش آنها برای بیماری کووید-19 مثبت باشد. اما مولفان این مطالعه هشدار داده اند که برای اثبات این که تقویت سطوح ویتامین D به پیشگیری از عفونت کمک خواهد کرد باید آزمایش های بالینی انجام شوند.

کمبود ویتامین D موضوع مشترکی است که چندین گروه در معرض خطر بالا برای ابتلا به کووید-19 و تجربه بیماری شدید شامل افراد مسن، افراد چاق و افراد رنگین پوست را به هم متصل می کند.

منبع اصلی تامین ویتامین D برای انسان نور خورشید است. قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید موجب تولید این ویتامین در بدن انسان می شود.

افراد مسن، که بین آنها مشکلات حرکتی رایج است، احتمال بیشتری دارد در خانه و فضاهای داخلی باقی مانده و نور خورشید و ویتامین D که به واسطه آن تولید می شود را از دست بدهند.

سطوح بالاتر ملانین در پوست افرادی با رنگ سیاه و قهوه ای نیز جذب این ویتامین را برای بدن دشوار می کند.

به همین منظور، پژوهشگران دانشگاه شیکاگو پیوند بین ویتامین D و کووید-19 را در گروهی که تعداد افراد غیر سفید پوست در آن به طور قابل توجه ای بیشتر بود، بررسی کردند.

نتیجه آزمایش ابتلا به کروناویروس جدید برای 12 درصد افراد گروهی که بیشترین میزان ویتامین D را در بدن خود داشتند، مثبت بود.

در مقابل، نتیجه آزمایش 19 درصد افراد گروهی که سطوح پایین ویتامین D را در بدن خود داشتند، مثبت بود.

به سختی اثبات می شود که ویتامین D می تواند افراد را از ابتلا به کروناویروس جدید باز دارد، اما اختلاف قابل توجه در مثبت بودن نتایج آزمایش نشان می دهد ممکن است این ماده مغذی تاثیراتی داشته باشد.

نتایج مطالعه دانشگاه شیکاگو با نتایج مطالعه ای که اخیرا در انگلیس منتشر شد، مغایرت دارد. در آن مطالعه هیچ پیوندی بین کمبود ویتامین D و عفونت کرونا مشاهده نشده بود.

با این وجود، نمونه های خون مورد استفاده برای تعیین آن اختلاف مربوط به 10 تا 14 سال پیش از انجام مطالعه بوده و در بیوبانک بریتانیا ذخیره شده بودند.

به گفته دکتر دیوید ملتزر، یکی از مولفان مطالعه دانشگاه شیکاگو، این افراد ممکن است تحت درمان قرار گرفته باشند و آگاهی از این که آیا آنها در زمان آزمایش های کرونا یا نزدیک به زمان انجام آن کمبود ویتامین D داشته اند یا خیر دشوار است.

از نظر علمی، ما می خواهیم آزمایشی تصادفی داشته باشیم تا نشان دهد آیا ویتامین D خطر کووید-19 را کاهش می دهد یا خیر اما این خود ما هستیم که درباره کارهایی که می توانیم برای خود انجام دهیم، تصمیم گیری می کنیم.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید طی روز و همچنین مصرف مکمل های ویتامین D از توصیه های دکتر ملتزر است.

کارشناسان کلینیک مایو دریافت 600 واحد بین المللی ویتامین D در روز چه از طریق نور خورشید یا مکمل ها را توصیه کرده اند. به طور کلی، مصرف تا 2,000 واحد بین المللی ویتامین D در روز بی خطر در نظر گرفته می شود، اما هر فردی که در معرض خطر بیماری کلیوی قرار دارد نباید این کار را انجام دهد زیرا میزان اضافه این ویتامین می تواند به کلیه ها آسیب رسانده و موجب تشکیل سنگ و مشکلات دیگر شود.

همچنین، مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند سطوح کلسیم را افزایش دهد، موجب برخی مشکلات گوارشی شده و در برخی موارد ممکن است حتی به تحلیل رفتن استخوان منجر شود. دکتر ملتزر به این نکته اشاره داشته است که دانشمندان همچنان نمی دانند سطح مطلوب ویتامین D به طور دقیق چه میزانی است و یا این که چه مقداری بیش از حد محسوب می شود.

دکتر ملتزر در مورد اختلاف نژادی در موارد کووید-19 می گوید که ویتامین D راه حل نیست، اما با توجه به یافته های مطالعه اخیر و تقریبا نرخ های دو برابر بیشتر کمبود ویتامین D بین آمریکایی های سیاه پوست در مقایسه با عموم مردم ممکن است نقشی داشته باشد.

به گفته دکتر ملتزر، دلایل بسیاری وجود دارند که آفریقایی آمریکایی ها و لاتین تبارها با موارد بیشتر ابتلا به کووید-19 مواجه هستند که از آن جمله می توان به حضور در مشاغلی که آنها را مجبور به خروج از خانه می کند و میزان دسترسی به خدمات درمانی اشاره کرد.

دکتر ملتزر معتقد است این که تمام تفاوت هایی که در نرخ های ابتلا به کووید-19 مشاهده می شوند را به یک توضیح بیولوژیکی محدود کنیم اشتباه است، اما این که توضیحات بیولوژیکی را در نظر نگیریم نیز اشتباه است و مداخلاتی مانند استفاده از مکمل های ویتامین D ممکن است تفاوت هایی را ایجاد کنند.

دانستنی‌هایی جالب درباره ویتامین D

کمبود ویتامین D شرایطی شایع در جهان است و برخی رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی غربی حاوی مقدار اندکی از این ماده مغذی هستند.

جدا از رژیم غذایی و روغن جگر ماهی کاد، تنها منبع طبیعی برای ویتامین D نور خورشید است، اما از آنجایی که افراد بسیاری در دنیای امروز بیشتر وقت خود را در فضاهای سرپوشیده سپری می کنند چندان در معرض خورشید قرار نمی گیرند.

در ادامه با نقشی که ویتامین D در بدن ایفا می کند بیشتر آشنا می شویم.

دانستنی‌هایی جالب درباره ویتامین D

ویتامینی که قند خون را کنترل کرده و به سطوح انسولین کمک می کند

در تلاش برای کنترل قند خون در نوجوانان مبتلا به اضافه وزن زیاد و در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت، پژوهشگران دانشگاه میسوری دریافتند که ویتامین D3 فوایدی را برای قند خون ارائه می کند که اثر آنها تقریبا مشابه با استفاده از داروی تجویزی است.

به گفته کاترین پیترسون، استادیار فیزیولوژی تغذیه و ورزش در دانشگاه میسوری، ما تنها با افزایش مصرف ویتامین D پاسخی دریافت کردیم که تقریبا به قدرتمندی آن چیزی بود که هنگام استفاده از دارویی تجویزی دیده می شود. ما کاهش در سطوح انسولین را مشاهده کردیم که به معنای کنترل بهتر گلوکز، به رغم عدم تغییر در وزن بدن، غذای مصرفی یا فعالیت جسمانی است.

پیرسون به این نکته اشاره دارد که دوز ویتامین D مصرفی نوجوانان چاق (4,000 واحد بین المللی در روز) حاضر در این مطالعه چیزی نیست که به همه توصیه شود. برای پزشکان، پیام اصلی این پژوهش آن است که وضعیت ویتامین D را در بیماران چاق خود کنترل کنند زیرا احتمالا با کمبود این ماده مغذی مواجه هستند. افزودن مکمل های ویتامین D به رژیم غذایی این افراد ممکن است اقدامی موثر برای درمان چاقی و مقاومت به انسولین مرتبط با آن باشد.

ویتامینی که کمر درد را کاهش می دهد

اگر با کمر درد مواجه هستید، در جهان تنها نیستید. کمر درد یک اپیدمی جهانی است. ممکن است شما و میلیون ها نفر دیگر در جهان به میزان کافی از سطوح کافی ویتامین ضد کمر درد برخوردار نباشید.

بنابر گزارش مرکز پژوهش تغذیه و سلامت سان لایت، کمبود ویتامین D موجب می شود تا افراد بسیاری در سراسر جهان از کمر درد رنج ببرند.

افزون بر این، پژوهشی در دانشگاه مینه‌سوتا نشان داد که افراد بسیاری که از کمردرد رنج می برند با کمبود وتامین D در خون خود مواجه هستند.

ویتامینی که از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند

خوردن شیرینی های چسبنده می تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. زمانی که آب نبات های شیرین به دندان ها می چسبند، باکتری های مضر از این ضیافت مضر لذت می برند. اما نتایج یک مطالعه درباره سلامت دهان و دندان نشان داد که ویتامین D می تواند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

پژوهشی که در دانشگاه واشنگتن انجام شد، نشان داد که ویتامین D با کاهش تقریبا 50 درصدی بروز پوسیدگی دندان مرتبط بوده است. نتایج این مطالعه بار دیگر مهر تاییدی بر اهمیت ویتامین D برای سلامت دهان و دندان است. کودکانی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کنند مستعد پوسیدگی دندان هستند.

ویتامینی که برای بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه مفید است

پژوهشگران در کره جنوبی دریافتند که یک ویتامین خاص برای پیشگری از ابتلا به عفونت ها در بیمارانی که عمل جراحی مغز و اعصاب انجام داده اند حیاتی است. بیمارانی که با کمبود این ویتامین مواجه بودند هرچه بیشتر ابتلا به بیماری همراه با عفونت را تجربه کردند.

این ماده مغذی ویتامین D است. پوست انسان می تواند با کمک نور خورشید این ویتامین را تولید کند، اما برخی افراد از دسترسی به نور خورشید محروم هستند. همچنین، زمانی که در بیمارستان بستری هستید چندان به نور خورشید دسترسی ندارید.

پژوهشگران کره ای به این نکته اشاره داشتند که کمبود ویتامین D در بیماران بستری در بخش مراقب های ویژه پس از انجام عمل جراحی مغز و اعصاب مساله ای مهم محسوب می شود. آنها دریافتند که کمبود این ویتامین با وضعیت ایمونولوژیک پیوند خورده است. کمبود ویتامین D می تواند اثر منفی بر وضعیت ایمونولوژیک شما داشته و ابتلای هرچه بیشتر به بیماری را موجب شود.

ویتامینی که به تامین انرژی بیشتر کمک می کند

بیماری کرون، یک بیماری گوارشی که به واسطه التهاب شکل می گیرد، می تواند ضعف عضلانی و خستگی را در پی داشته و به طور کلی موجب اختلال در زندگی عادی شما شود. اما پژوهشگران در کالج ترینیتی دوبلین، ایرلند، کشف کردند که ویتامین D به احیای سطوح انرژی و بازگشت به شرایط عادی زندگی کمک می کند.

مطالعه آنها نشان داد که مصرف روزانه 2,000 واحد بین المللی ویتامین D می تواند به احیای بافت عضلانی و کاهش بسیاری از ناراحتی های ناشی از بیماری کرون کمک کند.

شرکت کنندگان در این مطالعه که ویتامین D دریافت کرده بودند، افزایش انرژی ذهنی و کیفیت بالاتر زندگی خود را نیز گزارش کردند.

ویتامینی که خطر ابتلا به فیبروئید را کاهش می دهد

فیبروئیدها تومورهای غیر سرطانی رحم هستند. آنها اغلب موجب درد و خونریزی در زنانی می شوند که در مرحله پیش از یائسگی قرار دارند و دلیل اصلی هیسترکتومی (برداشتن رحم) در آمریکا است. اما پژوهشگران دریافتند زنان می توانند با مصرف ویتامین D خطر این مشکل دردناک را به میزان 30 درصد کاهش دهند.

مطالعه ای در دانشگاه جورج واشنگتن و دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی نشان داد زنانی که به میزان کافی ویتامین D مصرف می کنند در مقایسه با آنهایی که کمبود ویتامین D داشتند، 32 درصد احتمال کمتری دارد به فیبروئید مبتلا شوند.

در این مطالعه، خطر ابتلا به فیبروئید در زنانی که روزانه بیش از یک ساعت را در فضای آزاد سپری می کردند نیز 40 درصد کمتر بود.

مغز بدون این ویتامین سریع‌تر پیر می شود

نتایج دو مطالعه نشان داده اند که ویتامین D برای حفظ قدرت مغز با افزایش سن یک گزینه بسیار مهم است. بدون این ویتامین، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می یابد و توانایی های تفکر انسان هرچه بیشتر افت می کنند.

مطالعه ای در فرانسه نشان داد که مصرف ناکافی ویتامین D با خطر بیشتر ابتلا به بیماری آلزایمر پیوند خورده است. همچنین، مطالعه ای در مینیاپولیس، آمریکا نشان داد که سطوح پایین ویتامین D بین زنان مسن با احتمال بیشتر اختلالات شناختی و خطر بیشتر زوال شناختی پیوند خورده است.

ویتامینی که خطر سرطان را به نصف کاهش می دهد

پژوهشگران در اسکاتلند پس از اندازه گیری سطوح ویتامین در خون بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ دریافتند که یک ویتامین به طور خاص خطر مرگ را تا 50 درصد کاهش می دهد.

در این مطالعه، خطر مرگ برای افرادی که دارای بالاترین سطوح ویتامین D بودند، نصف افراد دیگر بود.

افراد مبتلا به سرطان مرحله دو بیشترین سود را از ویتامین D برده بودند. این مطالعه نشان داد 75 درصد افرادی که از بیشترین میزان ویتامین D در بدن خود برخوردار بودند، پس از گذشت پنج سال از درمان بیماری همچنان به زندگی ادامه می دهند. در مقابل، تنها 30 درصد افرادی که کمترین سطوح این ویتامین را داشتند را تا این اندازه زندگی کرده بودند.

نتایج نشان می دهند که ویتامین D با احتمال بیشتر بقا پس از ابتلا به سرطان پیوند خورده است، اگرچه ماهیت این ارتباط در این مطالعه روشن نبوده است.

به چه میزان ویتامین D نیاز داریم؟

ویتامین D تقریبا یک مکمل معجزه‌آسا است. این ماده مغذی برای سلامت استخوان، کمک به مبارزه با سرطان، و بهبود سلامت قلبی عروقی نیاز است. ویتامین D با علائم اسکلروز عضلانی، دیابت و آثار آن مبارزه می کند، تولید انسولین را برای کمک به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش می دهد، به درمان آرتریت روماتوئید، سوریازیس، و پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند. و این تنها گوشه ای از فواید این ویتامین کلیدی محسوب می شود.

بیشتر افراد ویتامین D را از سه منبع اصلی دریافت می کنند. پوست انسان در مواجهه با نور خورشید ویتامین D تولید می کند. این ویتامین را می توان از طریق مواد غذایی تامین کرد، به ویژه اگر ماهی های چرب مصرف کنید. و مکمل های ویتامین D نیز در دسترس هستند.

به گفته شورای ویتامین D آمریکا، دریافت 2,000 واحد بین المللی ویتامین D در روز احتمالا برای بیشتر افراد کفایت می کند، در شرایطی که افراد سیاه پوست به مقدار بیشتری از این ویتامین نیاز دارند. همچنین، این مرکز مصرف 5,000 واحد بین المللی ویتامین D در روز برای بزرگسالان را توصیه کرده است.

موسسه پزشکی آمریکا مصرف 4,000 واحد بین المللی ویتامین D در روز را برای افراد بزرگ‌تر از 9 سال توصیه می کند. این در شرایطی است که میزان مصرف روزانه این ماده مغذی نباید از 10,000 واحد بین المللی بیشتر شود، مگر این که پزشک آن را تجویز کرده باشد.

اطمینان حاصل کنید که مکمل ویتامین D مورد استفاده شما ویتامین D3 طبیعی (کلکلسیفرول) و نه ویتامین D2  مصنوعی (ارگوکالسیفرول) باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.