تصمیم راهبردی ایران مقابله با هر نوع تهدیدی است/ هیمنه آمریکا در منطقه لگدمال شد


استراتژیست لبنانی با اشاره به عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به دزدی دریایی ایالات متحده آمریکا در دریای عمان، گفت: سپاه با عملیات خود هیمنه آمریکا را لگدمال کرد.

11/6/2021 9:30:30 AM
کد خبر: 7524

به گزارش سارنا به نقل از مهر، روز چهارشنبه ایران از تلاش آمریکا برای یک دزدی دریایی و مقابله نیروهای سپاه پاسداران با این موضوع خبر داد. رسانه‌های داخلی گزارش دادند که آمریکا در یک دزدی دریایی، یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد.

همزمان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. ساعاتی بعد، یک مقام وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که نیروهای ایرانی یک نفتکش را دریای عمان توقیف کرده است. با وجود این، این مقام آمریکایی مدعی شد که نیروهای آمریکایی فقط حادثه را تماشا کردند و با نیروهای سپاه پاسداران مقابله نکردند. ماجرای تلاش آمریکایی‌ها برای دزدیدن نفت ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و این موضوع در صدر اخبار فوری این رسانه‌ها قرار گرفت.

آمریکایی‌ها از رهگذر سرقت نفتی در دریای عمان به دنبال تشدید محاصره اقتصادی و گسترده‌تر کردن دامنه تروریسم اقتصادی علیه تهران بودنداین اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. در همین ارتباط، پایگاه «روسیا الیوم» با انتشار مطلبی، اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران با انجام یک عملیات هلی برن مانع از مصادره نفت این کشور توسط ایالات متحده آمریکا شد. طبق اخبار منتشر شده، چندین کشتی جنگی و بالگرد متعلق به ایالات متحده آمریکا قصد داشتند نفت ایران را در آب‌های دریای عمان تصرف کنند.

«امین حطیط» ژنرال بازنشسته و استراتژیست لبنانی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا از رهگذر اقدامی که در دریای عمان انجام داد به دنبال امتحان توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران بود. در واقع، آمریکایی‌ها می‌خواستند متوجه شوند که جمهوری اسلامی ایران در هنگام مواجهه و رویارویی چه واکنشی را از خود به نمایش می‌گذارد.

این استراتژیست لبنانی در ادامه اظهارات خود افزود: آمریکایی‌ها در اتاق فکر خود نیز اینگونه برنامه‌ریزی کرده بودند که اگر در عرصه غارتگری دریایی موفق شوند، می‌توانند ۳ هدف را محقق سازند؛ اول اینکه واشنگتن پس از موفقیت در عملیات دزدی دریایی به دنبال تشدید محاصره اقتصادی علیه ایران و جلوگیری از صادرات نفت آن بود. دوم اینکه آمریکا تلاش می‌کرد تا به ایران این پیام را مخابره کند که از آن قدرتمندتر است.

حطیط همچنین یادآور شد: سومین هدفی که ایالات متحده آمریکا از رهگذر اقدام مذکور دنبال می‌کرد این بود که به جمهوری اسلامی ایران بگوید که آب‌های خلیج فارس و نیز دریای عمان تحت سیطره کامل واشنگتن قرار دارند. با این حال، واکنش ایران موجب شد تا این اهداف از پیش طراحی شده آمریکایی‌ها با راهزنی دریایی محقق نشود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق باز پس گیری نفت مسروقه از آمریکایی‌ها یک شکست استراتژیک را به واشنگتن تحمیل کرداین کارشناس لبنانی تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دفاع از خود یک عملیات هجومی را انجام داد. سپاه پاسداران در جریان این عملیات دستاوردهای نظامی و استراتژیکی را محقق ساخت. سپاه در واقع شکست‌هایی را در سطوح مختلف به واشنگتن تحمیل کرد. این یک شکست استراتژیک برای واشنگتن بود. در حقیقت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانست نفت مسروقه را باز پس گیرد و قدرت خود را در برابر آمریکایی‌ها به نمایش بگذارد.

حطیط یادآور شد: فراتر از آن، عملیات بزرگ سپاه در دریای عمان نشان داد که در ایران یک تصمیم سیاسی و راهبردی وجود دارد و آن، این است که با هر گونه اقدام خصمانه بیگانگان و در رأس آنها آمریکایی‌ها به شدت و با سرعت برخورد می‌شود. این عملیات نشان داد که ایران همواره برای مقابله با هر گونه تهدیدی، از آمادگی کامل برخوردار است.

این استراتژیست لبنانی تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این پیام را به آمریکایی‌ها مخابره کرد که اجازه نمی‌دهد تا آب‌های خلیج فارس و دریای عمان تحت سیطره واشنگتن درآیند. در برابر ماجراجویی آمریکایی‌ها، این سپاه پاسداران بود که دست برتر را داشت و توانست بر نیروهای آمریکایی فائق آید. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که آمریکایی‌ها از رهگذر سرقت نفت ایران به دنبال تشدید فشار اقتصادی علیه تهران و گسترده‌تر کردن ابعاد تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی بودند.

وی عنوان کرد: آمریکایی‌ها خود به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران در طول چند دهه گذشته توانسته است تمامی تحریم‌های ضد ایرانیِ واشنگتن را دور بزند. علیرغم اینکه پیشتر ایالات متحده آمریکا تهدید کرده بود که صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند، اما امروز نفتکش‌های ایران در برابر دیدگان جهانیان به نقاط مختلف ارسال می‌شوند. پیشتر دیدیم که این نفتکش‌ها به ونزوئلا، سوریه، لبنان و چین حرکت کردند.

سپاه این پیام مهم را نیز به صهیونیست‌ها مخابره کرد که ایران همواره برای مقابله با هر گونه تهدیدی از سوی بیگانگان از آمادگی کامل برخوردار استحطیط تأکید کرد: بنابراین، آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند تا برای جلوگیری از این صادرات نفت به عملیات سرقت و غارتگری دریایی روی آورند. با تمامی اینها، ورود سپاه پاسداران به ماجرا موجب شد تا آمریکایی‌ها به اهدافشان نرسند. سپاه با اقدام به موقع خود در دریای عمان این پیام را به آمریکایی‌ها مخابره کرد که نیروهای نظامی ایران برای مواجهه با هر گونه تهدید و یا اقدام خصمانه در اوج آمادگی به سر می‌برند.

این تحلیلگر لبنانی اظهار داشت: سپاه همچنین به آمریکایی‌ها این پیام را ارسال کرد که نیروهای ایرانی از نظامیان آمریکایی نمی‌هراسند و آماده‌اند تا در صورت لزوم حتی به صورت‌شان نیز سیلی بزنند. درست به همین دلیل است که ما معتقدیم اقدام نیروهای ایرانی یک شکست استراتژیک را به آمریکا تحمیل کردند و هیبت آن را در دریای عمان لگدمال کردند.

امین حطیط در پایان اظهارات خود نیز عنوان کرد: یک مسأله مهم دیگر نیز وجود دارد و آن، این است که عملیات بزرگ سپاه پاسداران در دریای عمان حامل یک پیام مهم برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز بود. ایران با این عملیات به اعراب حاشیه خلیج فارس پیام داد: شما نمی‌توانید برای حمایت از خود و نیز رویارویی با ایران، به قدرت آمریکا تکیه کنید. در همین حال، اقدام سپاه متضمن پیامی برای رژیم صهیونیستی نیز بود. رژیم صهیونیستی پس از این عملیات به خوبی دریافت که ایران همواره آماده مقابله با تهدیدات است.

رامین حسین آبادیان

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.