آمریکا: ایران به جای اسراییل از ما انتقام گرفت / حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در سوریه، کار ایران بود


نیویورک تایمز: این حمله پهپادی نشانی از تشدید جنگ سایه ایران با اسراییل است که خطرات جدیدی را برای نیروهای آمریکایی در منطقه ایجاد می کند.

11/20/2021 1:01:39 PM
کد خبر: 7622

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به نقل از 8 مقام آمریکایی و اسراییلی مدعی شد حمله پهپادی ماه گذشته به پایگاه آمریکایی "التنف" در جنوب سوریه، انتقام ایران از حملات اسراییل علیه نیروهای ایرانی در سوریه بوده است.


به گزارش سارنا به نقل از عصرایران، این روزنامه آمریکایی در این باره مدعی شد:


به گفته 8 مقام آمریکایی و اسراییلی که خواستند نامشان فاش نشود، حمله ماه گذشته به یک پایگاه نظامی آمریکایی در جنوب سوریه، انتقام ایران از حملات هوایی اسراییل در سوریه بوده است.

 
 
 
 
 


این حمله پهپادی که تلفات جانی نداشت، اولین حمله ای است که ایران در پاسخ به حمله اسراییل، علیه ایالات متحده انجام می دهد و نشانی از تشدید جنگ سایه ایران با اسراییل است که خطرات جدیدی را برای نیروهای آمریکایی در منطقه ایجاد می کند.

پایگاه آمریکایی "التنف" در جنوب سوریه پس از حمله پهپادی ماه گذشته/ آسوشیتدپرس

آمریکا: ایران به جای اسراییل از ما انتقام گرفت

5 پهپاد به اصطلاح انتحاری در 20 اکتبر گذشته به سمت پایگاه آمریکایی "التنف" روانه شدند؛ اقدامی که فرماندهی مرکزی ایالات متحده آن را یک حمله "عمدی و هماهنگ" خواند. یک مقام ارشد ارتش ایالات متحده گفت که تنها دو پهپاد در اثر برخورد منفجر شدند، اما همین 2 پهپاد با تَرکِش هایی پر شده بودند که "قصد آشکارکشتن " نیروهای آمریکایی را داشتند.


به گفته مقامات، اکثر 200 سرباز آمریکایی مستقر در این پایگاه که نقش اصلی آنها آموزش شبه نظامیان سوری برای مبارزه با داعش است، ساعاتی قبل از حمله و پس از دریافت هشدار حمله از طرف اطلاعات اسراییل از پایگاه تخلیه شده بودند.

مقامات آمریکایی گفتند که معتقدند ایران نیروهای نیابتی را که این حمله را انجام داده اند هدایت و تامین کرده است.
به نوشته نیویورک تایمز: مقامات آمریکایی مطلع تمایلی به افشای جزییات بیشتر این حمله را نداشتند و سخنگوی پنتاگون از متهم کردن علنی ایران خودداری کرد، شاید به این خاطر که مذاکرات در پیش روی احیای برجام که قرار است از اواخر ماه نوامبر در وین از سرگرفته شود، تحت الشعاع قرار نگیرد.


با این حال، مقامات اطلاعاتی اسراییل و ایالات متحده گفتند که اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می دهد ایران پشت این عملیات بوده است. از آنجایی که سه تا از پهپادها منفجر نشدند، مقامات آمریکایی توانستند آنها را بررسی کنند و مشخص کنند که آنها از همان فناوری پهپادهای مورد استفاده شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق استفاده می کنند.

 

ایران مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، هرچند که برخی از رسانه های ایران از این حمله استقبال کردند.
یک کانال تلگرامی که از سوی وابستگان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شود، گفته است که این حمله پاسخی به اجازه آمریکا برای حمله اسراییل به نیروهای "مقاومت" در شرق سوریه است. فرماندهان شبه نظامیان به این نتیجه رسیدند که "باید دندان مار را بکشند" یعنی ایالات متحده.


پایگاه آمریکایی "التنف" در امتداد جاده ای قرار دارد که به عنوان یک حلقه ارتباطی حیاتی برای نیروهای تحت حمایت ایران در امتداد یک کریدور استراتژیک از تهران تا جنوب لبنان و مرز اسراییل عمل می کند.

 

مقامات ارشد ایالات متحده و اسراییل گفتند که اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می دهد این حمله پهپادی انتقام چند حمله اخیر اسراییل به نیروهای ایرانی در سوریه بوده است.


در 8 اکتبر، اسراییل یک پایگاه هوایی در مرکز سوریه را هدف قرار داد؛ پایگاهی که به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، به عنوان یک مقر نظامی ایران عمل می کند.


در 13 اکتبر، در اثر حملات هوایی اسراییل به اهداف نظامی ایران در نزدیکی شهرهای پالمیرا و حمص، در مرکز سوریه، 3 شبه نظامی طرفدار ایران و یک سرباز سوری کشته شدند. مقامات ایرانی قول دادند که تلافی کنند.


در 16 اکتبر، یک تک تیرانداز اسراییلی "میدحات صالح"، یک مقام بلندپایه سوری را که به گفته سازمان اطلاعات اسراییل در حال همکاری با ایران برای ایجاد زیرساخت های نظامی در امتداد مرز برای حمله به اسراییل بود، ترور کرد.
اسراییل از سال 2013 تاکنون صدها حمله علیه اهداف ایرانی در سوریه انجام داده است.

مراسم تشییع پیکر "میدحات صالح" در روستایی در روستایی در بلندی های جولان سوریه/ فرانس پرس

آمریکا: ایران به جای اسراییل از ما انتقام گرفت
یک مقام آمریکایی گفت که ایرانی‌ها از بیم انتقام‌جویی تمایلی به حمله به اسراییل نداشتند، بنابراین بهترین کار بعدی را انجام دادند – یعنی حمله به آمریکایی‌ها. این مقام گفت که ایران می‌خواست از رویارویی مستقیم با آمریکایی‌ها اجتناب کند، اما خطر بزرگ حمله به التنف را پذیرفت که می‌توانست سربازان آمریکایی را بکشد و واکنش نظامی آمریکا را برانگیزد.


دو مقام ارشد آمریکایی گفتند که ایران ممکن است بر این باور بوده که حمله پهپادی به عنوان ابتکار عمل شبه‌نظامیان تلقی می‌شود نه ایران.


مقامات آمریکایی گفتند، "جواد غفاری" رییس سپاه پاسداران ایران در سوریه، حامی استفاده از نیروی نظامی برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه است. اما مقامات گفتند مشخص نیست که رهبران سپاه در ایران تا چه اندازه با این رویکرد موافق هستند.


واکنش آمریکا این بود که تحریم‌های جدیدی را علیه دو تن از اعضای ارشد سپاه پاسداران، دو ایرانی دیگر و دو شرکتی که به گفته آمریکا وابسته به برنامه پهپادی سپاه هستند، اعلام کند.
مقامات آمریکایی می‌گویند که مشکوک هستند که تحریم‌های جدید به اندازه‌ای باشد که بتواند موثر باشد.

 

ایران پیشتر نیز در پاسخ به حملات اسراییل، به اشخاص ثالث حمله کرده است.


در سال 2019، حدود دو هفته پس از حمله اسراییل به تاسیسات تولید موشک حزب الله در بیروت، تاسیسات نفتی عربستان سعودی با پهپادهای انتحاری و موشک‌های کروز مورد حمله قرار گرفتند. مقامات آمریکایی مدعی شدند ایران این حمله را انجام داده است اما ایران نقش خود در این حمله را تکذیب کرد.


ایالات متحده، اسراییل و عربستان سعودی همگی به درجات مختلف بخشی از ائتلاف ضدایرانی بوده اند و مقامات ایرانی هر سه را یک تهدید واحد می دانند. در این مورد، مقامات اطلاعاتی آمریکا و امارات گفتند، ایران به عربستان سعودی حمله کرد زیرا از رویارویی مستقیم با اسراییل بیم داشت.

 

حمله به التنف آخرین مورد از یک سری تبادلات نظامی و رویارویی شدید بین ایران، اسراییل و ایالات متحده است.
ایران ماه گذشته پس از رویارویی با نیروی دریایی آمریکا یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرد، اما دو طرف گزارش‌های متفاوتی درباره اینکه نفتکش متعلق به چه کسی بوده و دقیقا چه اتفاقی افتاده است، ارائه کردند.


به طور جداگانه، مقامات آمریکایی در این ماه شکایت کردند که پهپادهای متعددی که گمان می رود ایرانی باشند، "تعامل ناامن و غیرحرفه ای" با کشتی تهاجمی دوزیست "اسکس" آمریکا هنگام خروج از تنگه هرمز داشتند.


در ماه ژوئیه، یک نفتکش تحت مدیریت یک شرکت کشتیرانی متعلق به اسراییل در سواحل عمان مورد حمله قرار گرفت و دو خدمه از بریتانیا و رومانی کشته شدند. مقامات اسراییلی و آمریکایی گفتند که به نظر می رسد این حمله توسط چندین پهپاد ایرانی انجام شده است.

کشتی اسراییلی "مرسر استریت" در دریای عمان/ رویترز

آمریکا: ایران به جای اسراییل از ما انتقام گرفت
این اولین حمله منتسب به ایران در درگیری های دریایی بود که به کشته شدن غیرنظامیان منجر شد.


ایران هرگونه دخالت در این حملات را رد کرده و آن را جنگ تبلیغاتی محور ضدایرانی برای ترویج ایران هراسی می داند.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.