هاآرتص؛ مذاکرات بی نتیجه اسرائیل-واشنگتن درباره ایران


روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت که تلاش نماینده صهیونیست‌ها در دیدار هفته گذشته با مقام آمریکایی در واشنگتن برای تشدید فشارها به ایران به در بسته خورد.

10/11/2021 12:10:31 PM
کد خبر: 7377

به گزارش سارنا به نقل از فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش کرد که در گفت‌وگوهای راهبردی هفته گذشته مقام‌های صهیونیست با شرکای آمریکایی خود در واشنگتن، درخواست رژیم صهیونیستی برای تشدید تحریم‌های ایران نشنیده گرفته شد.

«ایال حولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هفته گذشته با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید در خصوص طیفی از موضوعات به خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

روزنامه هاآرتص در خصوص بن‌بست مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و ایالات متحده نوشت که «تل‌آویو و دستگاه دفاعی آن به طور فزاینده‌ای از رویکرد آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات «وین» درباره احیای برجام ناامید شده‌اند».

طبق این گزارش، تل‌آویو و واشنگتن بار دیگر در دیدار سالیوان-حولاتا در واشنگتن نتوانستند اختلاف نظر درباره مواضع خود را در قبال موضوع ایران برطرف کنند.

هاآرتص گزارش کرد علی‌رغم آن‌که رسماً اعلام شد که این گفت‌وگوها مثبت و مفید بوده است اما هیچ توافقی بین طرفین درباره اقداماتی که باید در پیش بگیرند، حاصل نشد.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا پیشنهاد داد تا در صورت شکست مذاکرات وین، طرح جایگزین (طرح بی) را آماده کنند.

تماس‌های اولیه درباره ازسرگیری مذاکرات «وین» برای احیای برجام از زمان روی کار آمدن بایدن بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۲۱ به صورت پراکنده در جریان بوده است و این مذاکرات پس از ۶ دوره به صورت موقت متوقف شده است و هنوز در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» از سرگرفته نشده است.

رژیم صهیونیستی در دوران توقف مذاکرات وین تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا جامعه جهانی را علیه ایران متحد کند و فشارها به جمهوری اسلامی ایران را تشدید بخشد.

طبق گزارش هاآرتص، رژیم صهیونیستی از واشنگتن می‌خواهد برنامه‌هایی را برای وضع تحریم‌های طاقت‌فرسا و سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران آماده‌ کند اما این در حالی است که دولت بایدن اشتیاقی به این طرح و ایده تل‌آویو نشان نداده است.

بر اساس این گزارش، مشاوران بایدن  برای تحت فشار قرار دادن مستقیم و آشکار ایران یا راه‌اندازی یک نمایش قدرت نظامی در غرب آسیا که رژیم صهیونیستی معتقد است ارزش بررسی کردن دارد، هیچ‌گونه قصدی از خود نشان نداده‌اند.

هاآرتص ادامه داد، با این وجود، مقام‌های امنیتی رژیم صهیونستی می‌گویند که آمریکایی‌ها حداقل با تحلیل‌های اطلاعاتی تل‌آویو در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران همدردی کرده‌اند.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار خداحافظی «آنگلا مرکل» بعنوان صدراعظم آلمان که روز یکشنبه هفته جاری وارد سرزمین‌های اشغالی شد، بار دیگر ادعاهای گذشته را تکرار کرد و گفت که تل‌آویو از طریق عمل باید اطمینان حاصل کند که جمهوری اسلامی ایران هرگز به تسلیحات اتمی دست نمی‌یابد.

لفاظی‌های تکراری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی تکرار شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که ایران به هیچ عنوان دنبال تسلیحات اتمی نیست و برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارد.

از طرف دیگر، مرکل نیز تأکید کرد که هفته‌های آینده برای مسئله هسته‌ای ایران بسیار تعیین‌کننده است و از برنامه هسته‌ای ایران به عنوان تهدید یاد کرد و گفت که تهدید ایران باید جدی گرفته شود و همه اقدامات باید برای تضمین این که ایران به تسلیحات اتمی دست پیدا نمی‌کند، انجام گیرد و پیشنهاد داد که در راستای تحقق این هدف، ازسرگیری مذاکرات مستقیم با تهران حیاتی است.

کاخ سفید روز سه‌شنبه ۱۳ مهر ماه در بیانیه‌ای در خصوص دیدار سالیوان و حولاتا تصریح کرد: «سالیوان بر تعهد بنیادین بایدن به امنیت اسرائیل و تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «سالیوان توضیح داد که این دولت معتقد است دیپلماسی بهترین مسیر برای دستیابی به این هدف است. او همچنین خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهور تصریح کرده چنانچه دیپلماسی شکست بخورد ایالات متحده آمریکا آماده توسل به سایر گزینه‌ها است.» (جزئیات بیشتر)

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.