پیشنهادهایی برای جلوگیری از رسوب کالا


در سه ماه چهارم سال ۹۵ سازمان اموال تملیکی سعی کرد سامانه الکترونیکی گمرک جمهوری اسلامی ایران به سامانه سازمان اموال تملیکی به‌صورت برخط وصل شده و متروکه شدن کالا بدون دستکاری نیروی انسانی انجام شود. اما همان‌طور که در نوشتار قبل توضیح داده شد گمرک از وصل شدن برخط سامانه‌ها به‌صورت برخط اجتناب می‌کرد.

10/12/2021 9:15:27 AM
کد خبر: 7386

به گزارش سارنا به نقل از صمت – امین دلیری، رئیس سابق سازمان اموال تملیکی:

در سه ماه چهارم سال ۹۵ سازمان اموال تملیکی سعی کرد سامانه الکترونیکی گمرک جمهوری اسلامی ایران به سامانه سازمان اموال تملیکی به‌صورت برخط وصل شده و متروکه شدن کالا بدون دستکاری نیروی انسانی انجام شود. اما همان‌طور که در نوشتار قبل توضیح داده شد گمرک از وصل شدن برخط سامانه‌ها به‌صورت برخط اجتناب می‌کرد.

سازمان اموال تملیکی نیز به علت اینکه کلید حل مسائل و مشکلات متروکه شدن کالا را فقط در صدور اظهارنامه خودکار و بدون دخالت انسانی به‌صورت اتصال برخط سامانه‌های یکدیگر می‌دانست، از این مهم عبور نمی‌کرد. ولی گمرک هرگز تسلیم امضای تفاهمنامه‌ای که این مهم در آن منظور شده باشد، نمی‌شد. بنابراین امضای تفاهمنامه با گمرک به تعویق افتاد. پرواضح بود با بکارگیری این مکانیسم در صورت اتمام فرصت مهلت قانونی، کالای تاریخ منقضی در کارتابل سازمان اموال تملیکی قرار گرفته و از ید گمرک خارج می‌شد. در این صورت، لابی صاحب کالا هیچ تاثیری در به تعویق انداختن ترخیص کالا نداشت. این مکانیسم سبب ترخیص فوری کالا توسط صاحب کالا خواهد شد. صاحب کالا یا باید رأسا خود نسبت به ترخیص کالا اقدام کند یا شاهد تسلیم متروکه شدن کالای خود به سازمان اموال تملیکی شده و تعیین‌تکلیف و فروش آن توسط سازمان انجام شود.

در شرایط فعلی اقتصاد، این مکانیسم بسیار کارساز بوده و به‌منظور فرونشاندن التهابات بازار که به عرضه مستمر کالا نیازمند است، بکارگیری این مکانیسم علاوه‌بر اینکه از احتکار کالا در گمرک جلوگیری می‌کند، از التهابات بازار به سبب عرضه مستمر کالا می‌کاهد.

 برای برون‌رفت از این معضل مزمن، دولت سیزدهم باید عزم خود را جزم کرده، مشکل کاستی‌های تبادل اطلاعات را با اتصال سامانه‌های الکترونیکی سازمان‌هایی مانند بنادر، گمرک، سازمان اموال تملیکی و سامانه یکپارچه تجارت و سامانه انبارها را به‌سرعت رفع کرده و به سرانجام رساند. این گام نخست، اقدام موثری است که مسلما از رسوب کالا جلوگیری خواهد کرد.

در صورت ریشه‌یابی رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور، ممکن است به چند اتفاق برسیم: کالاهای ورودی ممکن است بدون ثبت‌سفارش وارد کشور شده باشند. در این صورت، اگر کالاهای وارد شده جزو کالاهای مجاز یا مجازمشروط باشد، با اعلام آن به گمرک اجازه ترخیص به صاحبان کالا (بدون انتقال ارز) داده شود. در صورت عدم‌مراجعه صاحب کالا در فرصت قانونی داده‌شده، بلافاصله اظهارنامه متروکه صادر، برای تعیین تکلیف و فروش تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی شود. ممکن است کالاهای ورودی غیرمجاز یا ممنوع بوده و در اماکن و انبارهای بنادر یا گمرک رسوب‌کرده باشد.

در این صورت نیز اطلاعات کالاهای ورودی باید از طریق سازمان بنادر به گمرک اعلام و طبق قوانین گمرکی نسبت به مرجوع کردن کالای غیرمجاز توسط صاحب کالا، اقدام شود. درباره کالای ممنوعه، کالا ضبط‌شده و جهت امحا یا هرگونه اقدام قانونی دیگر، تحویل سازمان اموال تملیکی شود.

چنانچه به هر دلیلی کالا در مهلت قانونی به گمرک اعلام نشود یا بدون رعایت تشریفات گمرکی از بنادر وارد قلمرو کشور شده و کالاهای رسوبی بدون مجوز گمرک از انبارهای نگهداری کالا خارج شود به‌منزله کالای قاچاق محسوب شده و با آن مطابق قانون قاچاق و ارز رفتار خواهد شد. گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است اطلاعات مربوط به کالاهای متروکه را که مدت قانونی زمان ترخیص آنها به پایان رسیده و صاحبان کالا به هر دلیل موفق به ترخیص کالای خود نشده‌اند از طریق سامانه به سازمان اموال تملیکی اعلام کند.

از آن به بعد نیز با توجه به اتصال دو سامانه گمرک و سازمان اموال تملیکی، نسبت به انتقال اطلاعات کالای متروکه به‌صورت برخط اقدام شده و اظهارنامه متروکه آن توسط سازمان اموال تملیکی صادر شود. به این ترتیب، هیچ کالایی بدون تعیین‌تکلیف در انبارهای گمرک نمی‌ماند و از اتلاف کالا و از دور زدن قانون و تبانی جلوگیری خواهد شد. سازمان اموال تملیکی موظف است پس از اخذ حکم حاکم شرع که اخذ آن با توجه به تجارب قبلی طولانی نخواهد بود، سریعا نسبت به برگزاری مزایده اقدام کند. در صورت برگزاری مزایده در ۲، ۳ نوبت و عدم‌فروش کالا، از سایر روش‌های فروش که قانون اجازه آن را به سازمان داده مانند حراج الکترونیکی و مذاکره اقدام کند.

چاره‌کار مواردی که درباره رسوب و تعیین‌تکلیف کالا برشمرده شد، اتصال برخط سامانه الکترونیکی نهادهای مرتبط که در طول یکدیگر قرار دارند، است. انجام امور اشاره‌شده بدون اصلاح قوانین و مقررات قابلیت اجرا ندارد و در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، مشابه مواردی است که اشاره شد و مانند رسوب کالا در بنادر کشور و گمرک است. نقش هر یک از سازمان‌های مورداشاره و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با توجه به اینکه دبیرخانه آن در وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر است باید هر یک از این نهادها سهم خود را در تعیین‌تکلیف کالاهای رسوبی در گمرکات کشور به عمل آورند.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.