با وجود اعلام آمادگی برای دیدار با ترامپ

کیم: اگر آمریکا از صبر ما سوء برداشت کند، مسیر دیگری را پیش می‌گیریم


رهبر کره شمالی در پیام سال نو میلادی، از عزم خود برای بهبود روابط با کره جنوبی و آمریکا صحبت کرد، اما گفت اگر واشنگتن به وعده‌های خود عمل نکند، پیونگ‌یانگ راه دیگری در پیش می‌گیرد.

1/1/2019 9:09:49 AM
کد خبر: 755

به گزارش سارنا به نقل از فارس، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) در یک نطق تلویزیونی بار دیگر تأکید کرد که پیونگ‌یانگ تصمیم دارد آتش‌بس کنونی با سئول را به یک توافقنامه صلح رسمی منتهی کند.

وی در این سخنرانی که به مناسبت سال نو میلادی انجام گرفت و برای اولین بار به صورت زنده از تلویزیون کره جنوبی نیز پخش شد، با اشاره به عزم دو کره برای بهبود روابط دوجانبه، در کنایه‌ای به فشارهای آمریکا به سئول، گفت یک «قدرت خارجی» نباید مانعی برای صلح این دو همسایه باشد.

کیم در حالی که از دفتر کارش و زیر عکسی از پدر و پدربزرگش صحبت می‌کرد، همچنین گفت آماده است تا بدون پیش‌شرط منطقه صنعتی «کائه‌سونگ» و منطقه تفریحی «گومگنگ» در مرز دو کره را بازگشایی کند. این در حالی است که تحریم‌های آمریکا که با وجود حرکت پیونگ‌یانگ به سمت خلع سلاح اتمی، همچنان پابرجاست، از این امر جلوگیری می‌کند.

در یک سال گذشته روابط میان دو کره پیشرفت چشمگیری داشته و سران دو کشور چند بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند. کره جنوبی و شمالی چند دهه است که در وضعیت آتش‌بس به سر می‌برند و جنگ میان آن‌ها هنوز رسما پایان نیافته است.

رهبر کره شمالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به رابطه با آمریکا و مذاکراتی که امسال با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا داشته، اشاره کرد و گفت: «ما عزم خود برای هسته‌ای زدایی را به جهان نشان دادیم... کاملا آماده هستم تا به سمت یک رابطه جدید حرکت کنیم، اما رسیدن به این هدف نیازمند آن است که هر دو طرف (پیونگ یانگ و واشنگتن) برای آن تلاش کنند.»

وی با بیان اینکه آمریکا باید از عادات قدیمی دست بردارد، گفت آماده است تا بار دیگر با ترامپ دیدار کرده و با او در مورد بهبود روابط میان دو کشور «گفت‌وگویی سازنده» داشته باشد.

کیم با این حال گفت: «اگر ایالات متحده به اقداماتی که ما تاکنون انجام داده‌ایم، با اقدامات متناظر پاسخ دهد، روابط میان دو کشور توسعه پیدا می‌کند. همانطور که در روابط خود با کره جنوبی نشان دادیم، چیزی نیست که نتوانیم به آن دست یابیم.»

رهبر کره شمالی سپس هشدار داد: «اما اگر ایالات متحده به وعده‌هایی که در برابر جهان داد عمل نکند و از شکیبایی مردم ما برداشت غلطی کند و به فشار و تحریم ادامه دهد، در آن صورت انتخابی جز یافتن مسیری جدید برای دفاع از منافع ملی خود نخواهیم داشت.»

وی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، خطاب به مردم کره شمالی هم گفت دولت همچنان به تلاش برای تقویت توان نظامی این کشور ادامه می‌دهد، چراکه تنها در صورت وجود یک قوای نظامی قدرتمند است که می‌توان از تداوم صلح اطمینان پیدا کرد.

در ماه‌هایی که از دیدار کیم و ترامپ می‌گذرد، کره شمالی چند مرکز آزمایش موشکی و اتمی را نابود کرده و از آزمایش موشکی هم دست کشیده است. با این وجود، آمریکا رفع هرگونه تحریمی را به خلع سلاح کامل اتمی کره شمالی منوط کرده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.