کارگردان «سرجوخه» میگوید، داستان این سریال یک قصه خطی نبود که با سه ـ چهار شخصیت جلو برود. با وجود برخی نقدها که به عملکرد تلویزیون وارد است، اگر کار خوبی در این رسانه بسازی همچنان مخاطب دارد. او همچنین خطاب به برخی بازیگران جوان تصریح می کند: چرا فکر میکنید به جایگاهی رسیدهاید که میتوانید از رسانهای به این مهمی (تلویزیون) عبور کنید؟
سریال «سرجوخه» موضوعی امنیتی و راهبردی داشته و آسیبهای اجتماعی موجود در فضای مجازی از جمله فعالیت در سایتهای قمار را سوژه خود قرار داده است.
این سریال هر شب ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه از شبکه سه سیما روی آنتن میرود و تاکنون ۱۱ قسمت از آن پخش شده است.
به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، احمد معظمی ـ کارگردان ـ درباره دلیل انتخاب این سوژه برای ساخت سریال «سرجوخه» به ایسنا گفت: همیشه تلاشم این بوده است کارهایی را بسازم که نسبت به آثار قبلیام چه در متن و چه در فُرم متفاوت باشد. از تکرار بیزارم و دوست دارم کارهایم بهروز باشد. در «سرجوخه»، هم سوژه و هم آدمها و اتفاقات از دل جامعه بیرون آمدهاند؛ چالشها و مناسبات افراد در جامعه مابهازای واقعی دارند که البته در قسمتهای بعدی این موضوع پررنگتر خواهد شد.
وی اظهار کرد: ما یک قصه بهروز و مدرن داریم که حاصل یک طراحی پیچیده و پربار است. داستان این سریال در چهار لایه روایت میشود که در نهایت باید در یک جا به هم برسند. نوشتن یک فیلمنامه در بستر اتفاقات بهروز در حوزه فضای مجازی به یک پژوهش جدی نیاز دارد که در دو یا سه ماه به دست نمیآید. این یک قصه خطی نبود که با سه چهار شخصیت جلو برود. من و ابوالفضل صفری جلسات متعددی با حسین امیرجهانی داشتیم. متن اولیه چند بار بین ما رفت و برگشت داشت و در نهایت به یک نگاه مشترک رسیدیم.
متن از همه چیز مهمتر است
معظمی افزود: در تولید یک اثر نمایشی متن از همه چیز مهمتر است. اگر فیلمنامه درستی نداشته باشید، هر چقدر هم که چینش بازیگران و عوامل فنی و کارگردانی درست باشد باز هم نتیجه کار باکیفیت نیست و مخاطب را جذب نمیکند.
کارگردان سریال «سرجوخه» عنوان کرد: سعی میکنم در کارهایم ساختاری پیچیده و جذاب برای متن در نظر بگیرم. اینها به مهندسی متن باز میگردد که بخش عمده آن به عهده نویسنده است، اما این شاکله باید با کارگردان و تهیهکننده هم هماهنگ باشد. این تعامل پیش از تولید و در اتاق فکر سازندگان رقم میخورد. در نهایت سر صحنه خود بازیگران هم پیشنهاداتی دارند که اگر منطقی باشد اعمال میشود.
موفقیت یا ناکامی یک اثر، نتیجه کار همه اعضای آن است
معظمی گفت: هیچ کدام از ما به تنهایی نمیتواند مدعی باشد که کلیت یک اثر وابسته به توانایی و تلاش اوست. این قانون در هر کار گروهی حاکم است؛ موفقیت یا ناکامی یک اثر، نتیجه کار همه اعضای آن است. البته ممکن است نقش فرد یا افرادی کمی بیشتر به چشم بیاید، اما دلیل نمیشود که تلاش سایر عوامل را نادیده گرفت و از آن مهمتر به سهم تهیهکننده، کارگردان و نویسنده در کیفیت کار بیتوجه بود.
سختی کار با بازیگران جوان را به جان خریدیم
کارگردان «سرجوخه» افزود: از زمان ساخت مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» تا «ترور خاموش» و «خانه امن» و حالا هم «سرجوخه»، همیشه تلاش کردهام چهرههای جدید را از بین بازیگران جوان به سینما و تلویزیون معرفی کنم. در «سرجوخه» هم این اتفاق رقم خورد؛ البته این موضوع زحمت و هزینه زیادی برایم داشته است؛ چون به هرحال سر و کله زدن با بازیگر جوان و تازهکار نسبت به یک بازیگر باتجربه و چهره سختتر است. اما هم من و هم ابوالفضل صفری این سختی را به جان خریدیم تا بتوانیم نیروهای جدید را معرفی کنیم و به بازیگرانی که در کارهای دیگر هم حضور مکرر دارند اکتفا نکنیم.
این کارگردان عنوان کرد: در سریال «سرجوخه» هم مثل «خانه امن»، بازیگران جوانی را میبینیم که سالهای زیادی است که در این حرفه زحمت کشیدهاند اما مجال جلوی دوربین رفتن را نیافتهاند؛ اگر هم موقعیتی فراهم شده، به دلایل گوناگون در آن سریال یا فیلم دیده نشدهاند.
کارگردان سریالهایی همچون «خانه امن» و «ترور خاموش» افزود: حمیدرضا محمدی چند سال است که تئاتر کار میکند؛ هم در سینما و هم در تلویزیون تجربیات محدودی داشته، اما با حضور در «سرجوخه» بود که مسیر جدی بازیگری را تجربه کرد. شاید در کارهای قبلی در میزانسنهایی قرار میگرفت و یا کیفیت بازیاش به گونهای بود که نقشهای دیگر بیشتر دیده میشد.
توضیحاتی درباره ایفاگران نقش غلامرضا و کیان در «سرجوخه»
معظمی اظهار کرد: در این سریال بازیگر جوان ظرفیت و جوهرهای هست که میتوان شخصیت «غلامرضا» را از آن بیرون آورد ولو این که رسیدن به این شخصیت و پرورش آن انرژی زیادی از من و از خود او بگیرد. به هر حال بازیگر مثل خمیر است که کارگردان باید آن را وَرز بدهد تا به اصطلاح ور بیاید و آماده شود.
وی افزود: حمید با این که تجربه بازی در فیلم «آبادان یازده شصت» را هم دارد، اما بیشتر در تئاتر نقشآفرینی کرده؛ تلاش من این بود که حرکات اضافهای که در بازیگری جلوی دوربین داشت را از او بگیرم و در لحن و میمیک چهره هم به تفاهم برسیم. یک مقدار دکوپاژ و میزانسنها برایش سخت بود. طبیعی است که این روند برای بازیگران چهره انرژی و زمان کمتری می گیرد. این من هستم که باید تهیهکننده را متقاعد کنم که با این شرایط باز هم با جوانها کار کنیم.
کارگردان «سرجوخه» تصریح کرد: حمید محمدی هم تلاش خوبی داشت و برای رسیدن به نقش زحمت کشید. خدا را شکر نقش غلامرضا هم تا اینجای کار خوب دیده شده است.
معظمی گفت: درباره سامان صفاری هم چه در «خانه امن» و چه در «سرجوخه» همینگونه بود. صفاری بازیگر جوانی است که همواره بریا آموختن اشتیاق دارد. او در سریال «دلدادگان» و فیلم «شیار ۱۴۳» حضور داشت اما در «خانه امن» بود که توانست زوایای پنهان بازیگری خود را کشف کند و بخشی از آن را در نقش «کیان» در «سرجوخه» به نمایش بگذارد. در «خانه امن» این اتفاق به شکل دیگری برای نیلوفر کوخانی هم رخ داد و ایشان هم از بازیگرانی بود که در «سرجوخه» هم حضور داشت.
با یک سریال، غره نشویم
وی افزود: خیلی اهل اظهارنظر درباره کیفیت کار بازیگرانم نیستم. همیشه برای درخشیدن جوانها آبرو و اعتبار خودم را خرج کردهام و باز هم این کار را میکنم اما جوانانی که در ابتدای راه هستند، نباید به خودشان غرّه شوند. باید بدانند که اگر فرصتی به آنها داده شده و در یک کار دیده میشوند، صرفاً به خاطر توانایی خودشان نبوده بلکه مجموعهای از عوامل فنی و در رأس آنها تهیهکننده وکارگردان هستند که این بستر را برای آنها فراهم کردهاند.
معظمی عنوان کرد: اگر سریال برای بازیگر جوان ما مسیر موفقیت بوده (که خوشبختانه گویا این چنین بوده) و پیشنهاداتی برای بازی به آنها شده است به خاطر ریلگذاری درست سازندگان این سریال است و حتماً باید قدردان این محبت باشند. این موفقیت در یک مجموعه رقم خورده و نه بر اساس توانایی یک فرد خاص.
وی افزود: از سوی دیگر، امیدوارم این دوستان عزیز در دام برخی شبهرسانههای زرد که به دوگانهسازی سینما و تلویزیون دامن میزنند نیفتند؛ فضایی که در آن، یک بازیگر جوان بعد از چهرهشدن در یک سریال خود را از تلویزیون جدا میکند و صرفاً به دنبال حضور در پروژههای سینمایی آن هم با دستمزدهای بالا است.
اگر مراقبت نکنند به راحتی حذف میشوند
این کارگردان تلویزیونی اظهار کرد: این یک توصیه بردارانه است که من بارها به بازیگران جوان سریالم هم گفتهام؛ بالارفتن بیقاعده دستمزدها در نهایت به ضرر خودشان است و باعث میشود که به سرعت محو شوند. نمونههای این جریان را در این سالها فراوان دیدهایم. باید از خودشان مراقبت کنند و با تعاریف رسانهای که بخشی از آن بهحق و بخشی از آن بزرگنمایی است دچار توهم نشوند.
معظمی تأکید کرد: گاهی این توهم به اندازهای است که پس از بازی در یک سریال میگویند از این به بعد فقط در سینما کار میکنم. عزیز من! تلویزیون است که شما را به عالم هنر معرفی کرده؛ بسیاری از بزرگان ما کارشان را از تلویزیون آغاز کردهاند. با وجود برخی نقدها که به عملکرد تلویزیون وارد است اگر کار خوبی در این رسانه بسازی همچنان مخاطب دارد. چرا فکر میکنید به جایگاهی رسیدهاید که میتوانید از رسانهای به این اهمیت عبور کنید؟ از این خبرها نیست و اگر دچار حاشیه شدید خیلی زود هم از تلویزیون و هم از سینمایی که هنوز در آن جایگاهی ندارید حذف خواهید شد.
وی در پایان گفت: «سرجوخه» حاصل تلاش مجموعه همکاران پشت دوربین و بازیگران جلوی دوربین و البته اعتماد ابوالفضل صفری در مقام تهیهکننده است اگر این مجموعه در جلب نظر مخاطب کامیاب بوده باعث افتخار ما است اما این موفقیت را نمیتوان به نام یک یا دو بازیگر مصاره کرد بلکه آن بازیگران هستند که که مدیون حضور در سرجوخه هستند.
به گزارش ایسنا، «سرجوخه» سریال این شبهای شبکه سه سیما است که هر ساعت ۲۰:۴۵ هر شب روی آنتن این شبکه میرود.
این سریال ۳۰ قسمتی پس از «خانه امن»، «سارق روح» و «ترور خاموش» چهارمین همکاری مشترک ابوالفضل صفری در مقام تهیهکننده و احمد معظمی به عنوان کارگردان است و فیلمنامه آن را نیز حسین امیر جهانی نوشته است.
سامان صفاری در نقش کیان، حمیدرضا محمدی در نقش غلامرضا، آرش آصفی در نقش افسر ضدجاسوسی، نازنین کیوانی در نقش اینفلوئنسر و نیلوفر کوخانی در نقش رزیتا بازیگران جوان این مجموعه تلویزیونی هستند.
حبیب دهقاننسب در نقش سالار، علی اوسیوند در نقش آقا رضا، قربان نجفی ایفاگر کاراکتر رامین کشمیری، حسن اسدی به عنوان پدر کیان و علیرضا جلالیتبار در نقش طاهری در این یریال به ایفای نقش پرداخته اند.
نظر بدهید