تصویر هابل از یک سحابی زیبا در خارج از کهکشان راه شیری


تلسکوپ فضایی هابل علی‌رغم مشکلات فراوان، جدیدترین تصویر خود را از یک سحابی زیبا و مرموز تحت عنوان N۴۴ ثبت کرده است که در فاصله ۱۷۰ هزار سال نوری از ما در یک کهکشان اقماری کهکشان راه شیری به نام "ابرماژلانی بزرگ" قرار دارد.

11/9/2021 9:46:47 AM
کد خبر: 7562

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم؛ تلسکوپ فضایی هابل با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می‌کند اما همچنان با تصاویر شگفت‌انگیز خود مجموعه عظیمی از داده‌ها را برای اکتشاف اخترشناسان ارائه می‌کند که جدیدترین آنها یک تصویر زیبا از سحابی زیبا و مرموز N44 است. اما این سحابی، یک ویژگی بسیار غیرمعمول دارد که آن مشاهده حفره‌ای در مرکز آن به وسعت صدها سال نوری است که به آن ابرحباب می‌گویند.

سحابی N44 یک سحابی بسیار پیچیده و پر از گاز هیدروژن، خطوط تاریک غبار، ستارگان پرحجم  و تعداد زیادی از ستارگان در سنین مختلف است. یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های آن، شکاف تاریکی و ستاره‌ای به نام ابرحباب است که در این تصویر تلسکوپ فضایی هابل در ناحیه مرکزی و بالایی آن قابل مشاهده است.

"سحابی یا میغ‌واره" به ابر عظیمی از غبار، گاز و پلاسما در فضاهای میان‌ستاره‌ای گفته می‌شود. سحابی‌ها محل پیدایش و زادگاه ستارگان هستند و به نوعی می‌توان گفت سحابی‌ها هم گورستان و هم زایشگاه ستارگان هستند.

سحابی N44 بسیار بزرگ است و در فاصله 170 هزار سال نوری از ما در یک کهکشان اقماری کهکشان راه شیری به نام "ابرماژلانی بزرگ" قرار دارد. منطقه آبی روشن نشان‌داده شده در پایین و سمت راست حباب را به عنوان داغ‌ترین منطقه‌ای که ستارگان با سریع‌ترین سرعت در آن شکل می‌گیرند، شناسایی کرده‌اند. ایجاد ستارگان داغ باعث ایجاد بادهای ستاره‌ای می‌شود که به طور غیرعادی در این سحابی بسیار قدرتمند هستند و به سرعت باورنکردنی بیش از 4 میلیون مایل در ساعت می‌رسند.

ابر ماژلانی بزرگ (Large Magellanic Cloud) (LMC) کهکشانی در همسایگی کهکشان راه شیری است. فاصله‌اش از کهکشان راه شیری 48٫5 کیلو پارسک (هر پارسک برابر 3٫26 سال نوری یا 31 تریلیون کیلومتر) است و بنابراین سومین کهکشان نزدیک به راه شیری شمرده می‌شود. ابر ماژلانی بزرگ با قطر 14 هزار سال نوری، پنجمین کهکشان بزرگ گروه محلی است.

اخبار هوا و فضا ,

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.