معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران:

«اُمیکرون» طی چند ساعت آمارها را دو برابر می‌کند/تزریق دُز سوم را جدی بگیرید


معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به قدرت سرایت بسیار بالای سویه اُمیکرون کرونا، گفت: در برخی کشورها ظرف چند ساعت آمارها دارد دوبرابر می‌شود.

12/21/2021 12:28:55 PM
کد خبر: 7831

معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به قدرت سرایت بسیار بالای سویه اُمیکرون کرونا، گفت: در برخی کشورها ظرف چند ساعت آمارها دارد دوبرابر می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که علاوه بر مراعات بهداشتی، فقط دز سوم می‌تواند جلوی ابتلا به این سویه را بگیرد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا اولیایی منش در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص وضعیت کرونا در تهران، گفت: خوشبختانه از خرداد سال ۱۳۹۹ تاکنون از نظر مرگ و میر به جایی رسیدیم که در کف هستیم و از خرداد سال قبل این موضوع تکرار نشده بود. اکنون در استان تهران هم به عنوان مثال در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بعضی روزها شاهد هیچ مرگ و میر ناشی از کرونایی نیستیم و تعداد بستری هم کاهش یافته است و ۹۹ درصد افراد تحت پوشش این دانشگاه علوم پزشکی یک دز واکسن و ۷۴ درصد دو دز واکسن را دریافت کردند. در سطح کل استان نیز حدود ۸۸ درصد دز اول و ۷۳ درصد دز دوم واکسن را تزریق کردند.

او با تاکید بر شکننده بودن شرایط فعلی، اظهار کرد: مشابه این وضعیت در کشورهای دیگر رخ داده است که به پایین پیک رسیده بودند اما با ورود سویه امیکرون الان درحال تجربه پیک دیگری هستند. نمونه بارز این موضوع اکنون کشور انگلستان است که دو روز قبل یک روز فاجعه‌آمیز از نظر کرونا را تجربه کردند؛ زیرا بیش از ۱۰۰ هزار نفر فرد آلوده به کرونا داشتند و مانند اوایل کرونا با کمبود پرسنل بهداشتی درمانی مواجه شدند؛ البته مرگ و میر پایین‌تر است و حدود ۱۲۵ نفر مرگ‌ومیر در ۱۰۰ هزار نفر داشتند.

اهمیت واکسیناسیون در مقابله با اُمیکرون

وی افزود: خوشبختانه با تلاش‌هایی که دولت جدید انجام داد و واکسیناسیون به حد بالایی رسید اما نمی‌توان گفت با واکسیناسیون تنها می‌توانیم خیال راحتی داشته باشیم. آمارها می‌گوید دو دز واکسیناسیون بعد از شش ماه در مقابل سویه امیکرون ۲۰ تا ۲۵ درصد اثربخشی دارد و این یعنی حدود ۷۰ درصد مردم به این سویه مبتلا می‌شوند. ورود کرونای امیکرون به کشورها با تمام اقدامات مقابله‌ای و حفاظتی اتفاق می‌افتد.

۱۳ درصد تهرانی‌ها هنوز واکسن نزدند

اولیایی منش تاکید کرد: مردمی که هنوز دز دوم واکسن را تزریق نکردند باید برای تزریق دز دوم سریعا اقدام کنند و کسانی هم که هنوز دز اول را تزریق نکردند به سرعت به مراکز مراجعه کنند. تحقیقی در سطح شهر تهران انجام دادیم و مشخص شد حدود ۱۳ درصد جمعیت تهران برای تزریق واکسن مراجعه نکردند و خیلی از مردم می‌گویند می‌ترسیم واکسن بزنیم در حالی که از واکسن نزدن باید بترسند که خدایی نکرده دچار ابتلا و مرگ ومیر کرونا شوند. از طرفی خیلی‌ها هم برای تزریق دز دوم واکسن تعلل می‌کنند که این امر درست نیست. باید پوشش واکسیناسیون را به ۹۹ یا ۱۰۰ درصد برسانیم.

استفاده از ماسک همچنان ضروری است

او با اشاره به اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا، تصریح کرد: اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که علاوه بر مراعات بهداشتی، فقط دز سوم می‌تواند جلوی ابتلا به امیکرون را بگیرد. اکنون کشور ما در کف جایی قرار دارد که کشورهای غربی قبلا در آن قرار داشتند و اکنون آنها شروع به پیک زدن کردند و تنها چیزی که می‌تواند ضامن موفقیت ما باشد، واکسیناسیون است. از طرفی استفاده از ماسک در تجمعات و اماکن سرپوشیده بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه آمار تزریق دز سوم واکسن در استان تهران پایین است، اظهار کرد: از جمعیت ۱۴ میلیونی استان میزان تزریق دز سوم تا ۱۰ روز قبل ۳۰۰ هزارنفر و اکنون حدود ۵۰۰ هزارنفر است.

آمار ۴۳ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران

معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران در خصوص وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت، بیان کرد: براساس آخرین آمار رعایت پروتکل‌ها در کشور حدود ۴۸ درصد و در تهران حدود ۴۳ درصد است. اینکه آمار ما از میانگین کشوری پایین‌تر است، خوب نیست؛ زیرا پایتخت باید الگوی کشور باشد.

احتمال پیک دوباره کرونا بعد از شب یلدا

وی درباره شیوع امیکرون در ایران، گفت: تجربه جهانی می‌گوید هیچ کشوری نمی تواند خود را از سویه‌های جدید کرونا دور کند و قطعا به آن دچار می‌شود. سرعت انتقال امیکرون چندین برابر سویه دلتا است و آمارها می‌گوید سرعت انتقالی بیشتر و بین ۲ تا ۱۰ برابر دلتا دارد؛ به همین دلیل در برخی کشورها ظرف چند ساعت آمارها دارد دوبرابر می‌شود. چون فرصت کافی نیست که تزریق دز سوم را به سرعت به عدد بالایی برسانیم، بیشترین کاری که در مورد امیکرون می‌توان کرد این است که پروتکل‌ها را رعایت کنیم. در آستانه شب یلدا هستیم و ترجیحا بهتر است مهمانی برگزار نشود و یا خانواده‌ها در فضای باز کنار هم باشند و اجازه دهیم هوا در تردد باشد. ما یک پیک با شب یلدا خواهیم داشت بویژه آنکه امیکرون را داشته باشیم که سرعت انتقال بسیار بالایی دارد.

 

وی افزود: چیزی که از کشورهای غربی و اروپایی می‌دانیم این است که علی‌رغم بازگشایی‌هایی که انجام داده بودند مجددا برخی محدودیت‌ها را بازگردانند؛ مثلا کانادا از چند روز قبل لاک داون مدارس را آغاز کرده است؛ یعنی مواجهه با یک وضعیت جدید خواهیم داشت و بدون تعارف ممکن است خیلی از محدودیت‌ها به کشور ما هم بازگردد. با چرخش امیکرون در کشور احتمالا برای حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها تجدید نظر شود چون سویه خطرناکی پیش روی ما است.

به رعایت موازین بهداشتی عادت کنیم

او تاکید کرد: پیش‌تر تصور می‌شد که سویه امیکرون کشندگی پایینی دارد اما اکنون می‌گویند ممکن است چنین نباشد. آماری از یکی از کشورها دیدم که نشان دهنده کشندگی پایین نبود البته فراموش نکنید مرگ و میر در واکسن زده‌ها پایین است؛ اما در افرادی که واکسن نزدند حتی بدتر از سویه دلتا عمل می‌کند. با وجود کرونا و سویه‌های جدید از آن باید به رعایت موازین بهداشتی عادت کنیم و با آنها زندگی کنیم.

او با اشاره به قدرت سرایت بالای کرونای امیکرون، ‌ ادامه داد: کشوری مانند انگلستان با NHS بسیار قوی و تعداد بالای تخت و پرسنل چند روز قبل اعلام کرد که کمبود نیروی بهداشتی درمانی پیدا کرده است و این نشان می‌دهد شیوع امیکرون در کشور ما می‌تواند مشکلات زیادی برایمان به همراه داشته باشد و باید رعایت‌ها را جدی گرفت.

وی درخصوص آمادگی پایتخت برای مقابله با امیکرون، اظهار کرد: بخش بهداشت و درمان در این دو سال شیوع کرونا همیشه در آماده باش بودند و پرسنل بهداشتی عمدتا کارهای معمول خود را رها کردند و واکسیناسیون انجام می‌دهند. ممکن است امیکرون موضوع متفاوتی باشد و اگر تعداد ابتلا آنقدر زیاد باشد که از دوره‌های قبل زیادتر شود، دچار مشکل می‌شویم و این درحالی است که این اتفاق در انگلستان رخ داده است. در انگلستان هیچ وقت آمار روزانه ابتلا ۱۰۰ هزار نفر نبود و این درحالی است که این آمار مجددا تکرار می‌شود و سیستم به شدت شکننده می‌شود.

وی تاکید کرد: خواهش می‌کنم مردم پروتکل‌ها را جدی بگیرند. اگر اتفاقی مشابه آنچه که در انگلستان رخ داد در ایران رخ دهد ما آمادگی مقابله در این حجم بیمار را نخواهیم داشت چون فراتر از ظرفیت سیستم درمانی است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.