وزیر خارجه عراق: تحریم‌ها ضد ایران را اجرا نمی‌کنیم/طرح‌هایی برای حفظ مبادلات داریم


وزیر خارجه عراق با تأکید بر اینکه این کشور تعهدی برای پایبندی به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ندارد از طرح‌های جایگزین برای حفظ مبادلات تجاری با تهران خبر داده است.

1/2/2019 8:52:18 PM
کد خبر: 762

به گزارش سارنا به نقل از فارس، «محمد علی الحکیم»، وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرده کشورش متعهد به اجرای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نیست. 

به نوشته «رووداو»، حکیم در میزگردی با حضور خبرنگاران گفت: «این تحریم‌ها، محاصره یا چیزی که ممنوعیت خوانده می‌شود، اینها یکجانبه‌اند نه بین‌المللی. ما تعهدی به پایبندی به آنها نداریم.»

وزیر خارجه عراق تأکید کرد «روش‌های محتملی» برای بازنگاه داشتن کانال‌های تجاری با ایران پیشنهاد شده‌اند که از آن جمله می‌توان به استفاده از ارز عراق (دینار) در مبادلات دوجانبه اشاره کرد. 

آقای الحکیم خاطرنشان کرد ایده دیگری که مطرح شده ایجاد صندوقی برای پرداخت پول به ایران است که از آن برای خرید کالا از جانب ایران استفاده خواهد شد.

مبادلات تجاری میان ایران و عراق در حال حاضر نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار است. «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در دیدار با «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق ابراز امیدواری کرد این رقم به ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

عراق بخشی از نیازهای انرژی خود مانند برق و گاز را از ایران وارد می‌کند. وزیر برق عراق هفته گذشته توافقی با وزارت انرژی ایران برای تداوم همکاری‌ها در این زمینه امضا کرد. 

 یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حدود دو هفته پیش گفت دولت آمریکا معافیتی ۹۰ روزه به عراق اعطا کرده تا این کشور بتواند کماکان پرداخت‌های مربوط به خرید برق از ایران را ادامه دهد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.  دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد. 

تصمیم ترامپ در باز اعمال تحریم‌ها با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.