رونمایی از نخستین موتور دیزل دریایی تمام ایرانی/ الحاق ۲ ناو موشک‌انداز ‌«گرز» و «خنجر» ‌به ناوگان نیروی دریایی ارتش + تصاویر


نخستین موتور دریایی بومی ایران‌ساخت ‌با حضور معاون علمی رئیس جمهور و فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایگاه هفتم آذر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

12/21/2021 12:14:14 PM
کد خبر: 7826

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و ‌امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نخستین موتور دریایی بومی ایران‌ساخت ‌با قدرت 3600 اسب بخار با نام مکران ‌در پایگاه هفتم آذر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

این موتور دریایی که توسط فعالان فناور کشور بومی‌سازی شده و به بهره‌برداری رسیده است، نیاز صنعت دریایی را به موتورهای دریایی برای استفاده از شناورهای رزمی تامین می‌کند. این موتور قادر است سرعت شنا‌ورهای ‌نظامی را تا 30 گره دریایی افزایش دهد. قبلا سرعت این شناورها 15 گره دریایی بود.

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در این برنامه با بیان اینکه نخستین موتور دیزل دریایی ‌تماماً به‌دست جوانان این کشور طراحی و ساخته شده است‌، گفت: قطعات این موتور ‌کاملاً ایرانی است ‌و بر روی اولین ناو موشک‌انداز ایرانی نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: این موتور از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و متناسب با تداوم مأموریت‌های نیروی دریایی ساخته شده و توانسته کشور را در تولید موتورهای دیزلی به خودکفایی برساند. در سطح جهان تنها پنج کشور هستند که توان ساخت موتورهای دیزلی دریایی را دارند و خوشبختانه ایران با تولید این موتورها جزو این کشورها قرار گرفته است.

الحاق 2 ناو موشک‌انداز ‌«گرز» و «خنجر» ‌به ناوگان نیروی دریایی ارتش ‌

در ادامه این مراسم، دو ناو موشک انداز بهینه‌سازی شده «گرز» و «خنجر» نیز به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. ناو موشک انداز گرز در 6 سال و ناو موشک انداز خنجر در 4 سال بهینه سازی شده است.

این دو شناور هر کدام دارای 50 متر طول، 8 متر عرض و 300 تن وزن بوده که به موشک‌های رادای پیشرفته، توپ‌های ضدسطحی و ضدهوایی، رادارهای به روز، موشک‌های سطح و به سطح دریایی و سامانه‌های اختلال و فریب‌های راداری در دریا  مجهز شده‌اند که به مامو‌ریت‌ در آب‌های دوردست، اقیانوس‌ها و آب‌راهای ‌بین‌المللی اعزام خواهند شد.

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه نوآوری صنایع دریایی ارتش

همچنین در این مراسم، بزرگترین کارخانه نوآوری صنایع دریایی ارتش کشور، اولین شهر نوآوری صنایع دریایی و ‌بزرگترین برج فناوری صنایع دریایی ‌در بوشهر افتتاح شد.

معاون علمی رئیس جمهور در این مراسم گفت: هدف از راه‌اندازی کارخانجات نوآوری این است که بیشتر به دنبال تکمیل زنجیره در صنایع دریایی در مکران بوده که در این خصوص مقام معظم رهبری تأکیدات زیادی دارند. اگر ساحل‌ها را توسعه دهیم دیگر نیازی به پول نفت نخواهیم داشت، بنابراین هدف نهایی ما توسعه سواحل مکران است.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.