جایگاه کم‌فروغ رمزارزها در آینده اقتصاد جهان/ هشدار به مردم درباره افتادن در چاه ارز دیجیتال


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه دولت به‌صرف به‌روز نشان دادن خود، نباید رمزارزها را به‌رسمیت بشناسند گفت: مردم را در چاه ارزهای دیجیتال نیندازید.

10/5/2021 2:03:04 PM
کد خبر: 7335

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، آلبرت بغزیان با توصیه به احتیاط در خصوص رمزارزها تأکید می‌کند که نباید بانک مرکزی رمزارزها را به‌رسمیت بشناسد و نباید مردم را نسبت به تولید و استخراج و استفاده و مبادله ارزهای دیجیتال دعوت و توصیه کرد.

وی بازار رمزارزها را یک بازار 24ساعته می‌داند که تنها کسانی باید وارد این حوزه شوند که مسلط و آگاه و حرفه‌ای باشند.

او بر این باور است که به‌یاری ارزهای دیجیتال تلاش می‌شود یورو تضعیف شود و موجبات فروش بیشتر کالاها از طریق رمزارزها توسط کشورهایی که به بازار رمزارزها می‌دمند، فراهم شود.

دیگر نظرات بغزیان را در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌خوانید؛

*رمزارزها از اقتصاد جهان حذف نخواهند شد ولی جایگاهشان نیز ارتقا نمی‌یابد

جایگاه و آینده رمزارزها را چطور می‌بینید؟

ارزهای دیجیتال منبع ارزشی و هیچ‌گونه پشتوانه‌ای ندارند و براساس فرمولهای ریاضی ایجاد و دست به دست و مبادله می‌شوند.

بازار رمزارزها توسط افرادی خاص و با تحرکات آنها و البته متأثر از برخی مسائل، بازارش گرم و پررونق یا کم‌رونق می‌شود. به‌نظر من نهایت جایگاهی که رمزارزها می‌توانند در اقتصاد جهانی بیابند این‌که مانند مواد مخدر در اقتصاد جهانی خواهند بود نه حذف می‌شوند و نه جایگاهشان ارتقای آن‌چنانی می‌یابد.

*هدف تضعیف یورو و فروش کالا به‌یاری ارزهای دیجیتال است

آیا آمریکا و چین به‌سمت ارزهای دیجیتال و عرضه آن به‌صورت رسمی حرکت خواهند کرد؟

به‌نظر من نقشه این است که به‌یاری ارزهای دیجیتال، یورو را تضعیف کنند و کالاها از طریق رمزارزها مبادله شوند و به‌صورت دلار و طلا نگهداری شوند، از این منظر تلاش می‌شود افراد و کشورهایی که از این شرایط منتفع می‌شوند، ارزش رمزارزها را تقویت کنند تا بتوانند کالاهایشان را به‌یاری رمزارزهای دیجیتال به فروش برسانند.

*اقبال برای تولید ارزهای دیجیتال توسط کشورهای مواجه با محدودیت و دارای اقتصاد زیرزمینی بالا

چه کشورهایی به‌سمت ارزهای دیجیتال بیشتر می‌روند؟

اقبال از استخراج و مبادله ارزهای دیجیتال در برخی کشورها بالاست، کشورهای فقیر، کشورهایی که با محدودیتهایی به‌لحاظ تحریم و... روبه‌رو هستند و البته کشورهایی که اقتصاد زیرزمینی درصد زیادی از اقتصادشان را تشکیل می‌دهد و به‌یاری رمزارزها می‌توانند به فعالیتهای غیرقانونی یا مجرمانه اقدام کنند، همچنین کشورهایی که قیمت انرژی در آنها پایین‌تر است، ورود به حوزه ارزهای دیجیتال برایشان جذاب و مقرون به صرفه است.

چه توصیه‌ای به دولت در حوزه رمزارزها دارید؟

دولت و بانک مرکزی رمزارزها را به‌رسمیت نشناسند، باید در خصوص آنها با احتیاط پیش رفت، حوزه رمزارزها با نوسانات شدید و با ریسکها و خطراتی بسیاری روبه‌رو است.

دولت به‌صرف به‌روز نشان دادن خود، نباید رمزارزها را به‌رسمیت بشناسد.

گرچه استفاده از رمزارزها برای نقل و انتقال پولهای بلوکه‌شده، دور زدن تحریمها و... جذابیتها و مزایایی دارد ولی با خطر استفاده از آنها در حوزه پولشویی و قاچاق و... نیز مواجه هستند.

نباید مردم را نسبت به تولید و استخراج و استفاده و مبادله ارزهای دیجیتال دعوت کرد و نباید آنها را در چاه ارزهای دیجیتال انداخت. حمایت از ورود مردم به‌خصوص مردم فقیری که به‌دنبال محل درآمدی برای خود می‌گردند، ممکن است به‌ضرر آنها تمام شود. افراد به‌منظور استخراج رمزارز و کسب درآمد به‌امید اعتماد به سخنان یک مسئول و... ممکن است وارد این حوزه شوند و سپس با بروز نوسانات در این حوزه، دچار ضرر شوند.

بازار رمزارزها یک بازار 24ساعته است، تنها کسانی می‌توانند وارد این حوزه شوند که مسلط، آگاه و حرفه‌ای باشند.

* مریم سلیمی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.