سرمقاله رای الیوم؛

ایران بزرگترین برنده مذاکرات وین است/ تهران از واشنگتن هراس ندارد


عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب در سرمقاله رای الیوم اعلام کرد: مذاکرات وین نتیجه بخش باشد یا به بن بست برسد، ایران بزرگترین برنده آن است و مقامات ایران هیچ هراسی از آمریکا ندارند.

12/4/2021 12:10:52 PM
کد خبر: 7732

به گزارش سارنا به نقل از مهر، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در سرمقاله این روزنامه با اشاره به مذاکرات برچیدن تحریم‌ها علیه ایران در وین نوشت: دور هفتم مذاکرات وین مانند نمونه‌های سابق آن به پایان رسید اما چرا رژیم صهیونیستی از دستیابی یا دست نیافتن طرف‌های حاضر در این مذاکرات به توافق هراس دارد و چرا تل آویو روزهای اخیر از تشدید آمادگی خود برای جنگ علیه ایران سخن می‌گوید؟ حقیقت اختلاف بین تل آویو و واشنگتن درباره این مذاکرات چیست؟ اگر ایران هدف حمله قرار بگیرد، پاسخش به این جمله چگونه خواهد بود؟

وی افزود: به اعتقاد بسیاری از ناظران تحولات مربوط به مذاکرات وین، این مذاکرات چه پایان موفقیت آمیزی داشته باشد چه به بن بست برسد، ایران تا کنون بزرگترین برنده آن بوده است چرا که در صورت نتیجه بخش بودن این مذاکرات و پاسخ به شرط ایران برای لغو کامل تحریم‌ها، ۲۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران فوراً به به خزانه این کشور وارد می‌شود، صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی به روال قبل بر می‌گردد، تهران برنامه موشک‌های بالستیک و ساخت پهپاد خود را حفظ می‌کند و به نقش آفرینی منطقه‌ای در خاورمیانه و جهان ادامه می‌دهد. از طرفی دیگر، شکست مذاکرات نیز به معنای این است که ایران به روند غنی سازی سطح بالای اورانیوم یعنی غنی سازی ۹۰ درصدی ادامه می‌دهد تا شرایط را تغییر دهد و در مقابل هر گونه احتمالی اسرائیل بازدارندگی ایجاد کند. بنابراین در هر دو حال، ایران برنده خواهد بود.

سردبیر روزنامه رأی الیوم ادامه داد: رژیم اشغالگر صهیونیستی در روزهای اخیر تهدیدات خود را مبنی بر اقدام نظامی علیه ایران از ترس اینکه مبادا مذاکرات وین به لغو تحریم‌ها علیه ایران منجر شود، شدت بخشیده است. این مسئله باعث شده است دولت آمریکا به تل آویو درباره هر گونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار دهد، به ویژه پس از ادعاهای رئیس موساد که به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با توسل به هر وسیله و ابزاری تعهد داد و اعلام کرد به نظر تل آویو افزایش سطح غنی سازی اورانیوم هیچ معنای دیگری جز اقدام ایران به ساخت کلاهک هسته‌ای یا باج خواهی تهران برای لغو تحریم‌ها ندارد. ما شاهد بحران در روابط بین آمریکا و اسرائیل هستیم و این بحران در تماس تلفنی روز پنج شنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمود بیشتری پیدا کرد.

بنت در این تماس تلفنی، خروج آمریکا از مذاکرات وین را خواستار شد و برای سوق دادن واشنگتن به سوی جنگ با ایران تلاش کرد. بنی گانتز وزیر جنگ رژیم اشغالگر نیز هفته آینده همراه رئیس موساد با هدف حل و فصل اختلافات و قانع کردن واشنگتن برای اجرای برنامه‌های تهاجمی تل آویو علیه ایران، به آمریکا سفر می‌کند. اما بیشتر دنبال کنندگان این پرونده معتقدند تلاش‌های این رژیم با شکست مواجه می‌شود زیرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به جنگ جدید در خاورمیانه که نگاهش را از دو بحران اصلی پیش روی کشورش در تایوان در شرق آسیا و اوکراین و روسیه در مرکز اروپا منحرف کند، هیچ تمایلی ندارد.

وی در بخش دیگری از مقاله خود تصریح کرد: هر گونه حمله رژیم صهیونیستی به ایران با پاسخ ویران کننده مواجه خواهد شد. کادر رهبری ایران ثابت کرده است از آمریکا به عنوان یک کشور ابرقدرت هیچ هراسی ندارد و ما شاهد بودیم ایران پهپاد «گلوبال هاوک» را که یکی از قوی‌ترین پهپادهای ارتش آمریکا است، هنگام تجاوز به حدود آبی خود ساقط کرد. تهران به تهدیدات تل آویو هم هیچ توجهی نمی‌کند و چه بسا هشدار سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران مبنی بر اینکه «دندان‌های آمریکا را در صورت هر گونه اقدام هر چند مختصر نظامی علیه ایران، خرد خواهیم کرد و آن دوران که آمریکا و رژیم صهیونیستی هر کاری دلشان می‌خواست انجام می‌دادند به پایان رسیده است»، جدیدترین هشدار تهران به واشنگتن و تل آویو باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.