کتابی از "علامه مجلسی" درباره زندگانی امام حسن مجتبی (ع)


کتاب "زندگانى حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام"، تألیف علامه محمدباقر مجلسی ترجمه جلد دهم بحار الأنوار است.

10/3/2021 1:55:22 PM
کد خبر: 7327

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، کتاب "ترجمه جلد دهم بحار الأنوار یا زندگانى حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام"، تألیف علامه محمدباقر مجلسى، متوفى 1111 ق، ترجمه محمدجواد نجفى است. علی‌رغم آنچه مترجم روى جلد کتاب متذکر شده‏‌ که موضوع کتاب زندگانى حضرت امام حسن مجتبى است. قسمت اعظم کتاب، یعنى از صفحه 185 تا آخر کتاب راجع به زندگانى امام حسین (ع) است و حدود دو قسم از پنج قسم کتاب که در حدود 184 صفحه می‌شود، راجع به زندگانى امام حسن است. مترجم در ترجمه کتاب، مراعات سادگى ترجمه را کرده‏ است تا براى عموم مردم مورد استفاده قرار گیرد، همان طور که در کلیه ترجمه‏‌ها و تألیفاتشان مخصوصاً کتاب ستارگان درخشان، مراعات این مسئله را کرده‏‌اند.

علامه مجلسى به مناسباتى، بعضى از احادیث را مکرر نوشته است، لذا براى این که خوانندگان احساس خستگى نکنند، مترجم به جاى احادیث مکرر یا قسمتى از آنها، سه نقطه قرار داده‏ است. هر جا هم که شرح و بسطى نیاز بوده، نظریه خودش را میان پرانتز یا در پاورقى آورده‏‌اند، وی در پاورقى نظریات خود راجع به روایاتى که مضمون آنها منافى عقل و نقل بوده است، آورده است؛ به طور مثال گاهى راجع به بعضى روایات که مسائلى را به امام حسن (ع) منسوب کرده‏ که در شأن معصوم نبوده و شخصیت امام به دور از آنهاست، اشاره به ضعف روایت یا جزء اخبار آحاد بودنش مى‏‌کند یا اینکه مى‏‌نویسد روایت معارض دارد و باید جمع بین دو گروه روایات کرد.

بخشی از این کتاب اختصاص دارد به زندگانى امام حسن با عنوان فلسفه صلح امام حسن با معاویة بن ابوسفیان، شامل روایات مربوط به علت صلح امام حسن، روایت رسول خدا (ص) در مورد امام حسن و امام حسین علیهما السلام، نظر مردم در مورد صلح حضرت، فرمایشات امام حسن راجع به علت صلحشان با معاویه، اشاره به ظهور حضرت مهدى (عج) و انتقام ایشان، فرمایشات حضرت راجع به خلافت و شخصیت معاویه، توضیحات سید مرتضى در کتاب تنزیه الانبیاء، راجع به صلح امام است. بخش دیگری، راجع به کیفیت صلح امام حسن با معاویه که شامل روایات توطئه قتل امام حسن از طرف معاویه، نامه‌‏هاى ارسال شده از طرف امام به معاویه، اظهارنظر بعضى مورخین درباره فضائلى که براى عمر بن خطاب، عایشه، سعد بن ابى‏‌وقاص نقل شده است، بیان اشکالاتى راجع به صلح و جواب آنها اشاره به جزئیات زندگانى حضرت، اشاره به صلح‏نامه حضرت با معاویه است.

از جمله بخش‌های این کتاب درباره جریان‌‏هایى است که بین امام حسن و معاویه واقع شده و شامل روایاتى راجع به قتل عثمان، روایاتى مربوط به ابوسفیان، مناظرات حضرت با عمرو بن ابى‏‌وقاص ولید بن عقبه، عتبة بن ابى سفیان، مغیرة بن شعبه و مروان.  روایات مربوط به اهل زمانه، عشیره و یاران امام حسن و جریان‌هایى که بین آنها واقع شده،  روایاتى به تواریخ، احوال، اخلاق، مدت عمر، شهادت، دفن و فضیلت گریه بر امام حسن اشاره دارد.

جهت دریافت فایل مربوط به این کتاب (صرفاً بخش زندگانی امام حسن(ع))، می‌توانید به پیوست این خبر مراجعه کنید.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.