مناسب ترین واکسن کرونا برای کودکان/ آیا واکسن برکت به کودکان هم تزریق می‌شود؟


متخصص کودکان درباره تزریق واکسن کرونا در کودکان توضیح داد.

10/9/2021 11:04:30 AM
کد خبر: 7347

به گزارش سارنا به نقل از فارس، سیدعلیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به این پرسش که کودکان بهتر است چه نوع واکسنی را دریافت کنند گفت:‌ در این زمینه ما انتخاب و گزینه موردنظری نداریم، لذا تنها واکسن موجودی که امتحان شده و می‌توان برای افراد زیر ۱۸ سال مورد استفاده قرار داد، واکسن چینی سینوفارم است.

وی اضافه کرد: منتها واکسن برکت نیز اکنون در حال تست برای کودکان است تا مشاهده کنیم آیا این نوع واکسن برای این سنین نیز ایمن هست یا خیر که به احتمال زیاد نتایج آن مثبت خواهد بود اما هنوز این نتایج این بررسی اعلام نشده و اکنون همان واکسن سینوفارم در زنجیره درمانی کووید19 قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر واکسن مناسب کودکان به آنان تزریق نشود ممکن است چه عوارضی ایجاد کند، گفت: در درجه اول ممکن است آن واکسن ایمنی لازم را ایجاد نکند، در این صورت ممکن است واکسن عوارضی از خود نشان دهد. لذا می‌توان گفت اگر در افراد بالغ درصد کمتری دچار عارضه می‌شوند ولی در استفاده همان واکسن برای کودکان اگر موضوع ایمن بودن تست نشده باشد، ممکن است عارضه بیشتری ایجاد کند.

این متخصص کودکان اظهار داشت: ما در کشور واکسن‌هایی را که نمی‌شناسیم را مورد استفاده قرار نداده‌ایم و تلاش شده است واکسن مورد اعتماد برای افراد جامعه تزریق شود.

مرندی با اشاره به اینکه چون کارآزمایی‌های بالینی تنها روی افراد بالغ صورت گرفته است، اظهار داشت: لذا باید مشاهده شود هر واکسنی که قرار است مورد تلقیح قرار گیرد، مصونیت در کودکان ایجاد می‌کند یا خیر و در مرحله بعد عوارض نداشته باشد.

این متخصص کودکان اظهار داشت: به صورت کلی باید در نظر داشته باشیم واکسن‌های معمولی نظیر سرخک، سیاه‌سرفه، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سل و... که برای کودکان در نظر گرفته‌ایم، تولید داخلی هستند و ده‌ها سال است که امتحان خود را پس داده‌اند و اگر نیز عوارضی داشته به مرور زمان رفع شده است، لذا این واکسن‌های تولید داخلی دارای استاندارد و تاییدیه سازمان جهانی بهداشت است.

متخصص کودکان در زمینه اینکه آیا برای کودکان پیش از واکسن تغذیه خاصی مدنظر است، گفت: این طبیعی است که کودکان در سن رشد قرار دارند، باید تغذیه مناسبی داشته باشند ولی برای پیش یا پس از واکسن کرونا غذا یا داروی خاصی موردنیاز نیست و این موضوع برای بزرگسالان نیز صدق می کند، اما کودکان یا بزرگسالان پس از واکسن زدن در وصرت مشاهده عوارض و درد در ناحیه تزریق می‌توانند یک دز استامینوفن استفاده کنند که این موضوع الزامی ندارد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.