استقبال از رمانی که رهبر انقلاب آن را «یک عاشقانه‌ جذاب تاریخی قوی» خواندند


چاپ ششم رمان «پس از بیست سال»،‌ نوشته سلمان کدیور، توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شد. این اثر چندی پیش از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تحسین واقع شد.

10/9/2021 11:06:22 AM
کد خبر: 7348

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، جشن امضای رمان «پس از بیست سال»، نوشته سلمان کدیور، همزمان با انتشار چاپ ششم این اثر برگزار شد. رمان «پس از بیست سال» که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده، روایتی است از صدر اسلام، از دوران امام علی(ع) و جنگ صفین تا واقعه عاشورا.

«پس از بیست سال» از جمله رمان‌های دینی موفق در سال‌های اخیر است که به حوادث صدر اسلام تا زمان عاشورا و واقعه کربلا می‌پردازد. بسیاری از مخاطبان کتاب کدیور را به دلیل ارائه اطلاعات دقیق تاریخی و در عین حال نثر جذاب و داستان‌گویی موفق نویسنده، آن را یکی از معدود آثار داستان دینی ماندگار در دهه اخیر دانسته‌اند؛ کتابی که هم‌ردیف با «نامیرا» صادق کرمیار قصد دارد تا با بهره بردن از جاذبه‌های زبان جادویی داستان، مخاطب خود را با فضای دوگانه‌ای آشنا کند که از صدر اسلام تا همین الآن به آن دچاریم.

این اثر با جرقه‌های ذهن شخصیتی به نام سلیم بن هشام پیش می‌رود؛ فردی که در جوار معاویه زندگی می‌کند اما رفتارها و سخنان ابوذر در ذهن او سؤالاتی ایجاد می‌کند که در نهایت برای یافتن پاسخ مناسبی برای آن، اتفاقاتی رقم می‌خورد.

کدیور در گفت‌وگو با تسنیم درباره این اثر گفته است: صفین وجه مغفول تاریخ تشیع است. آنقدر مهم است که چیزی از کربلا کم ندارد. ریشه اتفاقات قبل و بعد از کربلا نشأت گرفته از صفین است. صفین در واقع آوردگاهی است که دو قرائت مختلف از اسلام در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند؛ هر دو قرائت اسلامی است، هر دو وحی و پیامبر را قبول دارند و مخالفتی در ظاهر با اسلام ندارند، اما این دو قرائت با هم نبرد می‌کنند. در حقیقت صفین میدان جنگ دو شخص نیست، جنگ دو تفکر و اسلام است که در صحنه رخ می‌دهد. پیروز این جنگ کسی است که تاریخ اسلام را می‌تواند سال‌ها مدیریت کند و صحنه‌گردان تاریخ باشد. اهمیت صفین به این دلیل است. به دوستی گفتم که شهدای صفین به هیج وجه کمتر از شهدای کربلا نیستند و اهمیت آن هم به دلیل قرار گرفتن این جایگاه در تنگه احد تاریخی است.

چندی پیش نیز پیام رهبر معظم انقلاب درباره این اثر منتشر شد. ایشان ضمن تحسین رمان «پس از بیست سال»، این اثر را «یک عاشقانه‌ جذاب تاریخی قوی» خوانده‌اند. ایشان همچنین «پس از بیست سال» را «واقعاً یک رمان‌» دانسته‌اند که «خیلی خوب از کار درآمده است.»

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.