لغو یاتعلیق تحریم برای ظریف اهمیتی نداشت/دنبال مذاکره موشکی بودند


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برای تیم مذاکره کننده خیلی مهم نبود که در برجام بحث تعلیق و یا رفع و توقف تحریم‌ها آمده است، گفت: دولت روحانی به دنبال معامله بر سر مسائل موشکی بود.

10/10/2021 9:01:03 AM
کد خبر: 7366

به گزارش سارنا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اعتراف اخیر محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه به وی اطلاع نداده بودند که کلمه تعلیق در متن مذاکره آمده است، اظهار داشت: اظهاراتی که ظریف مطرح کرده، در حقیقت افشاکننده فاجعه‌ای خسارت‌بار و مخرب است که در دولت تدبیر و امید و با اراده روحانی، ظریف و تیم مذاکره کننده اتفاق افتاد.

متن برجام برای دولت روحانی مهم نبود

وی بیان کرد: در واقع آن فاجعه این بود که در دولت روحانی اراده، هدف‌گذاری و تصمیم بر این بود که مذاکره انجام و برجام به هر قیمتی پذیرفته شود. برای آنان مهم نبود که در متن مذاکرات چه آمده است بلکه هدفشان آن بود که مذاکره انجام شود، برجام اتفاق بیفتد و رابطه با غرب و آمریکا به هر قیمتی که ملت بپردازند، برقرار شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هدف این بود که نام روحانی و ظریف به عنوان قهرمانان شکستن قبح ارتباط با غرب و آمریکا باقی بماند، ادامه داد: علت اینکه برجام آن طور که دولت روحانی و تیم مذاکره کننده می‌خواستند، رخ نداد و نتوانستند هر چه می‌خواهند را واگذار کنند، مقاومت نظام و دلسوزان ملت بود. دلسوزان نظام نمی‌خواستند وضع موجودی که داشتیم، با سازش دولت و وزارت امور خارجه بدتر شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر بیداری و توجه ملت و نظام نبود قطعاً مشکلات زیادی برای کشور به وجود می‌آمد، تصریح کرد: فریادهای دلسوزان نظام کاملاً درست و به حق بود که می‌گفتند در برجام به دنبال آن هستند که کلاه گشادی را سر ملت ایران بگذارند اما به ناحق به این افراد تعبیر دلواپسان را نسبت می‌دادند.

مذاکره‌کنندگان مسائل زیادی را از ما کتمان کردند

ذوالنوری افزود: تیم مذاکره کننده حتی در حاشیه برجام به دنبال آن بودند که بحث موشکی را هم واگذار کنند و قراردادی را ببندند که مطابق با آن ایران حق داشتن توان نظامی و موشکی را هم نداشته باشد. زمانی که آنان در حال گفتگو بر سر مسائل موشکی نظام بودند، دلسوزان نظام فریاد زدند گه این کار نباید انجام شود اما مذاکره‌کنندگان و دولت این موضوع را کتمان می‌کردند.

وی متذکر شد: در همان مقطع، یکی از سفرای اروپایی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بنده دیدار داشت و گفت که طبق مذاکرات انجام شده، برد موشک‌های ایران نباید بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر باشد. بنده با وی بحث کردم که برد موشک‌های ایران به تشخیص خودمان است، هیچ محدودیتی ندارد و ما هیچ تعهدی نداریم که برد موشک‌ها را کاهش دهیم. آن سفیر اروپایی گفت که در مذاکرات، تیم مذاکره کننده شما درخواست کرده است که برد موشک‌های ایران ۷۰۰ کیلومتر باشد اما غربی‌ها و گروه ۱+۵ قبول نکردند که برد موشک‌های ایران بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر باشد. این مسئله حاکی از آن است که اگر به دولت روحانی اجازه داده می‌شد، حتی برد موشکی کشور را هم معامله می‌کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی تیم مذاکره کننده درباره بحث موشکی هم گفتگو می‌کردند که ما رسماً به دنیا اعلام کردیم که موشک‌های ما حول و حوش ۲ هزار کیلومتر برد دارند. چگونه ما از داخل ایران بوکمال سوریه، مقر داعش را زدیم؟ ما رسماً این موضوع را به دنیا اعلام کردیم که قادریم برد موشک‌های خود را تا جایی که منافع ملی و دفاع از ملت اقتضا کند، افزایش دهیم. برای ما مقدور است در هر سطحی که بخواهیم از ملت خود دفاع کنیم، افزایش برد داشته باشیم.

دولت روحانی به دنبال معامله بر سر مسائل موشکی بود

ذوالنوری با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ما حتی برای برجام حاضر بودند بحث موشکی را هم واگذار کنند اما این اجازه را پیدا نکردند، اظهار داشت: برای ظریف اصلاً مهم نبود که در مذاکرات عنوان رفع، لغو و یا تعلیق موقت تحریم‌ها مطرح باشد. هدف آنان فقط این بود که مذاکرات منجر به ارتباط با آمریکا شود اما این اجازه را پیدا نکردند.

وی یادآور شد: ما در مجلس پنج سوال از رئیس جمهور مطرح کردیم و روحانی گفت مشکلات اقتصادی، مالی و بانکی ما معلول FATF و این است که ایران ۱۲ سال تحریم بوده است، سیستم بانکداری دنیا و نرم‌افزارهای آنان تغییر کرده و ارتقا یافته است، ما از این پیشرفت‌ها عقب افتادیم و امکان ارتباط با بانک‌های دنیا را به دلیل رشد این نرم افزارها نداریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متن مذاکرات مجلس موجود است و بنده در پاسخ به روحانی گفتم که هیچ کدام از این موارد عامل مشکلات کشور نیست، بلکه عامل این بدبختی‌ها آن است که هدف شما از برجام و مذاکرات این بود که منتج به ارتباط با آمریکا شود و از سوی دیگر چون تضمین‌های لازم را هم در برجام نگرفتید، با یک لگد ترامپ، برجام قفل شد و کاخ آرزوهای پوشالی شما بر سرتان خراب شد.

برجام گامی برای برقراری ارتباط با آمریکا بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آرزوی پوشالی دولت روحانی، برقراری ارتباط با آمریکا بود که برجام یک گام برای رسیدن به این هدف بود. آمریکا در همان گام اول که برجام بود، نشان داد قابل اعتماد نیست.

ذوالنوری اظهار داشت: در حال حاضر در بین همه کشورهای دنیا، تعداد تحریم‌های کشوری که بالاترین تحریم را دارد، کمتر از ۶۰۰ مورد است اما میزان تحریم‌های ایران بیش از ۱۷۰۰ تحریم است. اکثر این تحریم‌ها هم مربوط به بعد از برجام است و همه به این موضوع اذعان دارند که تحریم‌های ایران بعد از برجام، سنگین‌تر از تحریم‌های قبل از برجام است.

دولت روحانی خسارت سنگینی را روی دست ملت گذاشت

وی تاکید کرد: این یک تجربه اثبات شده تاریخی است که اگر ما از سر ضعف، عجز و اعتماد با طرف مقابل خود مذاکره کنیم، همیشه باید امتیاز دهیم و ذلت بپذیریم و امتیازی هم که می‌دهیم بیشتر از امتیازی است که دریافت می‌کنیم. متاسفانه دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی ما به این موضوع توجه نکردند و این خسارت سنگین را روی دست ملت گذاشتند که امروز شاهد آن هستیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تیم مذاکره کننده به دنبال انجام ماموریتی بود که برجام یک گام از آن بود تا برجام را به عنوان گام اول و مقدمه گام‌های بعدی که عادی‌سازی رابطه با آمریکا بود، طی کنند. برای آنان اصلاً مهم نبود که در آن گام مقدماتی یعنی برجام، ما چقدر هزینه دهیم و فقط برایشان مهم بود که این گام برداشته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تیم مذاکره کننده خیلی مهم نبود که در برجام بحث تعلیق و یا رفع و توقف تحریم‌ها آمده است، متذکر شد: در آن مقطع بنده رئیس کمیته هسته‌ای مجلس بودم و گزارش‌های سه ماهه وزارت امور خارجه درباره روند اجرای برجام را بررسی می‌کردم تا در صحن علنی مجلس قرائت شود.

مذاکره کنندگان ما به متن برجام اشراف نداشتند

وی تصریح کرد: برای تهیه آن گزارش، ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر سر کلمه به کلمه برجام با ظریف، عراقچی و کارشناسان دیگر آنان بحث کردیم. همان زمان هم مشخص بود که تعلیق و یا رفع تحریم‌ها برای آنان خیلی مهم نبود و حتی در بسیاری از موارد به متن برجام هم اشراف نداشتند.

ذوالنوری ادامه داد: مصیبت عظما این است که کسی که می‌خواهد قراردادی را که حیات و ممات ملت وابسته به آن است و برای کشورمان نفع و ضرر دارد، امضا کند، از مفاد آن خبری ندارد. مگر می‌شود وزیر خارجه ما قراردادی را امضا کند و به تعبیر خودش نویسنده برجام باشد اما لغو، رفع و تعلیق تحریم‌ها را تشخیص ندهد و نداند که کدام یک از این کلمات در برجام وجود دارد. عجیب است که ظریف سال‌ها درباره برجام چانه‌زنی کرد و امروز می‌گوید تیم مذاکره کننده به من نگفتند که در متن برجام چه آمده است. آقای ظریف! شما باید به تیم مذاکره بگویید که مفاد برجام چیست و بر کار آنان نظارت کنید، نه اینکه آنان به شما بگویند. شما امضا کننده برجام بودید و الان می‌گویید که تیم مذاکره کننده باید به شما می‌گفتند که در متن برجام چه آمده است!؟

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لغو و رفع تحریم‌ها با تعلیق تفاوت زیادی دارد و تعلیق تحریم‌ها همین است که بلافاصله تحریم‌ها را بازگردانند، گفت: فاجعه است که تیم مذاکره کننده و وزیر خارجه ما از متن برجام خبر نداشتند و جالب است که از چنین افرادی قهرمان سازی می‌کنند. به هر حال این دوران باید سپری شود و امیدواریم که تأمین و جبران این خسارت‌ها که به مردم وارد شد، آسان باشد.

زهرا علیدادی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.