وزیر خارجه اسرائیل: زمان «طرح بی» علیه ایران فرا رسیده / با این چهار اهرم، تهران از اهداف هسته‌ای خود دست می‌کشد


یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه آلمان «ولت» تاکید کرد که زمان «طرح بی» علیه ایران فرا رسیده است. وی در تشریح «طرح بی» به چهار اهرم فشار علیه تهران اشاره کرد و گفت که «با این چهار اهرم برای ایران روشن می‌شود چاره‌ای جز دست کشیدن از اهداف غیرقانونی هسته‌ای خود ندارد.»

12/25/2021 9:42:03 AM
کد خبر: 7843

به گزارش سارنا به نقل از یورونیوز: یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه آلمان «ولت» تاکید کرد که زمان «طرح بی» علیه ایران فرا رسیده است.

وی در تشریح «طرح بی» به چهار اهرم فشار علیه تهران اشاره کرد و گفت که «با این چهار اهرم برای ایران روشن می‌شود چاره‌ای جز دست کشیدن از اهداف غیرقانونی هسته‌ای خود ندارد.»

وی این ابزارهای فشار را شامل، فشار اقتصادی در قالب تشدید تحریم‌ها، انزوای سیاسی و دیپلماتیک ایران نامید و افزود: «سومین اهرم این است که ایران متوجه شود اتحاد جدیدی از میانه‌روها در منطقه وجود دارد که با هم به نفع همه مردم همکاری می‌کنند و با تروریسم ایران و هم‌پیمانانش مخالف هستند.»

وی درباره چهارمین اهرم نیز گفت: «در نهایت یک تهدید نظامی معتبر باید روی میز باشد. اگر ایرانی‌ها متوجه شوند که دنیا قصد جدی برای مهار آن‌ها ندارد، به سمت تولید بمب پیش می‌روند. ما باید مشخص کنیم که دنیا این اجازه را نخواهد داد.»

وی از سوی دیگر روز پنجشنبه در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز بار دیگر تاکید کرد که اسرائیل خواهان خروج قدرت‌های اروپایی از مذاکرات جاری در وین درباره انرژی هسته‌ای ایران است تا سرانجام آن یک «توافق بد» نباشد.

توافق خوب، توافق بد و مذاکرات بدون توافق از نظر وزیر خارجه اسرائیل

او گفت که با این حال بهترین سناریو یک «توافق خوب» با ایران خواهد بود.

وزیر امور خارجه اسرائیل که قرار است در سال ۲۰۲۳ در سمت نخست‌وزیری قرار بگیرد در گفت‌وگو با روزنامه ولت درباره «توافق خوب» گفت: «توافق خوب، توافقی است که به‌طور دائم و همه‌ جانبه تهدید هسته‌ای ایران را از بین ببرد. توافقی که جلوی ایران را از ساخت موشک‌های بالستیک و انتقال مهمات به سازمان‌های تروریستی و سایر فعالیت‌های خرابکارانه در منطقه بگیرد.»

لاپید با این حال افزود: «اما ایران علاقه‌ای به یک توافق خوب ندارد. این کشور می‌خواهد با لغو تحریم‌ها به تامین مالی عوامل تروریستی‌اش در سراسر خاورمیانه و پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای خود ادامه دهد.»

او از سوی دیگر به روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفت که «ما هیچ مشکلی با توافق نداریم. یک توافق خوب چیز خوبی خواهد بود.»

وی افزود: «راه حل دوم این است که اصلا توافقی منعقد نشود بلکه تحریم‌ها علیه ایران تشدید شود و سومین و بدتر از همه یک توافق بد خواهد بود.»

مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قرار است پس از ۱۰ روز وقفه از روز دوشنبه آینده از سر گرفته شود.

لاپید درباره همکاری با اروپایی‌ها به روزنامه ولت آلمان گفت: «ما همان هدفی را دنبال می‌کنیم که شرکایمان در اروپا به دنبال آن هستند. در همه سطوح درباره ایران با هم همکاری نزدیک داریم. ما همچنین در جریان تغییر دولت اخیر با آلمان تماس‌هایی در سطح بالا داشته‌ایم.»

وی افزود: «ایران یک تهدید جهانی است. ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، کل خاورمیانه را وارد یک رقابت تسلیحات هسته‌ای می‌کند.ایران تشویق خواهد شد تا فعالیت‌های تروریستی خود را در سراسر جهان از جمله در اروپا تشدید کند.»

وی با اشاره به نزدیکی جغرافیایی ایران و اسرائیل گفت: «ایران به طور مرتب نابودی اسرائیل را مطرح می‌کند و در نتیجه ما نه تنها حق داریم بلکه وظیفه داریم برای حفاظت از شهروندان خود اقدام کنیم. این اولویت اصلی ما است.»

منبع: انتخاب

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.